1.500 de arestari.Cele patru zile de discursuri in stil hollywoodian s-au incheiat, apoteotic, cu cel al presedintelui SUA. „Guvernul trebuie sa ia partea familiilor americanilor de rand”, a fost doar unul din mesajele lui Bush. Spre deosebire de contracandidatul sau, democratul John Kerry – ale carui iesiri publice s-au axat indeosebi pe problema securitatii – presedintele SUA a alocat un spatiu substantial si politicilor economice ale unei Americi pentru care teama de terorism merge mana in mana cu cea pentru ziua de maine. Cele peste 2,7 milioane de locuri de munca pierdute in ultimii patru ani numai in sectorul industrial american au facut ca problema somajului sa fie cap de afis electoral pentru ambii candidati la Casa Alba. Diferenta este ca in timp ce Kerry foloseste subiectul pentru a critica administratia Bush, presedintele SUA promite masuri ce vor impovara cu cateva zeci de miliarde de dolari un buget deja mult prea deficitar.
Ce promite Bush, ce promite Kerry
In privinta somajului, unica asemanare intre Bush si Kerry este ca, sub o forma sau alta, ambii vor sa rezolve problema cu bani, dar fara sa spuna de unde iau fondurile respective. Presedintele Bush a promis ca va aloca 23 de miliarde de dolari pe programe de recalificare pentru someri si alte 500 de milioane de dolari pentru un program destinat pregatirii muncitorilor pentru a lucra in acele industrii care creeaza cele mai multe locuri de munca. De asemenea, el propune si infiintarea unui cont special destinat celor care isi gasesc cel mai greu un loc de munca. „Pentru a crea mai multe slujbe aici, America trebuie sa ofere cel mai bun mediu de afaceri”, a spus Bush. Tot in acelasi scop, presedintele SUA a anuntat ca vrea sa reduca cheltuielile si birocratia, sa-i protejeze pe micii intreprinzatori, sa simplifice codul fiscal si sa permanentizeze actualul nivel al taxelor – reduse la initiativa sa acum doi ani.In schimb, democratul Kerry propune reduceri de taxe pentru cei care creeaza locuri de munca in SUA, intarirea acordurilor comerciale, in speranta ca va putea opri astfel asa-zisul export de locuri de munca din SUA in tari mai putin dezvoltate.”Cea mai mare provocare pentru economia SUA va fi cresterea locurilor de munca. Nemaifiind loc pentru noi reduceri de taxe, unul dintre pilonii cresterii economice ramane piata muncii, crearea de noi locuri de munca”, apreciaza David Greenlaw, economist la Morgan Stanley.De pe agenda economica a celor doi candidati la Casa Alba nu lipsesc deficitul bugetar din ce mai mare, taxele si codul fiscal, asigurarile sociale, sistemul de pensii si, nu in ultimul rand, reforma sistemului de educatie. Fiecare are insa propria viziune despre cum ar trebui impulsionata economia americana, a carei crestere a fost sub asteptari in ultimele luni. „In privinta deficitului bugetar si de cont curent al SUA, totul depinde de mersul economiei: daca America va avea o crestere economica mai mica, deficitul nu va scadea”, spune Greenlaw. Beth Bovino, economist la Standard & Poor’s, este de parere ca reforma asigurarilor sociale, somajul si deficitul bugetar sunt cele mai mari provocari carora viitoarea administratie de la Casa Alba va trebui sa le faca fata. „Bush este flexibil, dar intentia sa de a privatiza sistemul asigurarilor sociale este prea riscanta. Kerry se opune acestei idei, dar este mai rigid, pentru ca se opune, practic, oricaror schimbari.” O alta intrebare este in ce fel vor influenta economia si pietele financiare alegerea lui Bush sau a lui Kerry. „Nu cred ca va exista un impact major asupra economiei SUA, indiferent cine va castiga cursa pentru Casa Alba. Daca va fi Kerry, el nu va putea impune viziunea economica a democratilor, pentru ca republicanii vor controla Congresul. Daca va castiga Bush, masurile propuse de el sunt prea controversate pentru a duce la schimbari majore. Un impact asupra economiei ar putea avea mai degraba politica externa a SUA, care ar putea influenta pretul petrolului, dar e greu de spus in ce masura”, afirma David Greenlaw.Thomas McManus, analist de investitii la Bank of America Securities, afirma ca economia castiga teren in fata problemei Irakului si ca pierderea alegerilor de catre Bush ar avea un impact mai mare asupra increderii consumatorilor si afacerilor decat inevitabila batalie a lui Kerry cu Congresul pe tema impozitului pe dividende si altor taxe pe capital.

JOHN KERRY
Sistemul asigurarilor Sociale de stat. Se opune privatizarii sistemului prin crearea alternativei de investire in actiuni a unei parti din contributiiCriza fiscala a statelor. Prioritatea in acordarea de ajutoare financiare statelor cu probleme financiare, pentru rezolvarea crizei de securitateTaxele. Anularea reducerilor de taxe aplicate de Bush pentru cei cu venituri mari si cresterea sumelor deductibile din venitul impozabil al familiilor cu copiiDeficit bugetar. Inversarea trendului deficitului si urmarirea modului in care companiile isi platesc taxeleLocuri de munca. Acordarea de asistenta micilor intreprinzatori, pregatirea/recalificarea muncitorilor si crearea unei infrastructuri a locurilor de muncaSistemul de sanatate. Reducerea pierderilor    Politica energetica. Dezvoltarea de surse alternative, ecologice, de energie.

George W. Bush
Sistemul asigurarilor sociale de stat. Sprijina reforma in sistemul asigurarilor sociale de stat, inclusiv prin acordarea posibilitatii cetatenilor de a-si investi in actiuni o parte din contributiile la asigurarile socialeCriza fiscala a statelor. Alocarea de fonduri pentru a ajuta guvernele statale sa-si plateasca costurile de securitateReducerea taxelor. Noi reduceri de taxe sunt putin probabileDeficitul bugetar. Reducerea deficitului bugetar prin mentinerea cresterii cheltuielilor la 4 la suta din PIBCrearea de noi locuri de munca. Alocarea de fonduri suplimentare pentru recalificarea sau pregatirea somerilor Sistemul de sanatate. Introducerea competitiei pentru reducerea costurilorPolitica energeticaSolutii de piata (competitive) pentru imbunatatirea calitatii aerului.