Antonio Guterres, secretarul general al ONU, a trimis o scrisoare către Rusia, Ucraina și Turcia pentru a-și exprima îngrijorarea cu privire la aplicarea acordului exportului de cereale ucrainene în condiții de siguranță.

Acordul, care a fost încheiat în iulie 2022, a creat un coridor prin Marea Neagră pentru a permite exporturile din trei porturi ucrainene.

Acordul, care a fost prelungit anterior cu patru luni în toamna anului trecut, a fost reînnoit pentru încă 60 de zile în acest an, datorită condițiilor impuse de Rusia. În prezent, se poartă discuții pentru a menține viabilitatea acordului înainte ca acesta să expire la 18 mai. Moscova se străduiește să își maximizeze șansele de a primi noi concesii și scutiri de sancțiuni.

În prezent, există mai multe nave care așteaptă să fie inspectate înainte de a intra în Ucraina. Națiunile Unite au declarat că marți nu au fost efectuate inspecții în cadrul acordului, deoarece părțile au avut nevoie de mai mult timp pentru a conveni asupra priorităților operaționale. Cu toate acestea, inspecțiile au fost reluate miercuri.

„Secretarul general a scris scrisori părţilor şi lucrăm cu sârguinţă, în strânsă colaborare cu Turcia, pentru a menţine continuarea acordului vital. Există puncte de vedere diferite cu privire la navele care urmează să fie înregistrate şi inspectate în zilele următoare”, spune Stephane Dujarric, purtătorul de cuvânt al ONU.

Potrivit unei surse familiare cu situația, inspecțiile de intrare au devenit mai puțin eficiente deoarece Rusia insistă asupra unei selecții aleatorii a navelor care urmează să fie inspectate în fiecare zi. Acest lucru a fost raportat la începutul acestei săptămâni.

În luna precedentă, Rusia a fost de acord să reînnoiască acordul de export de cereale, dar numai pentru jumătate din durata inițială de 60 de zile. În plus, Moscova a indicat că va lua în considerare o nouă prelungire doar dacă vor fi îndeplinite cerințe suplimentare privind propriile sale exporturi.

Joi, Ministerul de Externe al Rusiei a declarat că o nouă prelungire a inițiativei din Marea Neagră nu va fi necesară după 18 mai, cu excepția cazului în care se înregistrează progrese în rezolvarea „problemelor sistemice” legate de exporturile sale de alimente și îngrășăminte.

Au fost exportate aproape 30 de milioane de tone de produse agricole

Conform acordului, a fost creat un canal de transport maritim sigur, care a permis Ucrainei să exporte 27,7 milioane de tone de produse agricole, dintre care 13,9 milioane de tone de porumb și 7,5 milioane de tone de grâu. Acest lucru reprezintă aproximativ 60% din exporturile de porumb și 56% din exporturile de grâu ale Ucrainei pentru sezonul actual 2022/23.

În plus, alte produse de bază, cum ar fi rapița, uleiul de floarea-soarelui, făina de floarea-soarelui și orzul, au fost, de asemenea, expediate prin acest canal. Principalii destinatari ai acestor produse au fost China, cu 6,3 milioane de tone, Spania, cu 4,8 milioane de tone, și Turcia, cu 3 milioane de tone.

Rusia ar putea să se retragă din acord

Cu excepția cazului în care Occidentul nu deschide calea pentru exporturile rusești de cereale și îngrășăminte, inclusiv reconectarea Rosselkhozbank la sistemul de plăți SWIFT, Rusia a declarat că acordul nu va fi prelungit. De asemenea, Rusia a formulat și alte câteva cereri, cum ar fi reluarea livrărilor de utilaje agricole și piese de schimb, eliminarea restricțiilor privind asigurările și reasigurările, reluarea transporturilor de amoniac prin conducta Togliatti-Odesa și eliberarea activelor și a conturilor companiilor rusești implicate în exporturile de alimente și îngrășăminte.

Cu toate acestea, există puține indicii că Occidentul va consimți la aceste cerințe.

Înainte de semnarea acordului, în iulie anul trecut, porturile ucrainene au fost blocate, ceea ce a lăsat îndoieli cu privire la posibilitatea de a transporta cereale în cazul în care Rusia s-ar retrage.

În plus, ratele de asigurare deja ridicate ar putea crește, iar proprietarii de nave ar putea să nu fie dispuși să permită ca navele lor să intre într-o zonă de conflict fără aprobarea Rusiei.

Asigurătorii ar trebui să ia în considerare diverse riscuri, inclusiv prezența navelor marinei rusești în apele Mării Negre și existența minelor marine plutitoare.

Din cauza războiului în curs de desfășurare din Ucraina, fermierii au redus plantațiile de porumb și grâu, ceea ce duce la o scădere preconizată a exporturilor de cereale pentru sezonul 2023/24. Cu toate acestea, condițiile meteorologice favorabile ar putea atenua într-o oarecare măsură această scădere.

Consiliul Internațional al Cerealelor preconizează o scădere a recoltei de porumb din Ucraina de la 27 de milioane de tone în sezonul precedent la 21 de milioane de tone, iar exporturile vor scădea de la 20,5 milioane de tone la 15 milioane de tone. De asemenea, producția de grâu ar urma să scadă de la 25,2 milioane de tone la 20,2 milioane de tone în sezonul 2022/23, iar exporturile ar urma să scadă de la 14,5 milioane de tone la 11 milioane de tone.

Exportul acestor cantități reduse de cereale prin estul Uniunii Europene ar fi dificil și costisitor, în special pentru culturile cultivate în regiunile estice ale Ucrainei, care trebuie să parcurgă o distanță lungă și dificilă pentru a ajunge la graniță.

Posibilitatea Ucrainei de a exporta mai multe cereale prin rute terestre

De la începutul conflictului, Ucraina a exportat cantități substanțiale de cereale prin Ungaria, Polonia și România. Cu toate acestea, transportul acestor bunuri a fost o provocare din cauza diverselor obstacole logistice, cum ar fi ecartamentele diferite ale căilor ferate. În timp ce rețeaua feroviară ucraineană folosește un ecartament de 1.520 mm, țările din Uniunea Europeană de Est folosesc un ecartament de 1.435 mm, ceea ce duce la întreruperi în momentul transferului de bunuri între rețele.

În plus, afluxul de cereale ucrainene în estul UE a stârnit îngrijorări în rândul fermierilor din regiune, care susțin că acesta a avut un impact negativ asupra aprovizionării locale, determinând fabricile să cumpere recolte ucrainene în locul celor proprii. Recent, Polonia a suspendat temporar importurile de cereale ucrainene pentru a atenua efectele asupra prețurilor, dar a permis tranzitul prin această țară. Între timp, fermierii români au manifestat prin blocarea traficului și a controalelor de frontieră cu tractoare și camioane, în urma unor proteste similare ale fermierilor bulgari.

În ciuda faptului că fermierii ucraineni neagă orice acuzație conform căreia exporturile lor afectează profiturile din alte regiuni, disensiunile s-ar putea intensifica dacă Ucrainei i se cere să exporte semnificativ mai mult prin Europa de Est.

Actuala criză a prețurilor la alimente la nivel mondial este atribuită unor factori diverși, cum ar fi scăderea exporturilor din Ucraina, unul dintre principalii exportatori de cereale, fenomenele meteorologice severe și efectele actuale ale pandemiei COVID-19. În cazul în care calea de tranzit ar deveni inaccesibilă, aceasta ar duce la o creștere bruscă a prețurilor cerealelor la nivel mondial, deoarece multe națiuni se confruntă deja cu o creștere bruscă a cheltuielilor de import de alimente și combustibil. Programul alimentar mondial al Organizației Națiunilor Unite a avertizat recent că nivelul de insecuritate alimentară rămâne la un nivel fără precedent.