Capital: Ce ati incercat sa aflati la Bucuresti?
Ippei Sakaguchi: M-a interesat sa vad cum a evoluat pretul cafelei in supermarketurile romanesti si cum
s-a schimbat comportamentul consumatorului roman, mai precis spre ce tipuri de cafea s-a indreptat in ultimul timp. Ca un lucru interesant, in fiecare din locurile pe care le vizitez caut cafenele. Asta am facut si in Romania, pentru ca am vrut sa vad daca se serveste acea cafea pe care o poti bea la marile cafenele din SUA sau Anglia.
Capital: Sa intelegem ca s-ar putea sa vedem cafenele Amigo in Romania?
Ippei Sakaguchi: Luati-o mai degraba ca pe un hobby al meseriei. In urma cu 14 ani, pe cand ma aflam in Seattle, am intrat intr-o cafenea de cartier unde am fost foarte impresionat de ceea ce am baut acolo. Cinci ani mai tarziu, acea mica afacere devenise deja un gigant in industrie. Reteta succesului lor a fost aceea a cafelei de calitate. Nu prea am vazut astfel de cafenele in Romania. Vreau sa va marturisesc o mare greseala de-a mea din tinerete. Prin anii 80, in timp ce ma aflam in America si beam o cafea intr-o cafenea mica, patronul mi-a propus sa intru in afacere cu el, sa devenim parteneri. Atunci l-am refuzat pentru ca aveam alte prioritati sau cel putin asa credeam eu. Recent, el s-a retras din afacere cu 100-200 de milioane de dolari si actiuni cu care sa-si asigure o viata linistita. Cafeneaua de atunci este acum Starbucks.
Capital: Va plac cafenelele pentru ca lucrati in industria cafelei sau pentru ca ati ratat acea afacere din anii 80?
Ippei Sakaguchi: Dragul meu, mie imi plac muzeele, in special cele din Londra si Amsterdam. si ce-i mai frumos decat, dupa ce ti-ai clatit ochii cu zeci de tablouri de Van Gogh, sa te opresti la cafeneaua muzeului, sa comanzi un capucino si sa te gandesti ce bine le-ar sta tablourilor la tine in sufragerie. E poate singurul moment in care ma inteleg cu sotia mea asupra cumparaturilor pe care nu trebuie sa le facem, ci doar sa le visam.
Capital: Cafeaua instant Amigo se vinde bine in Romania. Poate faceti rost de aici de bani pentru tablouri.
Ippei Sakaguchi: Amigo se vinde in Romania de peste 20 de ani. Un motiv suficient ca aceasta marca sa fie mult mai cunoscuta romanilor decat alte branduri puternice internationale. Pe de o parte, acesta ar putea fi motivul pentru care suntem lideri de piata. Eu unul, cel putin, am fost impresionat de puterea acestui brand pe piata romaneasca. Anul trecut, presedintele Romaniei a vizitat Japonia si i-a fost oferita o cafea produsa de Marubeni. Domnia sa si-a dat seama ca este vorba de o cafea Amigo si a marturisit ca este un mare bautor de cafea instant.
Capital: Totusi, cafeaua nu este prea buna pentru sanatate. E bine pentru domnul Ion Iliescu sa bea prea multa cafea?
Ippei Sakaguchi: Eu beau trei cani de cafea pe zi si o fac cu mare placere. Credeti ca daca mi-ar afecta intr-un fel sanatatea as mai bea atata cafea? Oricum, va pot destainui ca am citit cu placere aproape tot ce s-a scris despre istoria cafelei, dar nu am citit niciodata nimic de rau, bineinteles atata timp cat nu exageram consumul.
Capital: Cafeaua e una dintre cele mai tranzactionate marfuri la bursele din Londra si New York. In aceste zile a atins chiar un maxim al ultimilor ani. Cum va ajuta pretul fixat la bursa?
Ippei Sakaguchi: Noi suntem si mari producatori de cafea, asa ca pentru noi pretul cafelei la bursa este mai important decat cel al petrolului. Tranzactionam foarte multe contracte futures, pentru ca in acest fel impartim riscul in mai multe parti. Anul trecut, de exemplu, au fost vanduti 112 milioane de saci de cafea a cate sase kilograme fiecare. Aproape 50 de milioane de saci au fost produsi in Brazilia, iar un milion de saci de noi, Iguacu. Imaginati-va cate tranzactii au fost pe bursa!
Capital: Care a fost anul cel mai prost pentru cafeaua braziliana?
Ippei Sakaguchi: In 1975 a plouat atat de mult incat toata productia de cafea a fost complet compromisa. Iguacu a pierdut atunci zeci de milioane de dolari. Vremea este, de altfel, cel mai influent factor asupra pretului la bursa, dar si al calitatii cafelei.
Capital: Taxele din Romania la cafea sunt cele mai mari din Europa.
Ippei Sakaguchi: Accizele pe care le platim in Romania nu sunt doar cele mai mari din Europa, ci din lume. In jur de 50% din pretul de vanzare al unui pachet de cafea reprezinta taxe si accize. Este exagerat! Nu inteleg insa cum se pot percepe taxe asa de mari intr-o tara in care produsul intern brut pe cap de locuitor este foarte mic. Cat sa dea romanul pe un pachet de cafea, daca el castiga asa de putin? Poate acesta este si motivul pentru care, in ciuda unei cresteri economice anuntata de Guvern, consumul de cafea ramane acelasi.
Capital: A inceput razboiul. Va afecta conflictul din Irak consumul de cafea? Sunt cel putin 250.000 de soldati in Golf. Cata cafea vor bea ei?
Ippei Sakaguchi: E o idee buna de promovare. stiti foarte bine ca spotul nostru publicitar spune „Amigo, si esti ca nou!” Poate ar fi bine ca si soldatii americani sa consume Amigo si sa nu-si piarda moralul. Distributia, insa, ar fi cam complicata pentru ca ar trebui sa-i cerem aprobarea lui Saddam Hussein. Revenind la prima parte a intrebarii, razboiul produce panica, iar panica scade consumul. Nu stiu daca Amigo este trecuta pe lista de prioritati alaturi de medicamente si baterii, dar cred ca va exista un recul al consumului. Inainte de a veni la Bucuresti, am fost la New York, Tokyo si Londra. Oamenii sunt speriati, razboiul le-a intrat in oase, toata lumea e nervoasa, dar poate acesta e un bun motiv ca sa se bea mai multa cafea!
Capital: Cum s-ar transpune panica in domeniul investitional?
Ippei Sakaguchi: In primul rand, toata lumea isi tine banii in buzunar. In astfel de momente, preturile cresc si pentru ca transportul e mai scump. Cred ca Brazilia va fi afectata si, in plus, vanzarile din Zona Golfului vor scadea la minimum. Cred ca va fi cel mai greu an din istoria companiei.

Carte de vizita Ippei Sakaguchi

Ippei Sakaguchi este presedintele Iguacu din 1997, dupa ce vreme de un an a indeplinit functia de vicepresedinte al aceleasi companii. Iguacu este al treilea mare producator si exportator de cafea din Brazilia, cu o cifra de afaceri de 91,3 milioane de dolari.
A absolvit in 1972 Universitatea Hitotubashi cu specializarea economist. Imediat dupa absolvire a fost angajat in cadrul grupului Marubeni. Din 1982 a primit postul de manager al departamentului de cafea, in cadrul filialei din America a Marubeni.

Sakaguchi despre…

Bautorul roman de cafea: „Nu cred ca s-au format inca tipurile de consumatori. Cred ca deocamdata gusturile tin mai degraba de costul cafelei”.

Accize: „Sunt cele mai mari din lume. Mi se mare incorect sa fii obligat sa platesti 5.000 de euro accize la o tona de cafea importata”

Cresterea economica: „Nu se resimte la nivelul vanzarilor de cafea”.

Razboiul din Irak: „Mult zgomot pentru o la fel de mare panica. Va fi un an greu pentru industria cafelei”.

Volatilitatea cafelei: „Nu are nimic de-a face cu cafeaua instant,
dar an de an seceta sau ploile afecteaza grav pretul cafelei.
Din nefericire, inca nu se fac prognoze meteo pe termen lung”.

Rio de Janeiro: „Luna trecuta am petrecut o saptamana la Rio. A fost cel mai interesant concediu din ultimii zece ani. Sotia mea a avut cu siguranta aceeasi parere”.