si 2003 fiind, la acest capitol, de numai cinci euro.Marian Alecu, managerul pe Romania al McDonald’s, are toate motivele sa fie bucuros: anul trecut a terminat pe zero. „Chiar daca romanii au investit masiv in bunuri de larg consum, si pentru noi a fost un an excelent cu o crestere de circa 15-16% a cifrei de afaceri”, spune Alecu. Oricum, mai mult de jumatate din firmele multinationale care fac afaceri in Romania au anuntat ca anul trecut au obtinut profituri importante. Pe ansamblu, cifra de afaceri totala a companiilor private romanesti a crescut cu 15%, de la 80 de miliarde de dolari in 2002 la 92 de miliarde dolari anul trecut, iar profitul brut rezultat din datele preliminarii ale Ministerului Finantelor a fost de peste 8,3% din cifra de afaceri. Cel mai important succes l-au inregistrat companiile din domeniul bunurilor de larg consum (FMCG), industria cimentului, telefonia mobila si piata auto. Afacerile cu bunuri de larg consum au fost de circa sapte miliarde de euro, cu 1,5 miliarde mai mult decat in 2002. Reprezentantii companiilor spun ca, in medie, profitul net a fost mai mare de 10%. „Din pacate, aportul productiei interne la obtinerea profiturilor a fost mai mic de 40%. Companiile s-au bazat in special pe importuri, iar acolo unde s-au obtinut profituri din activitati interne a fost vorba de servicii si comert”, spune Eugen Dijmarescu, ministru delegat pentru comert. Asa s-a ajuns in situatia in care importatorii de autovehicule, electronice si electrocasnice, au raportat castiguri interesante. Partea proasta este ca, pe langa faptul ca aceste produse sunt importate, si preturile de vanzare din Romania au fost sensibil mai mari decat in alte tari din regiune. Dan Ostahie, directorul general al Altex, recunoaste ca pretul unui televizor de lux vandut la noi este cu cel putin 10% mai mare decat in Ungaria. „De vina sunt taxele vamale si politicile anumitor producatori”, spune Ostahie.Companiile de telefonie mobila continua sa reprezinte un bun reper al faptului ca romanii castiga mai mult decat se raporteaza. Bernard Moscheni, directorul executiv al Orange Romania, a spus ca rata profitului a depasit anul trecut 20%, in conditiile unei cresteri a cifrei de afaceri de 42%. Raportul publicat de compania-mama Orange a aratat ca venitul mediu pe client a fost de 169 de euro. si asta in conditiile in care in Romania exista circa sapte milioane de utilizatori de telefoane mobile. Daca macar jumatate sunt abonati, observam ca, in medie, romanii vorbesc de aproape opt milioane de lei anual la telefon, adica 1,5 salarii medii pe economie. Vanzarile Coca-Cola HBC Romania, de exemplu, au crescut in volum cu 33% anul trecut, iar cifra de afaceri s-a majorat cu circa 50 de milioane de euro. „Printre programele care au contribuit la acest succes se numara integrarea operatiunilor Dorna in sistemul Coca-Cola din Romania, procurarea de utilaje care permit luarea unor decizii de achizitie de materii prime in mod centralizat”, spune Mugurel Radulescu – PA&C Manager for CCHBC Romania. Profitul net al Coca-Cola HBC s-a triplat, de la 35 milioane de euro in 2002, la 115 milioane de euro in 2003.Ionel Blanculescu pune cresterea de 15% a cifrei de afaceri pe seama imbunatatirii controlului fiscal, dar crede ca, in continuare, companiile straine raporteaza profituri sub procentele reale. „Sunt absolut sigur ca inca se umbla foarte mult la profit. Din punctul nostru de vedere, valoarea reala este situata in jurul a 10-15% din cifra de afaceri”, spune Blanculescu. Afirmatiile respective nu sunt neaparat valabile pentru companiile serioase, ale caror actiuni sunt cotate la nivel international. Pe de alta parte, romanii au investit peste 1,5 miliarde de euro in bunuri imobiliare, in special in cumpararea de apartamente, dar si in case construite de la zero. Holcim Romania a inregistrat anul trecut o cifra de afaceri de aproximativ 100 milioane de euro, in crestere cu 13% fata de 2002. Kurt Habersatter, directorul general al companiei, spune ca 2003 a fost „cel mai bun an financiar si de performanta operationala pentru Holcim Romania”. In lipsa unor statistici complete referitoare la veniturile romanilor, nu putem decat sa ne intrebam cum a fost posibil ca incasarile companiilor din anumite industrii sa creasca cu peste 25%, dar salariile medii raportate in euro cu doar putin peste 3%. Mare parte din reprezentantii companiilor intervievati de Capital au spus ca dupa zece ani de axare pe cresterea afacerii, in 2003 s-au orientat mai degraba spre obtinerea profitului. In loc de o majorare a salariilor, s-a trecut de la plata acestora in dolari la plata lor in euro, fapt care ar fi putut sa insemne o majorarea de circa 20%, daca s-a operat modificarea la 1 ianuarie 2003.”E clar ca exista un numar important de romani care realizeaza venituri neraportate la fisc, dar si un numar mare de companii care utilizeaza diverse scheme care ocolesc administratiile financiare sau reduc cota de impozit platita statului”, spune Ion Blanculescu, ministrul controlului. Vanzarile totale de bunuri de larg consum au fost anul trecut de 6,7 miliarde de euro. Conform statisticii oficiale, in timp ce, pentru primele noua luni ale anului, produsul intern brut a crescut cu 4,7%, consumul populatiei a avansat cu 6,4%, in timp ce salariile nete au fost cu doar 3,9% mai mari. Parte din aceasta diferenta a fost finantata de catre banci, care au acordat credite de consum in valoare de 800 de milioane de euro. O alta parte din consum a fost finantata din cele 1,2 miliarde de euro, bani trimisi din strainatate. Adevaratele venituri ale romanilor si puterea reala de cumparare raman, insa, doua mari necunoscute statistice.

Cum a dat Romania tonul In regiune
· Unilever South Central Europe (USCE) a inregistrat in 2003 o cifra de afaceri de 138 milioane de euro, in crestere cu 26% fata de 2002. Din aceasta valoare, Romania a contribuit cu 92 milioane de euro, cresterea fiind, in acest caz, de 21% fata de 2002.
· Orange Romania a terminat anul 2003 cu o cifra de afaceri de 467 de milioane euro si un numar de 3,317 milioane de clienti. Filiala romaneasca a crescut in 2003 cu 42,3% raportat la moneda europeana, de la 328 milioane de euro, fiind cea mai mare crestere dintre filialele Orange.
· Altria Group, reprezentata in Romania prin producatorul de tigari Philip Morris, a a anuntat ca estul Europei a fost motorul de crestere in Europa a cifrei de afaceri, in 2003, cu un plus de 5,9% fata de anul anterior. La aceasta valoare Romania a contribuit cu 27,2% – crestere in volum a vanzarilor la Marlboro si L&M.