Criza financiară, care a atins climaxul în America la mijlocul anului 2008 a dus inclusiv la diversificarea metodelor de sinucidere şi a strabilit trenduri în acest sens. Dacă sinuciderile în stil superstar, cu supradoză de droguri sau somnifere aveau farmecul lor decadent la sfârşitul secolului trecut, azi mulţi dintre sinucigaşi preferă arma sau metode de sinucidere de tip statement, în public, în văzul tuturor, spânzuraţi pe geamurile de la serviciu sau sărituri în gol de pe clădiri de birouri. Un nou trend care îi îngrijoează pe cei de la serviciile de urgenţă se referă la un nou tip de sinucidere, cu hidrogen sulfuros, un gaz cu un nivel ridicat de toxicitate care te face să îţi pierzi conştienţa şi apoi mori.

Trendul a făcut peste 1.000 de victime în Japonia, unde este cunoscut sub numele de „moartea chimică” sau „sinuciderea cu detergent” şi a apărut iniţial în California, la mijlocul anului 2008, după care s-a îndreptat către New jersey, Missouri şi New York. „New York Times” anunţa, tot la mijlocul lui 2008, că a devenit un trend printre adolescenţi să îşi provoace singuri tăieturi cu lama pe brate, mulţi dintre aceştia făcându-şi curaj progresiv pentru a-şi lua viaţa în acest fel.

Sinuciderea este  „cool” în media

Multe dintre aceste fenomene au fost însă preluate în media nu ca semnale, ci ca expresii „cool”  – dark trends – ale unor fenomele cu atât mai populare cu cât sunt mai morbide. „Această idee sumbră şi trăsnită de a-ţi face un tatuaj cu un mesaj de adio al unui sinucigaş este cea mai tare din lume – o ador”, scrie Trendhunter.com, unul dintre cele mai populare site-uri de trend setting. Articolul se referă la un nou trend în tatuaje, acela de a-ţi tatua mesaje sinucigaşe ale unor sinucigaşi. În cazul de faţă este vorba despre un tânăr din Philadelphia care şi-a tatuat mesajul de adio al unui psihiatru care s-a sinucis în 1930.

Titlurile cu referinţe la sinucidere fac rating prin simpla menţionare a acestui cuvânt, datorită înclinaţiei naturale spre morbid a publicului larg, iar recesiunea a oferit contextul cel mai bun pentru popularizarea acestui mod simplu şi eficient de a pune capăt tuturor problemelor.

Oficiul Naţional de Statistică din Londra a anunţat pe 28 ianuarie anul acesta că rata sinuciderilor a crescut brusc la mijlocul anului 2008, deşi era în scădere în ultimii 10 ani. „Trecera de la o rată de 5.377 în 2007 la 5.706 în 2008 coincide cu începutul recesiunii, iar numărul continuă să crească. Începutul recesiunii a dus la o creştere cu 6,1% a ratei sinuciderior, ajungând la cel mai mare indice din 1998 până azi”, scrie „The Independent” pe 19 ianuarie anul curent.

Autorităţile din Guangzhou, China, s-au văzut nevoiţi la sfârşitul anului trecut să acopere cu unt cel mai mare pod din oraş, foarte folosit în scopuri sinucigaşe. După ce au pus garduri şi au întărit paza în zonă, ambele metode dovedindu-se ineficiente în descurajarea fenomenului, autorităţile au turnat grăsimi alimentare pe pod pentru a-l face imposibil de circulat.

Sinuciderea in advertising

Trendul sinuciderilor de la mijlocul anului 2008 a fost intens capitalizat în zona de advertising. În acea perioadă a apărut un spot Heineken în care un bărbat se pregăteşte să se spânzure, se urcă pe o ladă de bere Haineken, dar se răzgândeşte când vede că a mai rămas o bere în ladă. Berea este cea care te ţine să nu te omori, pare să sugereze reclama, iar această asociere între droguri uşoare precum alcool şi ţigări se regăseşte şi în spoturile de conştientizare socială asupra pericolelor acestor droguri cu mesajul „E ca şi cum te-ai sinucide”.

Sinucidere plus animale drăgălaşe într-un videoclip de conştientizare asupra efectelor încălzirii globale este o reţetă ideală pentru a crea un buzz pe net, iar creativul Flavio Mac de la McCann Erickson Portugalia a realizat-o ultraprofesional, împreună cu studioruile Seagull Fly. Aminaţia s-a răspândit viral pe net şi a generat valuri de feedback empatic către Quercus, organizaţia portugheză care a comandat clipul. „Dacă voi vă daţi bătuţi, şi ei se dau bătuţi”, este sloganul campaniei al cărei clip este în sine un excelent scurtmetraj de animaţie.

Un panou publicitar gigant pe faţada celui mai mare Shopping Mall din Zhengzhou, China, pe care scrie „Mai bine vă investiţi banii aici decât la bursă”. Un manechin uriaş în formă de om atârnă spânzurat deasupra panoului cu mai multe pete de „sânge”, dând fiori reci pe şira spinării fashionistelor aflate în goana după reduceri.

Creativul responsabil pentru acestă campanie nu a avut însă nici o problemă să îşi argumenteze ideea. „Glumim pe seama bursei, pentru că am plasat manechinul exact la nivelul indicelui”, explică Jiang Chengpu, adăugând că ironia legată de sinucidere este întemeiată, pentru că rata sinuciderilor a explodat în timpul recesiunii.

Din ce în ce mai multe sinucideri asociate cu Interentul

Jocurile online targetate pentru angajaţi care se simt în pragul sinuciderii înainte de fiecare şedinţă de tip „a scăzut productivitatea şi au crescut costurile” sunt răspândite viral în corporaţii prin link-uri complice pe mess între colegi. Unul dintre cele mai populare se numeşte „5 minute în care să te sinucizi înainte de următoarea şedinţă” şi e produs de Adult Swim Games. În joc, te poţi identifica cu un şoarece de birou gata să-şi pună capăt zilelor înainte de fiecare întâlnire.

Directorul fundaţiei pentru prevenirea sinuciderilor din America, Kelly Bush, a tras săptămâna trecută un semnal de alarmă asupra rezultatelor oferite de serviciile Google Trends şi Google Insights, conform cărora căutările după cuvintele cheie „gânduri suicidale”, „moduri nedureroase de a te sinucide” sau „cum să te sinucizi” au crescut cu 488% din ianuarie 2004 până în ianuarie 2010. „Se poate observa clar creşterea bruscă a acestui trend odată cu declanşarea crizei economice în 2008 şi până în prezent, cu 323%”, explică Kelly Bush.

În ultimii ani au fost semnalizate din ce în ce mai multe cazuri de sinucidere din motive legate de Internet, fie că vorbim de adolescenţi tulburaţi de prea multe jocuri online sau alţii care au cedat nervos după ce au fost hărţuiţi pe net de colegii lor. Ultimul astfel de semnal din presa americană a venit pe 27 ianuarie, când o elevă de 15 ani din  Messachusetts şi-a pus capăt zilelor după o campanie de intimidare declanşată de colegii săi de liceu pe mail, Facebook şi alte servicii de socializare online pentru adolescenţi. Chiar şi după moartea acesteia, agresorii continuau să posteze insulte pe pagina de Facebook comemorativă.