Trădând îngrijorarea faţă de o scădere abruptă a numărului de pasageri, companiile aeriene încearcă să-şi menţină măcar o parte din clienţii clasei business, venind cu discounturi de 15-20% pe durata iernii.

«Zbor de două ori pe lună spre Spania, şi de fiecare dată la business class. Nu singur, ci împreună cu cåţiva colegi din companie», spune reprezentantul unei companii de construcţii spaniole cu activitate pe piaţa romånească. „Dar, dat fiind contextul actual, voi reduce bugetul pentru deplasări. Probabil că voi rezerva bilete la clasa economic“, adaugă acesta. De regulă, un bilet la clasa business pe ruta Bucureşti-Barcelona costă aproximativ 1.000 de euro, în timp ce, la economic, preţul este aproximativ 450 de euro. 

Potrivit IATA, traficul internaţional de pasageri a scăzut în luna octombrie cu 1,3% după ce în septembrie consemnase un recul de 2,7%. În aceeaşi perioadă, gradul de ocupare a aeronavelor a fost de 75%, cu aproximativ 2% sub media lunii octombrie 2007. Potrivit lui Giovanni Bisignani, directorul general şi CEO al IATA, industria aviatică încă se află în stare critică. „Ne bucurăm pe de-o parte de scăderea preţului petrolului, dar recesiunea devine duşmanul numărul unu al profitabilităţii companiilor aeriene“, spune acesta.

Pentru a preveni un recul drastic al gradului de încărcare al aeronavelor, în condiţiile în care, pe fondul crizei economice mondiale, consumatorii şi-au redus cheltuielile, iar companiile au început să taie bugetele pentru deplasări, operatorii aerieni se văd nevoiţi să modifice preţurile. Spre exemplu, divizia low-cost a companiei spaniole Iberia, Clickair, a introdus, de curånd, o reducere de 20% la clasa business, ceea ce pentru relaţia Bucureşti-Barcelona duce la un preţ de 400 de euro (dus-întors). 

Şi operatorul ungar Malev a ajustat preţurile, atåt la clasa economic, cåt şi la cea business. „Există noi tarife pe ruta Bucureşti-Budapesta, cu aproape 15% mai mici la clasa business decåt cele precedente“, spune Mădălina Creţu, director comercial al Malev Romånia. Astfel, un bilet pånă la Budapesta costă, în decembrie, 338 de euro, plus taxe.

Oferte personalizate

Compania Tarom susţine că preţurile practicate la clasa business sunt, în prezent, cele mai bune de pe piaţă şi că gradul de ocupare a aeronavelor la această categorie, cumulat pe toate rutele, este de 65%. Un bilet dus-întors pe ruta Bucureşti-Munchen este 950 de euro, în timp ce pånă la Paris costă circa 1.000 de euro. Ca urmare a acestor ajustări, diferenţa de preţ între clasa economic şi cea business, pe rutele menţionate, a ajuns la aproximativ 200 de euro. „Nu avem de ce să umblăm mult la preţurile de la business class, întrucåt avem cele mai bune tarife în aceste luni, la această categorie de zbor“, insistă Mădălin Tudor, purtător de cuvånt al Tarom.

Tot pentru atragerea oamenilor de afaceri la bordul aeronavelor lor, unii operatori aerieni vin cu oferte personalizate. De exemplu, Lufthansa a pregătit un program special destinat reprezentanţilor firmelor mici şi mijlocii, pentru care a fost gåndit un plan tarifar valabil pe anumite rute. „Avem contracte corporate cu anumite companii pentru destinaţiile cele mai solicitate de acestea“, spune Ştefan Versemann, country manager Lufthansa Romånia. Potrivit acestuia, compania are o strategie de preţuri flexibilă, în funcţie de contextul pieţei. „În acest moment, Lufthansa nu a observat o schimbare semnificativă a vånzărilor pentru clasele premium“, explică Versemann. Un bilet pe ruta Bucureşti-Berlin cu Lufthansa costă aproximativ 1. 200 de euro.

338 de euro, plus taxele aferente, costă o călătorie, dus-întors, la clasa business, pe ruta Bucureşti-Budapesta, operată de compania ungară Malev

Business class, mai accesibil

PARIS Un bilet pe ruta Bucureşti-Paris costă 1.460 de euro (Air France)

DUBAI Pentru Emiratele Arabe, preţul este de 1.345 de euro (Tarom)

FRANKFURT Pe ruta Bucureşti-Frankfurt, preţul este de 1.130 de euro (Lufthansa)

VIENA Un zbor pe ruta Bucureşti-Viena costă 1.082 de euro (Austrian Airlines)
SURSA Companiile