Statistica ne arată că România are peste 330.000 de posesori de autoturisme din categoriile premium și lux. La finalul anului trecut, parcul auto național includea 64 Aston Martin, 209 Bentley, 134 Ferrari, 40 Lamborgini, 182 Maserati și 60 Rolls Royce. Ca să enumerăm doar câteva dintre mărcile pentru deținerea cărora orice curios, mai mult sau mai puțin avizat, știe că este nevoie de sume impresionante.
E drept că, raportat la un parc total de peste patru milioane de autoturisme, numărul de mașini scumpe poate fi considerat redus dar, parcă pentru a demonstra că românii respectă cu sfințenie expresia „suntem prea săraci pentru a cumpăra lucruri ieftine“, în 2012, în plină criză, vânzările de mașini premium și de lux tind spre cote neașteptate.
Creștere și la mașini noi, și la second-hand
În primul semestru al anului 2012, înmatriculările de autoturisme aparţinând mărcilor premium și de lux au crescut cu 39% în cazul pieţei mașinilor noi și cu nu mai puțin de 74% în cazul celei second-hand. În timp ce înmatriculările totale de autoturisme noi au crescut, conform DRPCIV, doar cu 5%, iar cele de vehicule de ocazie cu 66%. Prin urmare, evoluând mai puternic decât piața totală, segmentele premium, sport și lux dețin în acest an o cotă mai mare decât în 2011.
Din totalul de 3.133 de mașini noi aparținând mărcilor premium și de lux înmatriculate în prima jumătate a acestui an, 1.096 au aparținut brandului BMW. Pe locul secund se clasează Audi, cu 861 de unități, iar pe trei, Mercedes-Benz, cu 833 de unități. Dacă rezultatele acestor mărci nu par spectaculoase, o simplă privire aruncată asupra cifrelor aferente segmentului superior poate fi extrem de relevantă. În acest an au fost înmatriculate trei vehicule Bentley, un Lamborghini, patru Ferrari, 24 Jaguar, două Maserati, un Rolls Royce și nu mai puțin de 90 Porsche.
În cazul pieței mașinilor de ocazie, situația este chiar mai interesantă. Românii au înmatriculat șapte Bentley, față de „numai“ trei în semestrul I din 2011, patru Aston Martin (niciunul în 2011), cinci Ferrari (niciunul în 2011), patru Maserati (doar unul în 2011), cinci Rolls Royce (trei în 2011), 95 Porsche față de 46 în prima jumătate a anului precedent. Dacă luăm în calcul și segmentul premium, putem observa creșteri substanțiale în dreptul tuturor mărcilor. Audi a fost preferat de 4.375 de clienți (doar 2.636 în 2011), BMW de 3.893 de români (2.266 în 2011), iar Mercedes-Benz de 2.859 de clienți (1.479 anul trecut).
Mirarea care te cuprinde cunoscând situația economică din România și comparând-o cu înmatriculările de mașini premium și de lux noi se transformă în uluială la vederea creșterii cu 74% a înmatriculărilor de mașini sumpe de ocazie. Conform statisticii Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), în primul semestru din 2012 au fost înmatriculate 11.969 de mașini aparținând unor mărci din segmentele premium și lux față de doar 6.861 în aceeași perioadă a anului trecut.
2% din piața mașinilor noi reprezintă vehicule premium și de lux
Datele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România (APIA) arată că în acest an segmentele E, F și Sport ocupă aproape 2% din totalul vânzărilor de mașini noi – neluând în calcul mașinile premium și de lux încadrate în clasa SUV. În plus, apetența românilor pentru vehicule de ocazie din aceleași segmente pare să crescă pe măsură ce criza economică se prelungește.
3.133 de mașini noi și alte 11.969 de ocazie din segmentele premium și lux au fost înmatriculate în semestrul I din 2012.