De câte ori pe săptămână mergi la piață? ”O dată, cel mult de două ori”, este răspunsul cel mai des întâlnit. Iar când nu ai timp de piață, îți dorești să găsești totul laolaltă, adunat într-un singur loc: ”legume, fructe și.. restul ”. Din comoditate sau din lipsă de timp, deseori sărim peste ”a face piața”, sintagmă pe care, odată cu expasiunea marilor retaileri, am înlocuit-o cu ”hai la supermarket”. Tocmai  pe această viteză în care se imparte timpul alocat cumpărăturilor au mizat companiile cu sute de magazine deschise în România. Cu de toate. Cu tot cu ”piață”, amenajată separat, cu legume și fructe, cantități mult mai mari aduse din import decât de la producătorii locali.

Odată cu Legea nr.  321/2009, care îi obligă pe comercianţii cu cifră de afaceri mai mare de 2 milioane de euro să aloce minim 51% din spaţiul disponibil la rafturile cu alimente proaspete (fructe, legume, carne, lactate, ouă) acelor produse aduse pe lanţul scurt de aprovizionare, strategia acestora s-a schimbat radical. Balanța se înclină acum către produsele locale, toți marii retaileri gen Carrefour, Auchan, Kaufland, Mega Image, Profi sau Lidl reorganizându-se către această direcție. 

Cumva, Carrefour România (cu 290 de magazine) a luat-o înaintea acestei legi, gândind un proiect cu mult înainte de apariția ei. Cu alte cuvinte, ceea ce retailerul promova acum patru ani a trecut anul acesta la un nou nivel. Francezii au devenit, în premieră pentru toate țările unde au magazine, fondatorii unei cooperative agricole în România, împreună au alți patru producători locali. Este vorba despre”Cooperativa Agricolă Carrefour Vărăști”, pe care au lansat-o, oficial, săptămâna trecută.

”În urmă cu patru ani, am demarat un proiect prin care îi invitam pe producătorii locali să vină la standurile amenajate în magazinele noastre, să se înscrie și să devină furnizorii noștri. Am făcut lucrul acesta doi ani la rând și, astfel, am reușit să înscriem 1.200 de producători mici și medii, din care 360 ne-au devenit furnizori. Noi importăm doar produsele pe care nu le găsim în România”, detaliază Andreea Mihai, director de Marketing & Comunicare Carrefour România.

Cooperativa se află la mai puțin de 30 de km de București, în comuna Vărăști, județul Giurgiu, și însumează 60 de hectare de teren (din care 15 hectare de solarii), cu o producție anuală de 5.000 de tone de legume, adunate de la 80 de familii de agricultori. Ce garantează aceste familii? Gustul natural al legumelor, fără produse ”hibrid” și alte ”bazaconii”. De altfel, însuși Jean Baptiste Dernoncourt, CEO Carrefour România,  spune că, prima oară când a venit în țara noastră, a rămas uimit de gustul nealterat al unei roșii, iar localitatea Vărăști a fost aleasă și datorită ”bazinului legumicol recunoscut în zonă”.

 

Ce avantaje au producătorii?

”În primul rând, îmi pot face planul pe un an. Vând atât cât produc, nu mai muncesc degeaba, nu mai am pierderi”, punctează Costel Buturugă,  unul dintre membrii fondatori ai Cooperativei și producător de bază, în același timp.  În opinia lui, una dintre cele mai mari provocări pentru agricultorii români este lipsa logisticii, a organizării și a unei piețe de desfacere care să preia producția în proporție de 100%. În context, proiectul materialiazat împreună cu Carrefour a venit să răspundă tocmai acestei nevoi.

Și tot ca parte a strategiei de dezvoltare, retailerul a construit în Vărăști un depozit de 300 de metri pătrați, de unde legumele sunt transportate la depozitul central și apoi distribuite către magazinele din toată țara. În plus, compania pune la dispoziția producătorilor lădițe din plastic, pliabile și returnabile, astfel încât aceștia să nu mai fie nevoiți să achiziționeze de fiecare dată navete de carton sau lemn. De asemenea, etichetele de preț de la raft vor fi inscripționate cu zona de proveniență, astfel încât clienții să devină parte activă a lanțului comercial, susținând direct, prin cumpărare, cooperativa.

”Acum un an nici nu visam că se va materializa un astfel de proiect. Producătorul va avea un plus de valoare. Nu există legumicultor de la noi din sat care să nu fi fost păcălit. Astăzi, valoarea pierderilor s-a redus foarte mult”, declară și Adrian Măhălean, primarul localității Vărăști. În total, 250 de familii din localitate se ocupă cu legumicultura, Măhălean estimând că 80% dintre acestea vor deveni partenere în cooperativă.  Cum de există, în prezent, această diferență între numărul de legumicultori la nivelul localității și numărul celor care sunt partaneri? Ei bine, ”din cauza pierderilor pe care le-au înregistrat de-a lungul timpului prin diferite parteneriate”. Răspunsul vine tot de la primarul localității, care este convins că această reticență va fi înlocuită, în scurt timp, de ”încredere”.

Așadar, 12 luni pe an vor exista în magazinele Carrefour legumele de la Cooperativă, împărțite în funcție de sezon. ”În anumite perioade avem 100% din necesarul Carrefour asigurat de cooperativă. Spre exemplu, în cele două săptămâni dinainte de sărbătorile din decembrie, toată salata ne-a fost furnizată de cooperativă. Dacă vorbim despre ceapa verde, avem magazine unde sprijinim și alți producători locali, astfel că doar 20-30% din necesar provine de la cooperativă”, a detaliat Mircea Isvoranu, manager Achiziții Legume și Fructe Carrefour. Potrivit lui, prețurile de achiziție sunt stabilite săptămânal pentru a exista o protecție asupra anumitor fluctuații ale prețului pe piață. Și încă un amănunt: termenul de plată folosit către producători este de șapte zile.

 

Despre Legea 321/2009

În marea majoritate a statelor din Uniunea Europeană nu există legi similare modificării Legii nr. 321/2009, care, anul trecut, i-a pus pe jar atât pe producători cât și pe comercianți. O privire comparativă asupra modelelor legislative ale altor state europene poate fi utilă pentru înțelegerea contextului adoptării acestora. Așadar, modificările Legii nr. 321/2009 au avut deja un impact asupra producătorilor şi comercianţilor şi pot fi împărţite în două mari categorii: modificări vizând introducerea lanţului scurt de aprovizionare de 51% produse româneşti, şi modificări privind impactul relaţiei contractuale dintre comerciant şi furnizor, cea mai relevantă fiind cea legată de eliminarea plăţilor realizate de producători/distribuitori către marile lanţuri de magazine, potrivit unui studiu efectuat în toamna anului trecut de către Reff & Asociaţii împreună cu alte societăţi de avocaţi membre ale reţelei internaţionale de avocaţi Deloitte Legal, reţeaua globală de avocaţi care colaborează cu Deloitte.

Deşi mare parte din reglementări au intrat deja în vigoare încă din 18 iulie 2015, punerea lor în practică a ridicat o serie de neclarităţi. Acestea s-au referit, în principal, la domeniul de aplicare a legii, respectiv dacă aceasta se aplică doar lanţurilor de magazine sau dimpotrivă, legiuitorul a avut în vedere orice fel de comerciant care comercializează produse alimentare (spre exemplu operatori din sectorul HORECA, restaurante, furnizori de materii prime).

Prin adoptarea noii reglementări, legiuitorul român a urmărit sprijinirea producţiei locale şi crearea unor facilităţi în acest sens pentru micii producători, precum şi echilibrarea poziţiilor contractuale furnizor – comerciant, mai ales din perspectiva costurilor pe care furnizorii le asumă in relaţia cu comercianţii.

 

Şi retailerul Kaufland încearcă să se adapteze la noua legislaţie din România. Recent, a anunţat că 62 de culturi româneşti de legume şi fructe vor fi certificate internaţional pentru calitate, în 2017, ceea ce va asigura fermierilor accesul la mai multe pieţe noi de desfacere, atât locale, dar şi internaţionale, permiţând exportul produselor româneşti oriunde în lume.

……………………………………………………………………………………………………………………..

Profil Carrefour

  • Cu peste 10.100 de magazine în 34 de țări, Grupul Carrefour este al doilea retailer mondial și numărul unu în Europa.
  • Zilnic, primește în magazinele sale peste 10 milioane de clienți din lumea întreagă,
  • În România, Grupul are 290 de magazine dintre care 32 hipermarketuri ‘Carrefour’, 129 supermarketuri ‘Market’, 44 magazine de proximitate ‘Express’, 10 magazine de proximitate ‘Contact’, un magazin de comerț online: www.carrefour-online.ro și 74 de magazine Billa.