Activitatea de recrutare a cunoscut schimbări dramatice în anul 2007. Creşterea salariilor a bulversat procesele clasice de recrutare. La fel şi criza de specialişti pentru activităţi de nişă, şi de muncitori. Numărul redus de candidaţi, dar şi calitatea îndoielnică a multora dintre ei au obligat firmele de recrutare să se orienteze spre piaţa internaţională a muncii.

„Din ce în ce mai mulţi expatriaţi români doresc să se întoarcă acasă, încurajaţi de intrarea României în UE şi de dinamismul pieţei“, declară cu convingere Dana Patrichi, managing partner la Alexander Hughes România. La resurse externe au apelat şi specialiştii de la Barnett McCall Recruitment. Dar şi dezvoltarea activităţii în provincie, în special în zona centrală a ţării, a constituit o soluţie pentru atragerea candidaţilor.

Directorul general de la Hudson, Stephen Moroz, consideră că dinamismul economic înregistrat în acest an a impulsionat pozitiv toţi actorii de pe piaţa muncii. „În acest «război pentru talente», clienţii noştri devin mai preocupaţi de politicile şi procedurile de reţinere şi atragere a candidaţilor. Este bine pentru noi, deoarece cei mai buni clienţi sunt cei educaţi, profesionişti. Această creştere a profesionalismului este benefică şi pentru candidaţi.“ În opinia specialistului, tendinţele se vor menţine şi în 2008: va creşte lupta pentru atragerea talentelor, la fel şi salariile.

Schimbările de pe piaţa muncii vor forţa angajatorii să diversifice mult şi pachetele cu beneficii. Cristina Pasat, general manager la Professional, atrage atenţia asupra generalizării unor beneficii până acum doar visate de români: pachete de relocare extinse, număr mai mare de zile de concediu, accesul la cluburi exclusiviste, pachete de acţiuni, asigurarea cheltuielilor pentru educaţia copiilor etc.

Pentru a stabiliza forţa de muncă, dar şi pentru atragerea candidaţilor, angajatorii au început să cânte în struna „talentelor“. Vedete pe piaţa de recrutare, dar şi pe cea salarială, au fost bancherii. Daniela Necefor, director general la Total Business Solutions, argumentează: „Aproape în fiecare lună au intrat noi jucători în domeniul financiar-bancar şi sunt încă mulţi în aşteptare.“ Odată cu intrarea în a doua parte a anului, companiile au început să mărească cererea de posturi în domeniul analizei financiare. Aşa se explică şi salariile de peste 4.000 de euro pentru directorii financiari, spre exemplu.

Producţia şi imobiliarele plătesc poliţele tranziţiei

La paritate cu bancherii, în acest an au fost „vânaţi“ inginerii şi tehnicienii, dar şi specialiştii din sectorul imobiliar. „În acest domeniu se întâlnesc relativ frecvent tineri cu doar trei-patru ani de experienţă, cu acces la operaţiuni ce influenţează nivelul profiturilor: expansiune, achiziţii imobiliare, evaluare şi consultanţă, vânzări. Mai mult chiar, tineri de 28-29 de ani, cu maximum cinci-şase ani de experienţă, acced la posturi de top management. Toate acestea au determinat creşterea ofertei de salarii până la niveluri de 2.000, 3.000 sau chiar 4.000 euro.“ Consultantul Rudolf Fedorovici, de la Advice Human Resources, consideră că aceeaşi situaţie se regăseşte şi în domeniul IT, unde salarii mult mai mari decât media pieţei sunt acordate unor persoane care nu au abilităţi peste medie.

Mihaela Perianu, directoarea cunoscutei firme Aims Human Capital România, consideră că la creşterea nejustificată a salariilor a contribuit, printre altele şi numărul mare de companii concurente. „Multe companiile multinaţionale care deschid birouri în România au ca obiectiv major, pentru primii ani, obţinerea unei cote de piaţă cât mai ridicate, motiv pentru care oferă salarii mai mari decât concurenţii lor, pentru a atrage oameni cât mai buni.“

Specialiştii sunt o categorie de lux

Specialiştii de la Hill International identifică în anul 2007, ca fiind la fel de semnificativă, creşterea tendinţei de externalizare a unor procese şi înfiinţarea sau relocarea din alte ţări a unor centre regionale, din care se coordonează activitatea multinaţionalelor din România. Andreea Pop, senior consultant la Hill, nominalizează astfel de centre cu rol de suport a afacerilor care deservesc mai multe ţări: Business Process Outsourcing, Call Center, Logistics. Noua orientare a făcut anevoios procesul de recrutare a specialiştilor în software sau diverse programe datorită cererii foarte mari. „La fel de greu am găsit candidaţi specializaţi în compensaţii şi beneficii, ţinând cont de faptul că puţine companii au dezvoltat această funcţie, dar şi din cauza lipsei de dorinţă a multora de a se specializa sau de a accede către o poziţie superioară“, completează Monica Vrăbiescu, directoarea generală de la Hill International.

Dacă în acest an posturile din vânzări şi farmaceutice au pierdut statutul de vedete pe piaţa de recrutare, în competiţia pentru adjudecarea celor mai buni candidaţi au intrat întreprinzătorii de nişă. „Industria luxului şi-a făcut o intrare remarcabilă cu mai mulţi jucători noi, apreciază Dana Patrichi. Sunt însă foarte puţine persoane pregătite profesional pentru acest segment.“ La fel de puţini sunt şi candidaţii care vorbesc fluent mai multe limbi străine, în special germana şi franceza. Este încă un aspect care îngreunează procesul de recrutare, în opinia lui Stephen Moroz.

Previziunile pentru 2008, făcute de specialiştii celor 14 firme de recrutare participante la această anchetă, sunt în acelaşi registru grav: se va înteţi războiul pentru talente, vor continua să crească salariile cu cel puţin 10%, dar şi beneficiile, iar managerii vor fi nevoiţi să investească în politici şi practici sofisticate de resurse umane.

Discrepanţa între cerere şi ofertă

76-8034-4243_cristinapasat_c.jpgCristina Pasat, general manager, Professional

Plus
Ritmul de creştere a salariilor în mediul privat a fost peste nivelul estimărilor: 27%-30% în primul semestru, faţă de 15%-20% în anul 2006.

Minus
Comportament din ce în ce mai necorespunzător din partea candidaţilor: nu se prezintă la interviuri, au aşteptări salariale nejustificate, acceptă oferte de angajare şi apoi se răzgândesc.

CEREREA
Domenii cu cele mai multe cereri de forţă de muncă:
Bănci – domeniul retail; Suport administrativ: resurse umane, contabilitate, IT; Producţie
Cele mai multe posturi vacante:
• Director financiar; contabil-şef, contabil; contabil salarizare
• Ofiţer credite; reprezentant relaţii clienţi; specialişti colectare credite
• Director resurse umane, inspector de personal, specialist resurse umane
• Specialişti IT
• Director producţie; inginer de producţie, inginer pentru asigurarea calităţii sau supravegherea unor procese; inginer pentru mentenanţă.
• Asistente
• Muncitori calificaţi şi necalificaţi.

OFERTA
Domeniile cele mai căutate de candidaţi:
• Resurse umane; Finanţe-contabilitate; Relaţii publice şi comunicare; Marketing.
Solicitări minime:
• Producţie: posturi pentru ingineri, muncitori calificaţi şi necalificaţi.

Integrarea a adus o creştere nejustificată a salariilor

76-8035-4243_danielanecefor_c.jpgDaniela Necefor, director general, Total Business Solutions

Plus
Piaţa muncii a fost marcată de explozia posturilor bancare şi tehnice. În partea a doua a anului, companiile au mărit cererea de posturi în domeniul analizei financiare: revizor financiar; analist financiar.

Minus
Creşterea salarială nu a avut legătură cu creşterea profitului şi a cifrei de afaceri sau a volumului de muncă.

SALARII
Posturile care au înregistrat cele mai mari salarii au fost în domeniul bancar: între 2.000 şi 4.000 euro
• Manager relaţii cu clienţii: 1.000 euro
• Ofiţer raportare bancară: 1.500 euro
• Manager control intern bancar: 1.500 euro
• Director sucursală: 2.000 euro
• Manager de produs: 2.000 euro
• Director pieţe de capital: 2.000 euro
• Director de planificare strategică: 2.000 euro
• Director deschidere şi administrare conturi: 2.500 euro
• Director politici de creditare: 2.500 euro
• Director de carduri: 3.000 euro

CRIZĂ
Au apărut posturi extrem de specializate în toate domeniile. Numărul specialiştilor existenţi este foarte mic şi nu sunt motivaţi să facă o schimbare, deoarece nu au mai mult de doi ani experienţă pe acel post.

Angajatorii pun accent pe motivare şi retenţie

76-8036-4243_cristinacaramizaru_mb.jpgCristina Caramizaru, consultant Stanton Chase România

Plus
Industria a fost domeniul cu cele mai multe angajări. Companiile din acest sector au avut o deschidere mai mare faţă de utilizarea unor resurse externe pentru identificarea profesioniştilor.

Minus
Din ce în ce mai mulţi candidaţi seniori (propuşi pentru poziţii de la nivel mediu de conducere în sus) nu mai au simţul responsabilităţii. Anul acesta am remarcat tendinţa de a nu veni la interviuri, la fel ca şi candidaţii mai tineri.

STABILIZARE
Telecomunicaţiile au fost domeniul cu cele mai puţine angajări, din cauza stabilizării pieţei.

DEFICIT
Candidaţii din sectorul financiar au fost greu de identificat, deoarece angajatorii le-au asigurat un grad sporit de satisfacţie prin metodele de retenţie folosite.

S-au înregistrat creşteri nejustificate ale salariilor pentru posturile specializate din IT, deoarece candidaţii au multe opţiuni de angajare. Aceştia îşi permit să negocieze salarii care nu reflectă pregătirea lor profesională. Am avut candidaţi cu salariu de 800 de euro, care aveau aşteptări de 3.000 de euro. La întrebarea „De ce?“, răspunsul a fost: „Pentru că angajatorul pe care îl reprezentaţi are nevoie de mine.“

Interes crescut faţă de baza piramidei ierarhice

76-8037-4243_cristinasavuica_mb.jpgCristina Savuica, managing partner, Lugera&Makler

Plus
Numeroase companii s-au orientat spre oferirea de beneficii, pe lângă salarii, pentru a fideliza angajaţii.

Minus
Fenomenul migraţiei forţei de muncă nu s-a stabilizat. Nivelul mic al salariilor şi al beneficiilor contribuie la creşterea acestui fenomen.

POSTURI LIBERE
Cei mai mulţi candidaţi au fost lucrători comerciali, operatori pentru call center, muncitori calificaţi şi necalificaţi.

BENEFICII
Telefonul mobil, maşina de serviciu şi laptopul sunt considerate de tot mai puţini angajaţi ca fiind beneficii. A fi creativ în materie de beneficii înseamnă a oferi pachete personalizate în cazul poziţiilor de top management. Pentru specialişti şi, în special, managementul de mijloc, sistemul de bonusuri este inevitabil. Acestuia i se adaugă pachetele de asigurări, instruire în străinătate, cursuri de limbi străine, excursii pentru întreaga familie, carduri şi prime de fidelizare, salarii suplimentare sau bonusuri oferite cu diverse ocazii.

În 2006, beneficiile existau pentru poziţiile manageriale, în vreme ce anul 2007 a adus o extindere a beneficiilor extra-salariale şi în rândul ocupanţilor poziţiilor de mijloc în conducere, ba chiar şi asupra celor aflaţi la nivelul de intrare în companie.

Un an extraordinar de dinamic şi de provocator

76-8038-4243_andreealupan_mb.jpgAndreea Lupan, manager general, Barnett McCall Recruitment

Plus
Piaţa de recrutare a crescut şi cantitativ, şi calitativ. În ţară au apărut filiale ale firmelor din Bucureşti, dar şi multe companii locale de recrutare în Timişoara, Cluj, Oradea, Braşov, Constanţa, Iaşi.

Minus
Au crescut pretenţiile salariale, deseori nejustificate prin competenţe, pentru poziţiile de intrare în majoritatea domeniilor economice.

DOMENII ÎN CREŞTERE
• Inginerie, construcţii, juridic, petrol şi gaze naturale, IT, dezvoltări imobiliare.

POSTURI DE NIŞĂ
Poziţiile foarte specializate sunt cele mai provocatoare din punctul de vedere al identificării candidaţilor, pentru că în România fie nu există unele specializări cerute în acest moment de companiile angajatoare – cum ar fi în domeniul resurselor umane, managementul proiectelor, al tehnologiilor IT -, fie pentru că specialiştii noştri au plecat pe parcursul anilor în străinătate.

Soluţia la care am apelat cu succes, de multe ori în decursul acestui an, a fost abordarea pieţei de recrutare din străinătate, în special pentru românii plecaţi, dar şi pentru străinii care doresc să vină să lucreze în România.

STIMULENTE
Companiile din industrie, construcţii şi dezvoltatorii imobiliari care caută personal înalt specializat pe managementul proiectelor au oferit cele mai mari salarii. Media acestora s-a situat între 2.000 şi 5.000 de euro.

Beneficii foarte atractive s-au oferit angajaţilor din domeniul telecomunicaţiilor, băncilor şi IT-ului. Companiile au înfiinţat în propria incintă săli de fitness şi restaurante. În plus, au oferit pachete de asigurări din ce în ce mai complexe, susţinere pentru diverse forme de împrumuturi bancare, abonamente la clinici private, excursii în afara ţării şi bonusuri substanţiale.

Concurenţa începe de-abia de la anul

76-8039-4243_cameliastanculescu_c.jpgCamelia Stanculescu, director general, Menpower Professional

Plus
Unele companii au crescut nivelul pachetelor salariale (compensaţii şi beneficii), fapt care a influenţat şi nivelul aşteptărilor candidaţilor care aleg cu atenţie un post într-o companie.

Minus
Criteriile de selecţie trebuie să fie mai elaborate deoarece, pe o piaţă dificilă, există riscul angajării unor oameni cu salarii competitive la nivel european, dar fără competenţe adecvate.

ÎN CREŞTERE
Salariile vor continua alinierea şi în domeniile în care nu au avut creşteri în 2007, însă vor exista în continuare diferenţe semnificativ între companii din acelaşi segment de afaceri.

ÎN SCĂDERE
Dinamica recrutărilor a înregistrat scăderi în companiile care comercializează bunuri de consum.
S-a înregistrat o cerere mai redusă pentru posturile de reprezentant de vânzări şi manager zonal de vânzări.
Au fost deschise puţine poziţii pentru specialiştii în marketing şi relaţii publice.

DEFICIT
Aria specialiştilor de nişă rămâne cea mai dificilă:
• IT
• Soluţii ERP
• Consultanţă
În sfera IT-consultanţă am întâlnit specialişti care au ales să lucreze ca liber profesionişti şi au angajamente pe proiecte cu mari companii, care le aduc venituri lunare de peste 5.000 de euro.

Te-ar putea interesa și: