Consiliul Fiscal – CF a publicat o opinie cu privire la proiectul celei de-a doua rectificări a bugetului general consolidat pe anul 2019, în care susține foarte hotărât necesitatea modificării actualului calendar de majorare a pensiilor, în sensul amânării creșterilor de pensii.
Astfel, instituția ”apreciază că sunt necesare măsuri credibile de consolidare bugetară, considerând atât nivelul actual al deficitului, cât și perspectiva pe termen mediu. Consolidarea bugetară nu este posibilă în condițiile menținerii calendarului actual de aplicare a noii legi a pensiilor și a coordonatelor actuale ale politicii fiscal-bugetare. CF consideră că nu este realist să se prezume o ameliorare radicală și rapidă a colectării veniturilor fiscale care să permită menținerea calendarului aferent măsurilor de politică fiscală deja legiferate. De altfel, acest demers nici nu ar fi în concordanță cu principiul prudenței în construcția bugetelor”, arată sursa citată.
În consecință, ”proiectul de buget pentru anul 2020 trebuie să răspundă dezideratului obiectiv de consolidare bugetară prin semnalarea unei schimbări de tendință, necesară atât din perspectiva apărării echilibrelor macroeconomice și a robusteții economiei, cât și din cea a respectării regulilor fiscale europene și naționale”, apreciază Consiliul.
Iar ”prognoza cadrului macroeconomic aferent celei de-a doua rectificări bugetare este caracterizată de o deteriorare, avansul PIB real și al indicatorilor pieței muncii fiind proiectat în scădere, cu impact negativ asupra veniturilor bugetare”, consideră Consiliul Fiscal.
”Depășirea considerabilă a pragului de 3% pentru deficitul bugetar potrivit metodologiei europene, dincolo de care CE poate declanșa procedura de deficit excesiv, este iminentă. Încetinirea economiei și devoalarea unor carențe suplimentare în construcția bugetară – reflectate ca atare de MFP în varianta actualizată a acesteia – au fost de natură să conducă la o deteriorare și mai accentuată a soldului bugetar chiar și în comparație cu limita superioară a evaluării anterioare a CF. Majorarea substanțială a deficitului bugetar prognozat are drept sursă în mod covârșitor diminuarea proiecției de venituri bugetare, care este compensată doar în mică parte de restrângerea cheltuielilor bugetare totale”, arată documentul.
”Modificarea descendentă de amploare operată la nivelul țintei de venituri bugetare survine ca urmare a nerealizării plusului de încasări având drept surse reducerea evaziunii fiscale și amnistia fiscală, nematerializarea la nivelul scontat a absorbției de fonduri UE și a veniturilor nefiscale, precum și a deteriorării cadrului macroeconomic.
Revizuirea negativă a cheltuielilor bugetare totale survine în principal din scăderea cheltuielilor de investiții în condițiile în care alocările pentru asistență socială sunt suplimentate masiv. În opinia CF, balanța riscurilor cu privire la noua proiecție de sold bugetar este înclinată ușor în sensul înregistrării unui deficit bugetar mai ridicat, având drept surse posibile nerealizări la nivelul veniturilor nefiscale și depășiri ale cheltuielilor cu bunuri și servicii. În sens contrar poate acționa o reducere comparativ cu nivelul bugetat a cheltuielilor de investiții, în condițiile în care ecartul dintre nivelul planificat și execuția la zi este încă relativ ridicat”, susține Consiliul Fiscal.
Te-ar putea interesa și:
Din informatiile de pe internet, rezulta ca membrii Consiliului Fiscal sunt:
George Georgescu- la propunerea Academiei Romane
Bogdan-Octavian Cozmanca- la propunerea BNR
Georgiana Camelia Cretan- sustinut de Academia de Studii Economice
Daniel Daianu- propus de Institutul Bancar Roman
Bogdan Sebastian Capraru- sustinut de Asociatia Romana a Bancilor
In continuare am urmatoarele observatii si sugestii:
– unde a fost Consiliul Fiscal atunci cand s-a discutat Legea pensiilor in Parlamentul Romaniei? Printre cei care dau aviz unui proiect de lege in domeniul salarizarii/pensiilor nu se numara si acest consiliu? De ce abia acum s-au trezit sa vina cu propuneri sugerate de economistul sef al BNR (neagreate de conducerea BNR)?
– cate locuri de munca si ce salarii/indemnizatii are fiecare din membrii consiliului?
– avand in vedere opinia membrilor Consiliului Fiscal si grija lor fata de ” catastrofa” ce s-ar produce daca s-ar mari pensiile conform Legii pensiilor, ar fi de acord sa renunte la salariul/indemnizatia pe care o primesc pentru activitatea din cadrul consiliului si sa se multumeasca cu salariul de baza, plus indemnizatiile pentru activitatile de predare de la Institutul Banca Roman, ASE sau alte institutii publice sau private?
– as dori sa stiu daca membrii Consiliului Fiscal depun Declaratii de avere si de interese?