in prezent, exista i Rominia foarte multe persoane care considera abstinenta si chiuretajul drept cele mai sigure metode de contraceptie. Principalele cauze ale acestui fapt sunt lipsa de educatie a populatiei si noutatea activitatii de planificare familiala. „Statutul planning-ului familial este destul de ciudat i Rominia. Este un domeniu putin cunoscut, putin iteles. Chiar de catre o mare parte a personalului medical este considerat, ica, un moft”, explica dr. Dana Proinov, training officer la Societatea de Educatie si Contraceptie Sexuala (SECS).
Exista doua tipuri de contraceptie: traditionala si artificiala. Din prima categorie fac parte metoda calendarului, coitus interruptus si consumul diferitelor ceaiuri din plante care modifica ph-ul mucoasei vaginale. Contraceptia artificiala presupune administrarea anticonceptionalelor hormonale, folosirea dispozitivelor intrauterine (steriletul), a barierelor de tip diafragma, prezervativelor si vasectomia.
Anticonceptionalele costa itre 30 si 180 mii lei
Rominia se afla pe locul trei i topul tarilor cu nevoie neacoperita de contraceptie moderna (29%), fata de Ungaria (12%). „Fruntasele” sunt Bulgaria si Ucraina, la egalitate, cu 35%. Din prelucrarea datelor ultimului recensamint, a reiesit ca, din aproximativ 2,6 milioane de femei cu virsta itre 15 si 45 de ani, mai putin de jumatate folosesc o metoda contraceptiva moderna. 1,4 milioane de romince se impart i doua categorii: a celor care utilizeaza o metoda traditionala si cele care ignora prevenirea sarcinii. in acelasi timp, peste trei milioane si jumatate de barbati la virsta fertila (14-49 de ani) reprezinta o cerere potentiala pentru contraceptie. Mentalitatea balcanica si comportamentul sexual diferit ii fac pe barbatii romini sa accepte cu greutate folosirea unei metode contraceptive. Cu alte cuvinte, contraceptia este treaba femeii. Barometrul acestei convingeri nu este folosirea – din ce i ce mai frecventa – a prezervativului , ci retinerea rominilor fata de sterilizarea voluntara (vasectomia).
Nevoia crescuta pentru planning familial se iregistreaza la femei de 20-35 de ani, barbati de 18-45 de ani, persoane din mediul rural. Folosirea unei metode moderne de contraceptie creste o data cu nivelul de educatie si starea materiala. Cuplurile de casatoriti apeleaza mai des la contraceptie (68-70%) comparativ cu perechile „neoficializate” (25-30%).
Prin Sistemul National de Planificare Familiala s-au deschis 250 de cabinete specializate i resedintele de judet din tara. Prin aceasta retea, se distribuie anticonceptionale i doua moduri: fie gratuit, pentru persoanele defavorizate – eleve, femei cu mai mult de patru copii, persoane cu venituri mici – , fie la preturi fara adaos comercial. Totusi, ifiintarea acestor cabinete nu este solutia ideala. „in multe cazuri, adunarea si itocmirea documentatiei pe baza careia se elibereaza gratuit anticonceptionalele sunt operatiuni complicate. Iau mult timp si energie. Este descurajant, i ultima instanta. Este clar ca anticonceptionalele trebuie subventionate”, este de parere Dana Proinov.
in farmacii, se gasesc anticonceptionale la preturi care se icadreaza itre 30.000-180.000 lei pentru o folie pentru o luna si 160.000-300.000 lei pentru un dispozitiv intrauterin care se schimba o data la patru ani.
Produsele de calitate sunt tot mai cerute
in ceea ce priveste piata prezervativelor, raportul pret/calitate imparte acest tip de produse i trei categorii: foarte scumpe si de buna calitate, cazul marcii Durex, mai accesibile si de buna calitate, tip Love Plus, al caror pret se amortizeaza printr-un program de marketing social, si cele ieftine, de proasta calitate. Corina Stupu, Marketing Manager la PSI, firma care promoveaza prezervativele Love Plus, caracterizeaza aceasta piata: „Se observa o evolutie evidenta i ultimii trei ani. in plus, un aspect imbucurator este o orientare semnificativa a cererii spre calitate”.
Toate produsele contraceptive sunt din import. Sorin Predoi, consilier i cadrul Directiei de Asistenta Familiala si Sociala a Ministerului Sanatatii si Familiei, considera ca: „Este o piata cu un potential puternic pentru cineva care ar vrea sa investeasca i acest domeniu. Produsele contraceptive se folosesc lunar. in plus, o fabrica ar putea sa realizeze si produse de substitutie hormonala pentru menopauza. Populatia Rominiei este imbatrinita, iar menopauza netratata duce la afectiuni care necesita interventii si spitalizari. Cu timpul, va exista cerere pentru tratamentul de substitutie. E mai economicos”.