Senatul României a aprobat tacit o inițiativă legislativă prin care se introduce în Codul Rutier o nouă regulă menită să fluidizeze circulația rutieră. Propunerea prevede obligativitatea ca șoferii să permită alternativ accesul vehiculelor aflate pe banda care se închide. Această măsură este inspirată din practicile deja implementate în mai multe state europene.
Proiectul urmează să ajungă în dezbaterea Camerei Deputaților, care are rol decizional.
Șoferii au o regulă nouă pentru traficul aglomerat
Noua prevedere legislativă se adresează direct pentru șoferii care circulă pe drumurile cu mai multe benzi. Dacă una dintre benzi devine impracticabilă din cauza unor obstacole sau lucrări, conducătorii auto de pe banda alăturată vor fi obligați să faciliteze accesul alternativ al vehiculelor. Practic, integrarea mașinilor se va face pe modelul fermoarului, câte una de pe fiecare bandă.
Adoptarea tacită a fost confirmată în plenul Senatului, în cadrul unei ședințe conduse de președintele Mircea Abrudean.
Potrivit textului propunerii, această măsură ar urma să devină obligatorie pentru toți șoferii care circulă pe drumurile publice. Scopul principal este de a reduce blocajele frecvente apărute în punctele unde circulația se îngustează brusc.
„Atunci când pe drumurile cu mai multe benzi de circulaţie pe sens, circulaţia pe una dintre benzi nu poate fi continuată din cauza unui obstacol, unei îngustări a drumului sau din orice alte motive, conducătorii vehiculelor de pe banda adiacentă sunt obligaţi să permită alternativ vehiculelor de pe banda afectată să se încadreze pe banda adiacentă”, prevede textul propunerii legislative.
Cei care ignoră regula riscă amenzi
Șoferii care nu respectă această nouă obligație vor fi sancționați contravențional. Regula fermoarului va intra sub incidența clasei I de sancțiuni prevăzută de legislația rutieră. Concret, nerespectarea acestei reguli va atrage după sine o amendă cuprinsă între 2 și 3 puncte de penalizare.
Inițiatorii proiectului au subliniat că implementarea acestei reguli nu este doar o formalitate birocratică. Scopul principal este fluidizarea circulației și evitarea situațiilor în care șoferii forțează intrarea pe banda liberă, generând conflicte sau accidente. Prin alternarea vehiculelor, se urmărește un comportament mai civilizat și predictibil în trafic.
„Regula fermoarului” constituie o practică obișnuită în numeroase state europene. Țări precum Germania, Austria, Elveția sau Olanda aplică deja această metodă de ani buni. România se aliniază astfel unei tendințe europene menite să reducă tensiunile în trafic și timpul petrecut în coloane.
Modelul european și efectele așteptate
Prin această modificare legislativă, România face un pas important în adaptarea infrastructurii legislative la normele europene de circulație. Argumentele în favoarea introducerii acestei reguli sunt susținute prin exemple concrete din alte state, unde „fermoarul” s-a dovedit eficient în reducerea aglomerației.
„Regula fermoarului” vizează fluidizarea traficului în zonele în care două benzi se îngustează într-una singură, prin alternarea intrării vehiculelor de pe fiecare bandă, ca într-un fermoar.
Datorită avantajelor acesteia, regula fermoarului este deja implementată în legislaţia rutieră din Germania, Austria, Elveţia, Olanda, Slovacia. (…) Implementarea regulii va contribui la reducerea congestiei, prevenirea accidentelor şi va face ca traficul să se desfăşoare mai fluent în situaţii de îngustare a benzilor”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
În prezent, propunerea legislativă se află în procedura parlamentară, urmând ca decizia finală să fie luată de Camera Deputaților.