Este anunțul momentului pentru mulți români care își pot recupera, acum, sume importante de lei. Este vorba despre banii pe care aceștia le-au plătit, sub formă de amenzi aplicate pentru necompletarea formularului de localizare a pasagerului (PLF).

Mai exact, cei care veneau în România din alte țări erau obligați să completeze formularul de localizare a pasagerului, cunoscut și sub numele de PLF. Persoanele care nu făceau asta erau sancționate contravențional, lucru care s-a și întâmplat.

În urmă cu o peste o lună de zile, s-a decis că sancțiunile care a fost obligatoriu pentru toate persoanele care intrau în România, să fie anulate. Mai mult chiar, banii plătiți ar urma să fie restituiți.

Acum, printr-un proiect de ordin pus joi în dezbatere publică, Ministerul Dezvoltării stabilește procedura ce va fi urmată pentru restituirea contravalorii amenzilor plătite deja. Pentru a recupera banii plătiți, cei interesați vor trebui să depună o cerere în acest sens. Apoi, în 45 de zile ar urma să-și recupereze banii cu care au fost sancționați.

Se a anulează amenzile pentru necompletarea PLF

Legea 257/2022 prevede că amenzile pentru necompletarea formularului PLF și neplătite încă se anulează și se scad din evidențele organelor de executare, iar sumele deja plătite pentru aceste amenzi vor putea fi recuperate de către cei sancționați. Prin proiectul de ordin pus joi în dezbatere, autoritățile stabilesc procedura ce va trebui urmată.

Mai exact, se vor putea recupera doar amenzile plătite până la intrarea în vigoare a Legii 257/2022, adică până în data de 30 iulie 2022. Pentru a putea recupera banii plătiți, românii vizați trebuie să transmită organului fiscal local, în cel mult 90 zile de la data intrării în vigoare a acestei proceduri, o cerere de restituire. Cererea se va putea depune direct la Fisc, în format tipărit, sau va putea fi transmis prin mijloace electronice.

Ce documente trebuie să trimită toți românii vizați

Cererea de restituire va trebui să fie însoţită atât de copii ale documentelor de plată, cât și o copie a actului de identitate ale plătitorului/ solicitantului şi va trebui să cuprindă următoarele informații:

  • numele și prenumele solicitantului;
  • codul numeric personal;
  • domiciliul solicitantului;
  • suma şi natura creanţei solicitate la restituire;
  • codul IBAN aferent contului în care se solicită restituirea, în cazul în care nu se optează pentru restituirea sumei în numerar;
  • banca la care este deschis contul în care se solicită restituirea sumei;
  • motivul pentru care se solicită restituirea sumei, temeiul legal al solicitării şi documente justificative.

În principiu, soluţionarea cererii de restituire se va face în cel mult 45 de zile. Dacă însă mai sunt informații pe care cei de la fisc le vor considera necesare, termenul de restituire se va prelungi. După primirea documentaţiei complete, Fiscul va verifica dacă solicitantul are restanțe la plata taxelor și impozitelor, sumele solicitate urmând să fie restituite doar după efectuarea compensării acestor obligaţii bugetare restante. În cazul în care suma ce trebuie restituită este mai mică decât obligaţiile restante ale solicitantului, se vor acoperi integral restanțele și, practic, solicitantul nu va mai primi niciun ban.