“Când vorbim de piață de lux în România, încă ne raportăm la București și atât“, stabilește Srdjan Kovacevic de la bun început cadrul discuției, “iar de la sector la sector situația e foarte diferită“. Cât de diferită? “Dacă ne referim la mașini, ceasuri sau iahturi, creșterile din ultimii zece ani sunt de la un raport de 1:10. La haine, cifrele nu sunt cu mult mai mari decât acum zece ani, raportul e de 1 la 1,5 sau 1 la 2“, explică omul de afaceri, care se aşteaptă la o perioadă “interesantă“ pentru fashionul de lux. “Cred că în 2012 situația se va îmbunătăți semnificativ în Bucureşti (…) După atâția ani Calea Victoriei va fi în adevăratul  sens al cuvântului acea high‑street comparabilă cu cele din alte capitale europene. Va urma, apoi, provincia”.

Dar, vorba lui Moromete, pe ce se bazează? “Sunt oportunități în vremuri de recesiune“, răspunde el scurt, adăugând că investițiile se fac acum la valoarea reală, nu cea potențială, viitoare, aşa cum se întâmpla în urmă cu doi-trei ani, plus că “şi România va urma traseul altor țări est-europene. Chiriile, de pildă, sunt cu până la 50% mai mici (adică, în medie, de 70 de euro/mp), decât în momentul de vârf din 2008. De altfel, chiar cifrele de vânzări încă foarte mici – “plecăm de la puțin peste zero” -, sunt și motivul pentru care Kovacevic crede că “paharul nu e plin. Mai e spațiu suficient. Nu uitați că, în acest sector, şi acum toată piața României oferă magazine de îmbrăcăminte de lux cât un terminal al aeroportului Heathrow, de exemplu”.

Alsa Boutiques – un business de 3,5 milioane de euro în 2010 –, administrează șase magazine de lux (Max Mara, Ermenegildo Zegna, Emporio Armani, Coccinelle, Marella și Pal Zileri) -, toate pe Calea Victoriei, unde s‑au adunat majoritatea mărcilor de lux care au intrat pe piață. Pentru Alsa Boutiques nu e criză. Tocmai ce a închiriat spațiul unde a fost magazinul Stefanel, pe Calea Victoriei. “Poziția este cea mai bună din oraş şi vom reloca Max Mara. Noul magazin va fi un <flagship store> pentru România”, confirmă Srdjan Kovacevic informațiile apărute în presă legate de închirierea spațiului şi, până acum, necomentate.

În plus, anul trecut, în plină criză, Alsa Boutiques și‑a adăugat în portofoliu şi magazinul Emporio Armani, pe care îl controlează în parteneriat cu o firmă libanezo‑română – o investiție de 1,2 milioane de euro, care va fi amortizată “în trei‑cinci ani“, un termen normal pentru această industrie, indiferent că este sau nu recesiune. Mai departe, Kovacevic plănuieşte să ducă brandul Max Mara și în provincie. “Clujul, probabil și Timișoara, Constanța… vor fi pregătite în curând pentru branduri de lux“, detaliază el.

În câteva cifre, valoarea medie a bonului de cumpărături pe sezon este de circa 1.000 de euro. Alsa Boutiques are în baza de date aproape 4.000 de clienți, dintre care 700 sunt “fideli, cumpără constant“. “Nu e un sector extrem de profitabil. O marjă de profit de 10%, asta în anii buni, nu e foarte atractivă. Afacerea aceasta trebuie să-ți placă“, face o paranteză Srdjan Kovacevic.

Pe de altă parte, în ultimii trei ani au ieşit din joc numeroşi retaileri concurenți. Pe catwalk-ul crizei nu mai defilează magazinele Bally, Opinions, Pinko, PlusIT, La Perla, AEquilibrium, Exquisit, Catwalk, Versace Jeans Couture, Selections sau M. Missoni. Iar lista nu se opreşte aici. “Au închis mărcile care n-au avut un volum suficient de vânzări cât să poată supraviețui“, spune Srdjan Kovacevic, “au rămas goale multe spații bune, deci calea e deschisă pentru alte investiții. Cifrele modeste de azi vor fi duble, chiar triple în următorii zece ani. E şi o invitație pentru viitorii investitori, dacă vreți“.