UPDATE A fost deschis dosar penal în tragedie

Procurorii Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti au deschis un dosar penal in rem în legătură cu cele două incidente aviatice din Dobrogea – prăbuşirea unui avion MiG-21 LanceR şi a unui elicopter IAR-330 Puma, soldate cu moartea a opt persoane, scrie Agerpres.

Potrivit unor oficiali din Parchetul Militar, dosarul are ca obiect săvârşirea infracţiunilor de ucidere din culpă şi neluarea măsurilor legale de securitate şi sănătate în muncă. Miercuri seara, o aeronavă MiG-21 LanceR din dotarea Bazei 86 Aeriene, care executa o misiune de patrulare deasupra Dobrogei, a pierdut legătura radio cu turnul de control, iar la ora 20,03 a dispărut de pe radar, într-o zonă cuprinsă între localităţile Cogealac şi Gura Dobrogei.

Știre inițială:

Detalii de ultimă oră despre tragedia aviatică care a îngrozit România. Amintim că miercuri seară, un avion MiG-21 al aviaţiei române s-a prăbușit după ce a decolat de la baza Mihail Kogălniceanu pentru o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei.

Ulterior, un elicopter IAR 330-Puma a fost trimis în misiune de salvare-căutare, însă s-a prăbușit și el. În urma tragediei,  7 militari aflați la bordul aparatului şi-au pierdut viaţa. Totodată, joi dimineață, MApN a anunțat că pilotul avionului de vânătoare a fost găsit decedat.

Tragedia a avut loc în zona Constanța, iar surse guvernamentale au declarat pentru g4media.ro că cel mai probabil, cauzele prăbușiri celor două aparate de zbor sunt legate de o serie de probleme tehnice.

În același timp, aceleași surse spun că în cazul avionului de vânătoare MIG 21 este exclusă o agresiune pentru că aeronava zbura în formație de două aeronave.

În ceea ce privește situația elicopterului, sursele guvernamentale spun că în acest caz, cea mai probabilă  cauză este reprezentată de condițiile meteo. Mai exact, cel mai probabil înghețul (givrare) la nivelul paletelor, spun sursele citate.

Au fost atacate cele două avioane?

Același surse au mai spus că, referitor la condițiile meteorologice de miercuri, înainte de fiecare zbor se fac analize. Pe de altă parte, la malul mării vremea poate fi imprevizibilă și se poate schimba în orice moment, generând probleme aparatelor de zbor.

Sursele citate au mai declarat pentru g4media.ro că niciun aparat de zbor nu pleacă înainte de a fi verificat riguros din punct de vedere tehnic. De asemenea, aprobarea de decolare este luată de comandatul bazei.

După tragedia de miercuri, ministrul român al Apărării Vasile Dîncu a făcut o serie de declarații publice. El a fost întrebat în urmă cu câteva ore dacă există posibilitatea unui atac asupra celor două aparate de zbor.

În acest sens, el a subliniat faptul că nu există dovezi pentru a confirma o asemenea ipoteză, în contextul în care spațiul aerian român este supravegheat, iar nimic nu poate trece neobservat.

„Excludem în acest moment. Nu avem nicio dovadă pentru asta. Spaţiul aerian este supravegheat şi nu poate să treacă nimic fără a fi observat. Deci, în acest moment, nu avem date despre asta. S-a întâmplat de mai multe ori din cauze tehnice să se prăbuşească MiG-urile”, a precizat ministrul Apărării.