Spotul izolat (solo spot) a fost prevazut in noua lege a audiovizualului inca din iulie anul trecut, dar instructiunile privind difuzarea lui au fost adoptate de CNA in octombrie. Potrivit instructiunilor, „poate fi difuzat, o singura data pe zi, un spot publicitar izolat, cu o durata de maximum 30 de secunde”. In conditiile in care pozitiile privilegiate ale unei reclame erau destul de putine (in general, primul, al doilea, ultimul si penultimul spot din calup), avantajele spotului izolat au fost reperate de posturile private si de clienti, astfel ca in lunile care au urmat, mai ales in perioada Sarbatorilor de iarna, noul tip de spot a fost exploatat la maximum. Potrivit monitorizarii CSOP/ Taylor Nelson Sofres, 306 spoturi izolate au fost difuzate in total de posturile Pro TV, Acasa TV, Antena 1 si Prima, in perioada 1 noiembrie 2002 – 18 februarie a.c.
Avantajul principal al spotului izolat provine din modul in care este difuzat: direct in timpul programului, fara un generic care sa anunte publicitatea, doar cu un „P” in josul ecranului. Telespectatorul este luat pe neasteptate si, practic, nu are timp sa schimbe postul, pentru ca reclama dureaza cel mult 30 de secunde, potrivit legii. Rezultatul: impact maxim, audienta maxima. „Practic, spotul imprumuta audienta programului, are audienta maxima a postului in ziua respectiva. Fiind permis un singur spot pe zi, el este plasat in programul de maxima audienta”, explica Maria Tudor, director general Zenith Media.
Tocmai aceste avantaje dicteaza in mod automat un pret mai ridicat. Un spot izolat costa, de obicei, de trei-patru ori mai mult decat unul obisnuit, astfel ca pretul lui este de aproximativ 300-400 USD pentru un punct de audienta (GRP). Acasa TV, post orientat clar catre un public feminin, a avut cele mai multe spoturi izolate – 104, in perioada 1 noiembrie 2002 – 18 februarie a.c. Postul a scos la bataie programul cu cea mai mare audienta, serialul Clona (cu o medie de 1,1 milioane de telespectatori pe episod, in mediul urban), unde au fost plasate cele mai multe dintre spoturile izolate. Pro TV a mizat pe filmele de seara, care au gazduit majoritatea celor 73 de spoturi de acest tip. Pana la sfarsitul anului trecut, Antena 1 a plasat spoturile izolate cu precadere in productiile proprii (Canal TV, Divertis Parc, Batem Palma, Cacealmaua si Din dragoste). Intrarea emisiunilor in vacanta a reorientat spoturile in filmele de seara, dar revenirea productiei „Din dragoste” a readus „solo spoturile” in acest program. „Cronica carcotasilor” a fost constant in atentia clientilor de spoturi izolate pe Prima TV. Alte spoturi au fost plasate in filmele de seara (cu precadere in week-end). Topul clientilor de „solo spoturi” este diferit de la un post la altul. Primele locuri sunt ocupate la Acasa TV de bunuri de larg consum: Head&Shoulders, Dove sampon, Rama Creme Bonjour, Wick Vaporub, Always si Blend-a-Med. Guma de mestecat este in top la Antena 1, unde marcile Orbit, X-Cite, Airwaves si Winterfresh sunt printre primii sase clienti de spoturi izolate. Nokia si Orange au fost, de asemenea, printre clientii principali ai Antena 1 in materie de „solo spoturi”. Stella Artois a difuzat pe Pro TV toate cele 12 spoturi izolate din perioada monitorizata. Connex, Dove sampon, Tchibo si Zapp Mobile au fost prezenti cu astfel de spoturi. Principalii clienti ai Prima au fost Zapp Mobile si Elita, cu 11, respectiv 9 solo spoturi difuzate.
Noul tip de reclama a prins in lumea publicitatii. A atras si un record de audienta pentru un spot: 3.190.579 de telespectatori din mediul urban la spotul Connex difuzat de Antena 1 in timpul Titanicului, la ora 23.00. Iar una dintre tendinte tine de adaptarea spoturilor la specificul emisiunilor/filmelor difuzate (vezi spotul Airwaves-karateka in filmul „Un alt karate kid”).
Un spot izolat atrage audiente insemnate
Numar     Puncte de
            spoturi    audienta
Zapp Mobile        23    189,6
Dove sampon        19    182,6
Orbit            17    138,9
Rama Creme         14    128,3
Bonjour        
Connex            12    135,5
Stella Artois        12    142,7
Head & Shoulders    11    97
Tchibo            11    112,6
Winterfresh        11    124,1
X – Cite            10    112,5
Always            9    76,7
Elita            9    31,9
Maggi            9    69
Orange            9    80,5
Wick Vaporub        9    87,7

 Un punct de audienta (GRP) = 111.170 persoane (mediu urban); perioada: 1 nov. 2002 – 18 febr. 2003

Televiziunile au difuzat intens spoturi izolate
Numar     Puncte de
        spoturi    audienta
Acasa TV    104    948,4
Antena 1    98    943,4
Pro TV        73    755,5
Prima TV    31    140,1

* Un punct de audienta (GRP) = 111.170 persoane (mediu urban); perioada: 1 nov. 2002 – 18 febr. 2003