Autostrada Moldovei, finanțată prin programul european SAFE

Guvernul Bolojan a propus mai multe proiecte care să fie plătite dintr-un program european numit SAFE, care are un buget total de 150 de miliarde de euro.

În prezent, șoferii pot circula pe aproximativ 103 kilometri din Autostrada Moldovei, mai exact între Ploiești și Mizil, și între Buzău și Focșani. Autoritățile române spun că până la sfârșitul verii viitoare vom putea merge doar pe autostradă de la Ploiești până la Pașcani.

Pentru porțiunea de la Pașcani la Suceava și apoi până la Siret, Guvernul Bolojan vrea să obțină bani prin programul SAFE, lansat în luna mai. Acest program ajută țările europene care vor să investească în domeniul apărării. Este vorba despre 117,7 kilometri de autostradă, pe care premierul României îi consideră importanți nu doar pentru armată, ci și pentru oameni și economie. Tronsonul de 62 de kilometri dintre Pașcani și Suceava are deja firmă de construcții aleasă, dar contractele – în valoare de aproximativ 6 miliarde de lei – nu au fost încă semnate.

Pentru tronsonul dintre Suceava și Siret (cam 56 de kilometri), studiul de fezabilitate a fost aprobat în luna mai. Acesta spune că o parte din drum va fi construită ca drum expres, adică va avea benzi mai înguste și fără bandă de urgență.

Ministerul de Finanțe nu a aprobat încă banii pentru acest segment.

Autostrada Unirii, finanțată prin programul european SAFE

Executivul vrea să folosească bani din programul european SAFE pentru a construi și o parte din Autostrada Unirii, care pornește din Târgu Mureș și merge până la granița cu Republica Moldova. Este vorba despre tronsonul Târgu Neamț – Ungheni, cam 89 de kilometri, care ar costa aproximativ 20,3 miliarde de lei. Licitațiile pentru acest tronson sunt deja lansate, dar nu a fost ales încă niciun constructor.

Autoritățile române propun să obțină finanțare din programul european SAFE, care are scopul de a întări apărarea Uniunii Europene.

Asta vine în contextul în care comisarul european pentru Transporturi a spus recent că drumurile actuale din Europa nu sunt pregătite pentru o apărare eficientă în caz de atac din partea Rusiei. De exemplu, tancurile s-ar putea bloca în tuneluri, s-ar putea prăbuși poduri sub greutatea lor sau ar pierde mult timp la granițe din cauza birocrației.