Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Actualitate

Scandal de 170 de milioane de euro în Liga 1

Autor: | | 3 Comentarii | 12282 Vizualizari

Modul misterios şi netransparent în care LPF a cedat drepturile de difuzare a meciurilor din prima divizie către o firmă malteză a stârnit curiozitatea tuturor şi a pus în circulaţie numeroase zvonuri

În noiembrie 2013, Dumitru Dragomir, pe atunci proaspăt debarcat din funcţia de preşedinte al Ligii Profesioniste de Fotbal (LPF), dezvăluia că, împreună cu noul preşedinte Gino Iorgulescu, avusese o discuţie interesantă cu Adrian Sârbu, care era interesat de achiziţia drepturilor de televizare pentru Liga 1 şi „avea un proiect“. Dragomir mai spunea atunci, potrivit paginademedia.ro, că LPF urma să primescă 34 de milioane de euro pe an pentru drepturile de difuzare, dar nu de la Sârbu, „ci din altă parte, dintr-o societate comunitară cu bani mulţi, care dă garanţii“. Câteva luni mai târziu (coincidenţă ori nu, anunţul a fost făcut exact în ziua în care s-a pronunţat sentinţa în Dosarul Transferurilor), LPF anunţa că a semnat un partneriat cu o companie din UE având ca obiect comercializarea drepturilor de difuzare a meciurilor din Liga 1.

„În baza acestui parteneriat, LPF va încasa în următoarele cinci sezoane competiţionale, în mod necondiţionat, o sumă anuală netă egală cu valoarea sumelor anuale încasate din cedarea drepturilor de difuzare primite de LPF în sezoanele competiţionale 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014. La această sumă se va adăuga suma de 1.000.000 de euro net anual în situaţia în care LPF va organiza «Cupa Ligii», precum şi 20% din veniturile nete din publicitate realizate de posturile TV cu ocazia transmiterii, în direct, a jocurilor.“  Cu alte cuvinte, LPF ar urma să încaseze de la misteriosul partener (care între timp s-a dovedit a fi compania malteză Intel Sky Broadcast) minimum 33,6 milioane de euro pe an (sau aproape 170 de milioane de euro pentru cei cinci ani de contract, cu TVA inclus). O sumă extrem de apropiată de cea anunţată de Dragomir cu patru luni mai devreme.

Paszkany şi Sârbu

În primele zile ale scandalului, în scenă a apărut numele finanţatorului CFR Cluj Arpad Paszkany, care a dezvăluit că meciurile din Liga 1 ar putea fi difuzate de posturile sale TV, Transilvania Live şi Look TV. El a afirmat că va vinde cele două televiziuni investitorilor ruşi care se află în spatele firmei malteze, lucru confirmat recent de Olga Zakimatova, administratorul Intel Sky Broadcast. Însă, conform unui jurnalist sportiv, Paszkany ar fi de fapt beneficiarul final al Intel Sky şi toate tranzacţiile care vor avea loc vor fi doar de formă.

Pe de altă parte, în ecuaţie a reapărut şi numele lui Adrian Sârbu, recent despărţit de Pro TV şi, potrivit surselor care circulă în piaţă, proaspăt asociat cu Cristian Burci şi cu grupul său de presă. Sârbu a negat însă implicarea în afacerea drepturilor TV, după ce au apărut zvonuri că ar fi unul dintre cei aflaţi în spatele companiei malteze şi că negociază în prezent achiziţia celor două staţii TV de la Paszkany, pentru a le transforma în canale de sport.

Jurnalistul sportiv Cătălin Tolontan, redactor-şef al cotidianului Gazeta Sporturilor, crede că lipsa de transparenţă indică, de regulă, vicii ale unui proces de atribuire. ”S-ar putea să mă înşel, dar am senzaţia că echipele de fotbal din Liga 1 sunt pe cale să cadă într-o capcană care le va costa mulţi bani. Altfel spus: eu nu văd acest contract rezistând nici măcar un an, darămite cinci. Aş vrea să mă înşel”, spune el.

Semne de întrebare

Controversele din jurul drepturilor de televizare pentru Liga 1 nu au fost o raritate nici în trecut. În martie 2008, licitaţia organizată de LPF pentru sezoanele 2008-2009, 2009-2010 şi 2010-2011 a fost câştigată de un consorţiu format din Antena 1 şi RCS&RDS, pentru 102 milioane de euro (cu tot cu TVA). Pe locul secund s-a clasat consorţiul Realitatea TV-GMG Media Box-Telesport, cu 84,5 milioane de euro, urmată de Kanal D, cu 73 de milioane de euro.

Meciurile au fost transmise (cu excepţia celei mai importante partide din fiecare etapă) de GSP TV (membru al grupului Intact), post recepţionat doar de abonaţii RCS&RDS. Antena 1 şi RCS au anunţat la vremea respectivă că au cerut celorlalte societăţi de cablu între 1,5 şi 2,5 euro pe abonat pentru a oferi dreptul de retransmisie al GSP TV, dar că nu au primit „nicio ofertă serioasă“.

De cealaltă parte, TVR a anunţat public în toamna lui 2008 că a solicitat consorţiului câştigător să achiziţioneze dreptul de a transmite un meci din fiecare etapă, precum şi rezumatele tuturor partidelor, dar că nu a primit niciun răspuns la oferta sa.

Un an mai târziu, în aprilie 2009, Consiliul Concurenţei (CC) a anunţat că va declanşa două investigaţii legate de licitaţiile privind drepturile de televizare ale meciurilor interne de fotbal, pornind de la „posibile încălcări ale Legii concurenţei şi a Tratatului cu Uniunea Europeană“. Prima dintre ele privea modul în care LPF şi FRF au organizat procedura de vânzare a drepturilor TV pentru Liga 1 şi Cupa României, iar cea de-a doua avea în vedere „piaţa valorificărilor drepturilor de televizare“, după cum au dezvăluit, la acel moment, oficialii CC. În replică, Dumitru Dragomir, pe atunci preşedinte al Ligii Profesioniste de Fotbal, a declarat că „totul este 100% corect, iar contractul incriminat a fost redactat cu acceptul Consiliului Concurenţei“. El mai spunea la acea dată că, dacă se confirmă zvonurile că Antena 1 se va retrage, sunt destule alte televiziuni tentate să-i ia locul.

Reguli stricte

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.