Un nou proiect legislativ propune introducerea unei reguli deja cunoscute și aplicate în mai multe țări europene, menită să fluidizeze circulația în zonele aglomerate. Este vorba despre „regula fermoarului”, o metodă de alternare a vehiculelor în cazul reducerii benzilor de circulație. Această măsură, susținută de expertul în conducere defensivă Titi Aur, are potențialul de a schimba radical comportamentul rutier în România.

Regula fermoarului, o soluție simplă pentru un trafic mai eficient

Propunerea privind „regula fermoarului” vine în contextul în care șoselele din România se confruntă tot mai des cu blocaje în zonele unde benzile se îngustează.

Potrivit proiectului, această regulă presupune alternarea intrării vehiculelor în zona îngustată, câte unul de pe fiecare bandă. Măsura este deja implementată legal în mai multe state europene, precum Germania, Austria, Elveția și Olanda.

Textul propunerii legislative subliniază beneficiile aduse de această abordare: reducerea congestiei, creșterea siguranței și fluidizarea generală a traficului.

În cazul în care va fi adoptată, nerespectarea acestei reguli va atrage sancțiuni, putându-se aplica până la 3 puncte de amendă, cu o valoare maximă de 600 de lei.

Titi Aur: Regula fermoarului nu este predată la școala de șoferi

Expertul în conducere defensivă Titi Aur a explicat, printr-un videoclip publicat pe canalul său de YouTube, de ce această regulă este importantă pentru siguranța rutieră.

Acesta atrage atenția asupra faptului că, în România, regula nu este cunoscută și nu este explicată în timpul pregătirii standard pentru permisul de conducere.

„Regula fermoarului în România este o regulă neștiută, necunoscută, nepredată la școala de șoferi, ci doar la cursurile de conducere defensivă.

În alte țări, Germania, Suedia, Elveția, Belgia, face parte deja din regulile de circulație. În astfel de situații, se anulează acea prioritate legală și trec mașinile una din stânga, una din dreapta”, a explicat Titi Aur.

Potrivit expertului, includerea acestei reguli în Codul rutier ar contribui la prevenirea comportamentelor agresive din trafic, prin stabilirea unui ritm clar și predictibil de înaintare.

Alternanța între benzi – un model de bun-simț rutier

Titi Aur subliniază că această regulă nu este doar un concept tehnic, ci reflectă și o formă de respect reciproc în trafic. Alternarea vehiculelor în punctele de restricție a benzilor elimină ambiguitățile și comportamentele hazardate.

„Înseamnă că știu când îmi vine rândul. A trecut unul de pe banda cealaltă, acum îmi vine mie rândul, de pe banda mea, iar următorul va fi iar de pe banda cealaltă. Până la urmă este o regulă de bun-simț”, a spus Titi Aur.

Prin aplicarea regulii, fiecare șofer beneficiază de aceeași șansă de a avansa, fără a fi nevoit să forțeze intrarea sau să cedeze în mod aleatoriu. Aceasta contribuie la o circulație coerentă, chiar și în condiții dificile de trafic.

Ce prevede proiectul de lege și ce urmează

Documentul legislativ inițiat de parlamentarii USR propune clar integrarea regulii în cadrul legal al circulației rutiere din România. Regula fermoarului ar urma să fie aplicată exclusiv în zonele în care două benzi se restrâng într-una singură, în mod similar cu principiul de închidere al unui fermoar.

„Regula fermoarului vizează fluidizarea traficului în zonele în care două benzi se îngustează într-una singură, prin alternarea intrării vehiculelor de pe fiecare bandă, ca într-un fermoar.

Datorită avantajelor acesteia, regula fermoarului este deja implementată în legislaţia rutieră din Germania, Austria, Elveţia, Olanda, Slovacia. (…)

Implementarea regulii va contribui la reducerea congestiei, prevenirea accidentelor şi va face ca traficul să se desfăşoare mai fluent în situaţii de îngustare a benzilor”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.

Dezbaterea urmează să fie finalizată în Camera Deputaților, care are rolul de for decizional. Dacă va fi adoptată, regula fermoarului ar putea deveni parte obligatorie a comportamentului rutier în România, cu scopul declarat de a îmbunătăți siguranța și eficiența traficului.