Mizând pe procesele de restructurare şi pe goana clienţilor după fonduri europene, firmele de consultanţă speră la o creştere serioasă în 2010. Serviciile livrate administraţiei publice reprezintă principala sursă de venituri pe care se bazează anul acesta.

Trei sferturi dintre companiile mari de consultanţă, categorie în care intră firmele de profil cu venituri anuale de peste un milion de euro, cred că principalii clienţi din 2010 vor proveni din administraţia publică centrală, arată studiul „Piaţa de consultanţă în management din România“, realizat recent de AMCOR (Asociaţia Consultanţilor în Management din România).

Deşi nu reprezintă mai mult de 5% din totalul companiilor active pe acest segment, firmele mari, sub 20 la număr, sunt responsabile pentru cel puţin o cincime din valoarea totală a pieţei. Potrivit datelor înregistrate la Ministerul Finanţelor, cele mai mari companii de consultanţă după cifra de afaceri sunt firma americană McKinsey (13 milioane euro), Ensight (4,6 milioane euro), Contrast (3,5 milioane euro), Horvath & Partners (3,3 milioane euro) şi A.T. Kearney (3 milioane euro). Roland Berger, considerată informal liderul pieţei, nu şi-a publicat niciodată rezultatele financiare. Datele corespund anului 2008, însă par a fi încă de actualitate, deoarece, după cum arată studiul AMCOR, mari schimbări nu s-au mai produs între timp. Astfel, în 2009, jumătate dintre companii înregistrau scăderi ale cifrei de afaceri, majoritatea celor care au căzut victimă crizei provenind din rândul jucătorilor mici, în timp ce 50% din companiile mari au raportat creşteri de circa 10%.

Onorariile, la fel ca acum doi ani

199-48380-18_graficmare_08.jpgO evoluţie asemănătoare a avut loc şi în cazul tarifelor percepute de companiile de consultanţă. Potrivit Ralucăi Hău, manager în cadrul AMCOR, în 2008, „onorariile se încadrau între 100 şi 300 euro/zi-consultant, pentru consultanţii juniori, şi între 300 şi 1.200 euro/zi-consultant, pentru consultanţii seniori, inclusiv pentru managerii de proiecte de consultanţă. Nivelul onorariului diferă atât în funcţie de senioritatea consultantului, cât şi de renumele firmei pe care o reprezintă, de aria geografică sau de complexitatea misiunii de consultanţă“. Datele actualului sondaj AMCOR arată că 34% din firmele respondente au menţinut aceleaşi tarife şi în 2009, 43% le-au scăzut şi doar 24% au ales să majoreze onorariile percepute, dar cu mai puţin de 10%, de regulă. În 2010, trei sferturi dintre companii estimează că onorariile vor scădea sau vor rămâne la acelaşi nivel.

Care sunt activităţile pe care le desfăşoară companiile de consultanţă în management, în spatele acestei denumiri preţioase? 45% dintre respondenţi afirmă că unul dintre serviciile pe care le-au oferit cel mai frecvent în 2009 a fost managementul proiectelor, urmat îndeaproape de consultanţa strategică (optimizarea pe termen lung a tuturor componentelor organizaţiei, de la planificarea financiară la gestionarea resurselor umane) şi managementul operaţiunilor (integrarea de soluţii de afaceri). Ponderea mare ocupată de managementul proiectelor în totalul activităţii se datorează faptului că cei mai mulţi clienţi au avut nevoie de asistenţă în zona accesării de finanţări europene (29% dintre firmele chestionate au indicat consultanţa pe fonduri structurale ca principala sursă de venituri în 2009).

În 2010, ponderea acestui segment va creşte semnificativ, cred firmele de profil. Prin urmare, două treimi cred că programele de finanţare postaderare reprezintă cea mai importantă oportunitate a acestui an, iar 46% mizează pe reluarea creşterii economice. 34% spun că procesele de restructurare îi vor ajuta, şi în 2010, să-şi rotunjească veniturile, iar 32% stau cu ochii pe creşterea investiţiilor străine şi, automat, a numărului de potenţiali clienţi. De ce le este teamă? În primul rând, experienţa anului trecut a arătat că cele mai mari obstacole în calea dezvoltării afacerilor sunt reducerea bugetelor alocate de clienţi pentru serviciile de consultanţă şi ritmul greoi de încasare a onorariilor. Este notoriu cazul firmei Ensight care, după ce a realizat planul de restructurare al retailerului Pic, a fost nevoită să renunţe la implementarea procesului, după ce clientul nu şi-a mai putut achita facturile.

Top clienţi
Restrângerea activităţii companiilor de construcţii a adus acest sector pe un surprinzător loc secund în clasamentul solicitărilor primite de companiile de consultanţă. 

Esenţial

199-48377-18_grafic1_08.jpg30% a fost ritmul anual de creştere a pieţei de consultanţă în intervalul 2006-2008. Anul trecut, doar o companie din trei s-a mai bucurat de o evoluţie pozitivă a veniturilor.

199-48378-18_grafic2_08.jpgSurpriză
Spre deosebire de aşteptările pe care le aveau pentru 2009, când mizau mai degrabă pe programe de training şi consultanţă în HR, principala sursă de venituri pentru majoritatea companiilor (46%) a fost managementul proiectelor.

199-48379-18_grafic3_08.jpgAngoase
Dacă în alţi ani fidelizarea personalului specializat reprezenta principala problemă a şefilor firmelor de consultanţă, doar 15% din ei se mai tem, în 2010, că ar putea rămâne fără oameni competenţi. O companie din opt crede că s-ar putea lovi de problema intrării pe piaţă a noi firme internaţionale.