La capitolul educaţie, antreprenorii consideră că formarea antreprenorială trebuie începută cât mai devreme, din şcoala generală chiar, şi trebuie predată de antreprenori.
‘De asemenea, antreprenorii apreciază că imaginea antreprenorului în societatea şi cultura românească trebuie echilibrată prin comunicarea în media a succeselor şi poveştilor oamenilor de afaceri români. Se generează, astfel, o schimbare de mentalitate nu numai publicului larg sau funcţionarilor cu care antreprenorii iau contact la nivelul instituţiilor, ci mai ales celor care realizează politicile şi măsurile publice cu privire la mediul antreprenorial şi care trebuie să valorifice aportul valoros pe care antreprenorii au demonstrat ca îl au pentru economiile din întreaga lume’, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY România.
Conform studiului EY, la nivelul Uniunii Europene antreprenorii au generat 67% din noile locuri de muncă, în 2012, fiind necesară o acţiune a ţărilor membre G20 pentru a stimula creşterea şi crearea de locuri de muncă.
Potrivit studiului, SUA, Australia, Canada, Coreea de Sud şi Marea Britanie sunt cele mai prietenoase ţări cu antreprenorii.
Barometrul oferă peste 40 de recomandări – cheie pentru guverne, antreprenori şi corporaţii pentru îmbunătăţirea condiţiilor prin care antreprenoriatul poate stimula creşterea economică şi crearea de locuri de muncă.
Ţările mature conduc în clasament, dar pieţele emergente vin repede din urmă.
Astfel, atrage atenţia EY, în cadrul G20, ţările mature deţin cel mai mare scor pe toţi pilonii din barometru, oferind cele mai bune ecosisteme pentru dezvoltarea antreprenoriatului.
La nivelul celor cinci piloni, Australia, Canada, Coreea de Sud, Marea Britanie şi SUA se află pe primele locuri din G20. SUA este lider în ceea ce priveşte accesul la finanţare şi cultura antreprenorială, iar Franţa ocupă primul loc la categoria educaţie şi formare profesională.
Cu toate acestea, pieţele emergente reduc decalajul şi aduc cele mai rapide îmbunătăţiri sistemului lor antreprenorial. Arabia Saudită este percepută ca fiind cea mai atractivă din punct de vedere fiscal şi al condiţiilor de reglementare, datorită ratelor reduse de impozit pe profit şi normelor juridice simplificate.
În cadrul pilonului referitor la sprijin coordonat, care include programe de mentorat şi schimb de bune practici, Rusia deţine scorul cel mai mare, urmată de Mexic şi Brazilia, arată EY.
Studiul relevă că antreprenorii oferă două treimi din locurile de muncă din ţările G20 şi reprezintă un motor important pentru crearea de locuri de muncă, inclusiv pentru tineri. Pe întreg teritoriul UE, s-a estimat că antreprenorii au generat 67% din noile locuri de muncă în 2012, în timp ce, în China, procentul s-a ridicat la 75%.
De asemenea, accesul la finanţare este menţionat ca principală prioritate pentru dezvoltarea mediului antreprenorial la nivel global de către 70% dintre antreprenori. Aceştia sunt de părere că obţinerea fondurilor este dificilă pe toată durata de viaţă a firmelor lor.
Barometrul subliniază faptul că guvernele trebuie să creeze o serie de mecanisme şi instituţii care să poată furniza capital antreprenorilor, conform fiecărei etape de dezvoltare a afacerii, alături de alte tipuri de ajutor şi mentorat, acestea din urmă fiind şi ele esenţiale pentru susţinerea antreprenorilor.
Statele Unite se clasează pe prima poziţie în ceea ce priveşte accesul la finanţare, urmate de Anglia şi China.
În timp ce în Statele Unite doar 15% dintre antreprenori susţin că accesul la finanţare este dificil, în ţări precum Italia sau Argentina valorile ajung la 45%, respectiv 40%.
Accesul la finanţare încă din primele stadii de dezvoltare ale afacerii începe să se îmbunătăţească. Statele Unite, Canada şi Australia, precum şi Arabia Saudită şi Indonezia au obţinut rezultate bune în furnizarea de fonduri pentru start-up-uri.
Pe de altă parte, 83% dintre antreprenori sunt de părere că un sistem de stimulente fiscale care să susţină inovarea ar îmbunătăţi mediul antreprenorial din ţările lor. Spre exemplu, în Canada, antreprenorii pot recupera 50% din cheltuielile de cercetare şi dezvoltare, indiferent dacă înregistrează profit sau pierdere.
Potrivit studiului, alături de îmbunătăţirea accesului la finanţare, există un mesaj clar al antreprenorilor din statele G20 privind necesitatea schimbării culturii antreprenoriale, pentru a îndepărta stigmatul falimentului, pentru a evidenţia succesul antreprenorilor şi de a promova o înţelegere comună asupra politicilor şi mediului de business.
EY arată că antreprenorii americani au o teamă relativ mică de eşec. 43% dintre ei consideră că falimentul este o oportunitate de a învăţa, în comparaţie cu o medie de 23% în G20. Implicaţiile relativ scăzute ale unei insolvenţe încurajează antreprenorii americani să se lanseze în noi afaceri. Pentru a înţelege mai bine provocările cu care se confruntă, raportul recomandă guvernelor să realizeze o analiză proprie asupra mediului antreprenorial, pentru a se asigura că strategiile şi politicile sunt puse în practică în mod corect.
‘Mesajul la nivelul ţărilor G20 este clar. Guvernele, antreprenorii şi corporaţiile trebuie să lucreze împreună pentru a dezvolta în continuare mediul antreprenorial. La o concluzie similară am ajuns şi în România la începutul anului acestuia, când EY a lansat o analiză asupra celor cinci piloni ai mediului antreprenorial românesc. După lansarea studiului la Bucureşti, am menţinut în continuare legătura cu antreprenorii, inclusiv prin întâlniri organizate special pentru a discuta nevoile acestora, la Timişoara şi Cluj’, a explicat Bogdan Ion.
Studiul prezintă situaţia antreprenoriatului şi clasamentul ţărilor din G20, din punctul de vedere al celor cinci piloni ai ecosistemului antreprenorial – accesul la finanţare, cultura antreprenorială, sistemul fiscal şi de reglementare, educaţia şi formarea profesională, precum şi sprijinul coordonat pentru dezvoltarea antreprenoriatului. Barometrul are la bază un sondaj derulat în rândul a peste 1.500 de antreprenori de top, date calitative privind mediul antreprenorial din cadrul G20, precum şi analizele EY a peste 200 de programe guvernamentale.
EY este una dintre cele mai mari firme de servicii profesionale la nivel global, cu 167.000 de angajaţi în 700 de birouri din 140 de ţări şi venituri de aproximativ 24,4 miliarde de dolari în anul fiscal încheiat la 30 iunie 2012
Sursa: Agerpres