O data cu scaderea investitiilor straine, a scazut si cererea de studii de cercetare de piata. in Rominia, din multitudinea de agenti economici, peste 90% considera ca o astfel de investitie nu este absolut necesara. Bugetele restrinse si senzatia unor manageri cu vechime ca au totul sub control sunt principalele motive ale acestei optiuni. Cu toate acestea, departamentelor de marketing si vinzari le revine adeseori sarcina de a testa piata, prin forte proprii. Rezultatele obtinute prin metode empirice pot conduce isa la prejudicii greu de intuit la prima vedere. O campanie publicitara, de exemplu, costa sute de mii de dolari. Daca este prost directionata, pentru ca nu are la baza o cercetare de piata, banii sunt cheltuiti inutil.
Companiile multinationale cunosc foarte bine aceste riscuri. De aceea, au o conceptie de marketing foarte clara: pentru a intra pe o piata, aceasta trebuie mai itii studiata, apoi tinuta permanent sub observatie. Stimulate de concurenta ivita, o serie de societati rominesti, cu putere financiara mare, au iceput sa recurga si ele la studii realizate profesional. in ultima perioada, „consumatorii” de cercetare de piata, desi putini, au devenit mai sofisticati, ceea ce a dus la o crestere calitativa a ofertei de astfel de servicii.
Cercetare la standarde internationale
Utilizarea din abundenta a cuvintelor englezesti i limbajul de marketing este o consecinta a vitezei cu care sunt adoptate noile concepte de catre economia noastra. Presiunea de a le folosi si de a avea un limbaj comun cu firmele multinationale a venit cu mult iainte ca „academicienii” sa se gindeasca sa le traduca i limba romina.
„in plus, unele concepte sunt intraductibile, icercarile de a le rominiza fiind jalnice”, afirma Daniel Enescu, director general la Daedalus Consulting. „Altele au deja mai multe versiuni i limba romina. Ca urmare, de multe ori, utilizarea cuvintelor i engleza nu are drept cauza snobismul sau icercarea de a epata i vreun fel interlocutorul, ci mai degraba dorinta de acuratete i comunicare, atunci cind folosim jargonul profesional.”
Firmele de profil, prin reprezentantii lor, sunt membre ale European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR) si/sau ale Societatii Romine de Marketing (SORMA). Este remarcabila tendinta de ultima ora a institutelor rominesti de cercetare de piata, de a se adapta standardelor internationale. De altfel, acesta este si scopul SORMA, societate independenta, ifiintata relativ de curind.
Prin intermediul acestei pagini, va facilitam contactul cu firmele care activeaza i Rominia pe piata de research. Precizam ca din tabelul alaturat lipsesc doar citeva firme, respectiv cele care nu au putut fi contactate sau care nu au raspuns solicitarii noastre i timp util.