Când trebuie schimbată distribuția la diesel și la benzină? Diferențe esențiale și riscuri majore

Distribuția unui motor este un element vital care asigură sincronizarea perfectă între arborele cotit și cel cu came, astfel încât supapele și pistoanele să funcționeze în armonie.

Defecțiunile distribuției pot provoca avarii catastrofale.

Distribuția la motoarele diesel are rezistență mai mare, dar tot necesită atenție

Majoritatea motoarelor diesel utilizează lanțuri de distribuție metalice, considerate mai durabile decât curelele de cauciuc. Mulți șoferi cred că un lanț „ține cât viața mașinii”, dar realitatea tehnică contrazice miturile. Chiar și lanțurile se uzează, din cauza frecării continue, a întinderii metalului și a solicitărilor mecanice.

În medie, între 120.000 și 200.000 km, în funcție de model, stilul de condus și calitatea lanțului. În teorie, unele lanțuri rezistă și peste 300.000 km, dar riscul de întindere și uzură crește semnificativ. Verificarea periodică (la fiecare 2-3 ani) este esențială pentru a preveni surprize neplăcute.

Semne de avertizare pentru lanțul de distribuție:

  • Zgomote metalice neobișnuite sau bătăi la motor;
  • Vibrații sau instabilitate la ralanti;
  • Pornire greoaie sau imposibilă;
  • Creșterea consumului de combustibil;
  • Verificarea lanțului după 100.000 km sau la semnele de mai sus.

Distribuția la motoarele pe benzină este mai accesibilă, dar mai sensibilă

Motoarele pe benzină folosesc de obicei curele din cauciuc armat pentru distribuție. Acestea sunt mai ieftine și mai ușor de schimbat, dar au o durată de viață mai scurtă și sunt sensibile la uzură, temperaturi extreme și contact cu uleiul.

service auto masini mecanic
SURSA FOTO: Dreamstime

În funcție de calitatea curelei și de modelul mașinii, intervalul recomandat este de 60.000 – 120.000 km. La curelele premium, intervalul poate urca până la 150.000 km, dar trebuie verificată la fiecare revizie sau schimb de ulei. În plus, chiar dacă mașina a fost parcată mai mult timp, cureaua îmbătrânește și se poate degrada, scrie Promotor.

Semne de avertizare pentru cureaua de distribuție:

  • Alunecare sau sărit peste dinți, cu dereglarea sincronizării motorului;
  • Zgomote anormale, lipsa pornirii motorului;
  • Scurgeri de ulei în zona distribuției;
  • Aprinderea martorului „check engine”.

Diferența majoră: lanț versus curea

  • Durabilitatea distribuției la diesel cu lanț poate ajunge la 200.000–300.000 km, în timp ce la motoarele pe benzină cu curea intervalul de durată este mai scurt, între 60.000 și 120.000 km.
    Costul schimbului distribuției este mai ridicat la motoarele diesel, din cauza complexității lucrării, pe când la motoarele pe benzină schimbul este mai accesibil și rapid.
  • Rezistența în timp a lanțului diesel este mai bună, acesta rezistând mai bine uzurii, comparativ cu cureaua de benzină, care este mai sensibilă la îmbătrânire.
  • În caz de rupere, lanțul de distribuție diesel poate provoca avarii majore și distrugeri externe, pe când cureaua de benzină generează daune grave, dar localizate.

Verificarea distribuției la diesel se recomandă la fiecare 2–3 ani, în timp ce la benzină aceasta trebuie verificată la fiecare revizie sau schimb de ulei.

Ce se întâmplă dacă se rupe distribuția? Atât în cazul lanțului, cât și al curelei, efectele sunt devastatoare: supapele se pot lovi de pistoane, provocând îndoirea sau ruperea lor, fisurarea pistonului, deteriorarea bielelor sau chiar distrugerea carterului.

În cazul lanțului, bucățile metalice pot avaria și alte componente adiacente. Singura măsură de limitare a daunelor: oprirea imediată a motorului.

Distribuția, fie că vorbim de lanț sau de curea, nu este eternă. Înlocuirea la timp salvează motorul și buzunarul.

Așadar:

  • Pentru diesel, verificare și înlocuire după 120.000-200.000 km, mai devreme dacă apar zgomote sau vibrații.
  • Pentru benzină, schimbarea curelei la 60.000-120.000 km, cu verificări frecvente.
  • Indiferent de tip, semnele de avertizare nu trebuie ignorate.