INVESTIŢIE Românii vor plăti în acest an pentru securitatea automobilelor proprii peste 6,6 milioane de euro, preferând sistemele de alarmare care nu dau semnale false.

Dorinţa de a deţine un automobil personal a devenit deja comună. Acum, idila dintre români şi autoturisme este mai sofisticată. Nu mai contează atât de mult aspectul ci, mai degrabă, ceea ce se ascunde sub capotă. Puţine vehicule mai sunt cumpărate în varianta de bază, iar lista de opţionale cerută de clienţi este tot mai lungă. Alături de climatizare, direcţie asistată, ABS sau computer de bord, apar tot mai des sisteme care mai de care mai complicate, toate acestea însemnând, desigur, şi preţuri mai ridicate. Cum orice lucru scump reprezintă o tentaţie pentru hoţi, iar maşina nu poate fi păzită non-stop, singura opţiune rămâne protejarea vehiculului prin dotarea cu un sistem de securitate sau, mai pe româneşte, o alarmă auto.

Conform datelor IGPR (Inspectoratul General al Poliţiei Române), numărul furturilor din maşini a scăzut de la 11.821 în 2002 la 4.087 în 2006, în timp ce dispariţia vehiculelor a fost reclamată de 1.297 de români în 2002 şi de 1.266 anul trecut. Pentru a scăpa, măcar în parte, de stresul cauzat de hoţi, automobiliştii români apelează tot mai des la furnizorii de alarme auto.

Şi aici se caută personalizarea

62-6048-grafic.jpgCristina Vrânceanu, responsabilă cu relaţiile publice la cel mai puternic importator de sisteme de securitate auto, Falcon Electronics, consideră că „numărul maşinilor care vin echipate din uzină cu sisteme de securitate este destul de mic. Noi am remarcat o tendinţă a conducătorilor auto de a alege echipamente care oferă posibilitatea de personalizare în funcţie de preferinţe şi necesităţi, de aceea cred că majoritatea posesorilor de maşini aleg alarmele after-market“. Faptul că posesorii de maşini nu mai acceptă alarmele de proastă calitate este dovedit şi de un studiu, realizat în rândul clienţilor Falcon cu câteva săptămâni în urmă, din care reiese că principala caracteristică a unui sistem de securitate trebuie să fie eliminarea alarmelor false, urmată de preţul redus de achiziţie. Conform aceluiaşi studiu, este tot mai mare numărul maşinilor echipate cu sisteme „inteligente“ de securitate, care permit pornirea motorului din telecomandă, în acest an 13% dintre cumpărători optând pentru astfel de produse. Pentru comparaţie, un studiu realizat în SUA de Directed Electronics, compania care produce echipamentele Viper, relevă faptul că 44% din totalul sistemelor de securitate şi confort vândute sunt echipate cu module de pornire a motorului din telecomandă.

Alte companii mizează însă pe preţul redus al accesoriilor auto şi pe servicii gen montaj gratuit sau garanţie pe viaţă. Compania Seleniu 97 Servcom comercializează sisteme MAAT ale căror preţuri sunt destul de avantajoase. Servicii similare oferă şi Factor Industries, care vinde alarme Aguilas sau ADV Auto Power & TeChnology, care are în ofertă produse Cobra.

Maşini protejate doar pe jumătate

O mare problemă a autoturismelor produse în Occident care au în echiparea din fabrică şi sisteme de alarmare este lipsa sezorilor de şoc sau perimetru. Singurul senzor pe care îl au în dotare majoritatea acestor maşini se activează numai în cazul sesizării unor mişcări în habitaclu. Practic, dacă maşina este lovită sau i se sparge geamul, alarma este inutilă.

Poate tocmai de aceea românii preferă să cumpere after-market alarme mai performante, deşi acest fapt implică o intervenţie asupra sitemului electronic al maşinii, care nu este agreată de comercianţii de autovehicule. „Alarma din fabrică reprezintă, practic, o platformă pe care poate fi adăugat un alt sistem de securitate. Sistemul original de alarmă al maşinii este dezactivat în cazul montării unui sistem mai performant. Datorită modulelor de instalare pe care le folosesc specialiştii noştri, intervenţia la sistemul electric al vehiculului nu este majoră şi nici riscantă“, consideră Cristina Vrânceanu.

Piaţa sistemelor de securitate auto în 2007, este estimată de Cristian Filip, directorul de marketing la Falcon Electronics, la aproximativ 6,6 milioane de euro, în creştere cu 20% faţă de anul anterior, iar cele mai căutate alarme sunt Viper, Automate, MAAT, Cobra şi Hornet. Cu 38% cotă de piaţă, Falcon este cel mai puternic actor din acest domeniu, urmat de o mulţime de companii cu o prezenţă mai mult simbolică. O pondere tot mai mare este deţinută de vânzările prin internet. „Dacă ţinem cont de faptul că, în ultimul timp, comerţul electronic a cunoscut un mare avânt şi a crescut numărul magazinelor online, probabil că numărul celor care comercializează sisteme de securitate auto prin intermediul internetului este destul de mare“,
ne-a declarat Cristina Vrânceanu.

În cazul în care este preferată achiziţia de la un magazin online, trebuie însă acţionat cu precauţie. Dacă vorbim de site-ul unei firme cu credibilitate, atunci riscurile sunt mici sau chiar inexistente. Există însă şi cazuri mai puţin fericite, în care cumpărătorii nu ştiu cine se găseşte în spatele unui site şi pot avea surprize neplăcute.