CMSR impune publicitate stomatologică fără informații înșelătoare sau promisiuni nerealiste
De la 1 iulie, publicitatea serviciilor stomatologice din România intră într-o nouă eră a transparenței, odată cu intrarea în vigoare a Ghidului de bune practici privind publicitatea medicilor stomatologi. Documentul, elaborat de Colegiul Medicilor Stomatologi din România (CMSR), stabilește criterii clare pentru promovarea serviciilor dentare: informațiile furnizate trebuie să fie corecte, transparente și să nu inducă în eroare pacienții.
Publicitatea agresivă, înșelătoare sau comparativă dispare din peisaj
Potrivit noilor reglementări, orice mesaj publicitar trebuie să aibă un rol informativ și educativ, promovând sănătatea orală și facilitând accesul la tratamente de calitate. Medicul stomatolog poate prezenta inovații și beneficii reale ale serviciilor sale, însă are obligația să explice clar când anumite tratamente nu sunt potrivite tuturor pacienților și să nu creeze așteptări nerealiste privind rezultatele.
„Publicitatea realizată nu trebuie să conţină informaţii false, înşelătoare sau susceptibile să inducă pacienţii în eroare. În situaţiile în care se face publicitate prin trimiteri la acte terapeutice specifice care nu sunt de aplicabilitate generală (i.e. nu se aplică tuturor pacienţilor), acestea vor fi însoţite de explicaţii suplimentare referitoare la condiţiile în care se pot aplica sau vor fi însoţite de o menţiune cu privire la faptul că acele acte terapeutice se aplică doar cazurilor în care sunt întrunite criteriile medicale de compatibilitate.
De asemenea, nu trebuie să includă comparaţii defăimătoare cu alţi profesionişti din domeniu sau să facă promisiuni nerealiste privind rezultatele tratamentelor realizate”, subliniază CMSR în comunicatul transmis miercuri presei.

Orice tip de publicitate, permis cu respectarea noilor reguli
Noile reguli nu interzic niciun tip de publicitate, însă fiecare mesaj trebuie să respecte criteriile de etică profesională și să evite exagerările sau denigrarea concurenței. Ghidul oferă exemple concrete privind modul de comunicare acceptat și stabilește că orice referire la tratamente cu aplicabilitate limitată trebuie să fie însoțită de explicații suplimentare.
„Începând cu 1 iulie au intrat în vigoare noi reguli privind publicitatea în stomatologie. Odată cu actualizarea Codului deontologic, se aplică şi o serie de documente menite să sprijine comunitatea stomatologică în aplicarea corectă şi uniformă a noilor norme.
Noile prevederi din Cod urmăresc un model european privind publicitatea etică şi au fost adaptate la condiţiile de piaţă din România. Potrivit modificărilor introduse, orice tip de publicitate va fi permisă, atâta timp cât conţinutul respectă noile reglementări”, transmit reprezentanții Colegiului Medicilor Stomatologi.
Modificările au fost adoptate prin Decizia Adunării Generale a CMSR din 21 martie și publicate în Monitorul Oficial la începutul lunii aprilie. Noul Cod deontologic, în forma sa consolidată, intră în vigoare la 1 iulie 2025 și marchează un pas important spre profesionalizarea comunicării și creșterea încrederii pacienților în serviciile medicale stomatologice din România.