Preţurile la carburanţi au sărit în aer în ultima perioadă! Românii resimt scumpirile de fiecare dată când merg să alimenteze la pompe, iar influenţa preţurilor la benzină şi motorină se resimte, inevitabil, şi în alte produse şi servicii.

Se cere insistent plafonarea preţurilor la carburanţi. Gabriel Biriș demonstrează de ce asta nu este o soluţie bună!

Una dintre soluţiile despre care vorbesc tot mai multe voci este plafonarea preţurilor. Gabriel Biriș, avocat de business, a făcut o analiză asupra costurilor reale ale unei astfel de decizii luate în România.

„Plafonam pretul la motorina? Putina aritmetica nu strica…

Hai sa vedem de unde si, mai ales, cine plateste:

In primul rand, trebuie sa intelegem ca relevant nu este pretul la petrol (ca noi avem doar vreo 30% din necesar acoperit de petrol romanesc), ci pretul la motorina pe piete. Pretul la motorina este azi  1320 dolari/tona, in crestere.

Ca sa aflam cat este pretul pe litru, inmultim cu 0,845 (ca motorina e mai usoara), aflam pretul la 1000 l, impartim la 1000 si obtinem 1,115 $/l.

Un dolar este astazi 4,6937 lei, deci pretul la motorina este 5,25 lei/l.

La pretul asta adunam acciza de 1,52 lei/l si obtinem 6,77 lei/l.

La asta adaugam TVA 19% si obtinem 8,05 lei/l.

Atat costa motorina astazi pe bursa. La pompa este 9,2 lei/l, inclusiv TVA.

Asta inseamna ca raman 1,15 lei din care, sa nu uitam 19% este TVA. Scadem TVA si obtinem 0,95 lei/l”, scrie Gabriel Biriș pe pagina sa de Facebook.

Acest aproape 1 leu/litru se împarte în mai multe direcţii

În continuare, avocatul a explicat între cine se împart aceşti 0,95 de lei din fiecare litru de motorină cumpărat în România.

„Transport pana in port (scump, toate preturile au crescut, nici nu prea mai gasesti vapoare, ca multe in zona sunt ale Rusiei si sunt sub embargo).

Descarcare si depozitare in port.

Distributie/transport la pompa (care si el s-a scumpit foarte mult).

Costuri finantare achizitii.

O marja oarecare de profit pentru companiile care fac trasportul naval/descarca si depoziteaza in port, distribuie si trasporta la pompa si pentru cei care detin benzinariile.”

Gabriel Biriș: Politicienii să se abţină să mai strice ceva, că putem ajunge uşor într-o situaţie mult mai grea

Având în vedere toate aceste elemente, este foarte greu de indicat de unde ar putea statul român să decidă să taie, pentru a trage în jos preţul final de la pompă.

Cel mai bine, autorităţile ar trebui să evite să intervină şi să mai strice ceva, pentru că putem ajunge foarte uşor într-o situaţie mult mai gravă decât preţurile ridicate la benzină şi motorină, respectiv la penurie.

„Intrebarea mea catre cei care propovaduiesc plafonarea marjelor sau chiar a preturilor: DE UNDE?

Sa recapitulam:

– 5,25 lei/l costul motorinei. Aici chiar nu au ce sa faca politicienii nostri, asta e pretul pe pietele internationale, piete pe care statul nostru nu prea le poate influenta. Nu platesti, nu primesti!

– 3 lei/l acciza si TVA. Aici teoretic statul poate actiona, practic ar fi un dezastru pentru buget, mai ales in contextul in care statul se imprumuta cu 9%. Orice leu taiat (si ar fi miliarde!) e un leu pe datorie;

– 0,95 lei/l pentru costurile de transport, distributie, inclusiv salarii, plus marja pe lant. Pur si simplu, nu ai de unde sa tai aici, decat daca compensezi cu bani de la buget (tot pe datorie!), altfel bagi firmele in faliment si intri in alte belele…

Stiu, pentru politicieni „da bine” sa arate ca nu mai pot de grija cetatenilor, dar nu trebuie sa uitam de ce s-a ajuns aici. Din cauza politicilor publice dezastruase (helicopter money, deficite uriase,  green deal, etc, etc) pe care tot politicienii le-au adoptat in ultimii ani…

Ce pot ei face acum? Cel mai bine cred ca ar fi sa se abtina sa mai strice ceva, ca putem ajunge usor intr-o situatie mult mai grea decat aceea generata de preturile mari la combustibili: PENURIA!”, mai scrie Gabriel Biriș în mesajul postat marţi, 21 iunie, pe Facebook.