Susana Laszlo este convinsă că în viitorul apropiat, vom asista la o creştere a ponderii producătorilor români de cosmetice în defavoarea brandurilor internaţionale

Capital: Care este povestea Cosmetic Plant?

Susana Laszlo: Bazele business-ul Cosmetic Plant au fost puse în 1991 de către mama mea, Ileana Meşter, farmacistă cu o experienţă de peste 20 de ani în cosmetologie. Totul a pornit de la convingerea sa fermă conform căreia natura poate da ştiinţei o putere suplimentară, facilitând astfel crearea unor produse cosmetice de calitate, la un preţ accesibil. La început, mama lucra singură, într-o clădire de 35-40 mp, iar primul malaxor pentru fabricarea cremelor a fost confecţionat de către un inginer clujean dintr-o oală de fiert rufe. Primele creme Cosmetic Plant au fost fabricate în serie mică, iar etichetele erau scrise de mână. Prima investiţie majoră a fost realizată şase ani mai tarziu, în 1997, cand producţia s-a mutat într-o clădire adecvată şi au fost cumpărate primele utilaje profesionale. Apoi, an de an, echipamentele din fabrică au fost îmbunătăţite şi s-a investit într-un malaxor şi un utilaj de umplut tuburi. Astfel, încet, încet, afacerea a început să crească. Un alt moment de cotitură a fost în 2004, atunci când Cosmetic Plant a obţinut certificarea ISO 9001:2000 din partea Dekra Stuttgart, ceea ce a demonstrat că businessul nostru a realizat un salt calitativ remarcabil. Trei ani mai târziu, am finalizat construirea unei clădiri noi, însă cum la momentul respectiv aceasta era prea mare pentru nevoile noastre, a fost închiriat, pentru ca în primăvara lui 2013 să mutăm aici fabrica, depozitul şi birourile administrative. Acesta a fost un proiect de investiţie major pentru Cosmetic Plant, absorbind aproape 3,5 milioane de lei. În decembrie 2013 am obţinut GMP-ul (Good Manufacturing Practices – bune practici de fabricaţie), în acord cu Standardul ISO 22716:2007. Astfel că, dacă în 2000 cifra de afaceri a companiei era de 850.000 lei, în 2014 aceasta a ajuns la 7,5 milioane de lei. Principala sursă a creşterii businessului a fost reinvestirea profitului. Din 2006, anual, întregul profit a fost destinat dezvoltării şi creşterii.

Capital: Când aţi intrat în business?

Susana Laszlo: În 1995. Atunci când m-am întors din Ungaria după efectuarea rezidenţiatului în pediatrie. La acea vreme afacerea pornită de mama a atins o fază de dezvoltare în care singură nu mai făcea faţă. Avea nevoie de ajutor şi am decis să nu îmi practic meseria, ci să mă alătur ei în dezvoltarea afacerii. Nu a fost o decizie uşoară, dar a fost totuşi un pas firesc, având în vedere faptul că vorbim despre o afacere de familie atât de drag mamei mele. Am parcurs treptat toate etapele businessului. La început făceam de toate: etichetam, lucram în depozit, ţineam contabilitate primară. În felul acesta am ajuns să cunosc toate detaliile businessului, ceea la ora actuală mă ajuta foarte mult în luarea unor decizii corecte.

Capital: Ce cifră de afaceri aţi înregistrat la finele lui 2015, dar profit? Ce aşteptări aveţi pentru primul semestru din 2016?

Susana Laszlo: În 2015 am obţinut un business de circa două milioane de euro şi un profit de aproximativ 400.000 de euro. Pentru prima jumătate a acestui an mizăm pe un avans cu 10%-12% a afacerii faţă de primul semestru din 2015.

Capital: Cum caracterizați piața în care activați și ce credeți că ar trebui îmbunătățit la nivel de piață în România? 

Susana Laszlo: Piaţa de cosmetice din România este o piaţă în dezvoltare, înregistrând în 2014 o creştere de aproximativ 5% faţă de anul precedent. În momentul de faţă piaţa cosmeticelor din ţară este una dintre cele mai puţin dezvoltate pieţe din Europa, având în vedere faptul că în ţările din regiune consumul de cosmetice este aproape dublu, iar pe pieţele cu tradiţie chiar de patru-cinci ori mai mare. Consumatorii români se documentează din ce în ce mai mult cu privire la importanţa îngrijirii pielii şi sunt tot mai atenţi în ceea ce priveşte ingredientele folosite în produsele cosmetice şi trendurile internaţionale. Acest lucru va conduce treptat la maturizarea pieţei româneşti şi la creşterea continuă a ponderii produselor cosmetice destinate îngrijirii tenului faţă de cele de machiaj. În acelaşi timp, piaţa de cosmetice este una extrem de competitivă, dominată de marile corporaţii internaţionale precum Beiersdorf sau L’Oreal. Sunt însă convinsă că în viitorul apropiat vom asista la o creştere uşoară a ponderii producătorilor români de cosmetice în defavoarea brandurilor internaţionale. Consumatorii români devin de ce in ce mai informaţi şi vor conştientiza treptat că un produs mai scump nu înseamnă neapărat un produs mai bun, ci deseori este vorba doar de un ambalaj mai elegant şi cheltuieli de marketing mai mari încorporate în preþul de desfacere.

Capital: Cum vedeţi viitorul antreprenoriatului feminin în România?

Susana Laszlo: Noi, femeile, ne-am dorit să avem un alt loc în societate şi cred, că de acum, femeile vor „profita“ de acesta şi vor fi şi mai prezente în mediul de business autohton. Tot mai multe femei sunt acum implicate în diverse businessuri, chiar şi unele mai puţin feminine. Acest lucru arată că nu ne temem să învăţăm lucruri noi sau să ne asumăm riscuri.