Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

Roman Brașov - Renașterea unui colos industrial

Autor: | | 2 Comentarii | 15300 Vizualizari

Altădată una din uzinele de referinţă ale României, unde lucrau circa 25.000 de angajaţi, acum fabrica Roman Braşov este la limita supravieţurii, mai având doar câteva sute de angajaţi. Recent, uzina Roman a obținut un contract de 2,4 mil euro.

Uzina Roman a fost fabrica fanion a Braşovului. Însă, în ultimele două decenii, uzina a trecut prin grele încercări. În perioada 2004 -2012, fabrica a fost ţinută în viaţă de un contract uriaş cu Pentagonul, pentru care a livrat peste 1.000 de camioane de transport militare care au fost foliste în zonele de conflict din Irak şi Afganistan. În 2012, americanii nu au mai reînnoit contractul iar fabrica a rămas doar cu câteva contracte mici de livrare de camioane pentru firmele locale de utilaj petrolier, precum UPET Târgovişte sau Confind Câmpina. Între timp, uzina Roman a sperat că va primi mai comenzi de tractoare din partea ţărilor africane, însă acestea s-au lăsat aşteptate. „S-au mai interesat firme din Nigeria, Sudan, Egipt pe partea de tractoare. Nu s-a legat însă nimic, până acum”, ne-a declarat Carol Rugacs, directorul fabricii.

O gură de oxigen

Recent, fabrica de camioane, deţinută de omul de afaceri Ioan Neculaie, a câştigat, un contract de 2,4 milioane de euro, fără TVA, pentru livrarea a 23 de camioane militare pentru MAPN. Autovehiculele sunt de două tipuri: 11 dintre ele în configuratia transport container specializat ATCS şi 12 în configuraţia autocamion de transport capacitate medie ACMD. Toate camioanele au tracţiune 6 x 6 şi sunt dotate cu motoare MAN. Perioada de  livare este de 14 luni de la semnarea contractului.  Valoarea maximă a contractului estimată de către MAPN era de 18 milioane de lei (4 milioane de euro), fără TVA. Prin urmare, Roman Braşov a câştigat licitaţia cu un preţ aproape la jumătate, concurând cu firme internaţionale precum Iveco, Tatra sau MAN. “Am venit cu un preţ imbatabil şi am câştigat. Acest contract reprezintă o gură de oxigen pentru fabrica noastră, care, altfel, mai efectuează doar reparaţii”, a spus, pentru Capital.ro, Carol Rugacs.

 Contractul cu MAPN câştigat luna trecută este primul consistent pentru camioane, din ultimii cinci ani, pe care Roman îl câştigă , după ce a pierdut, din 2011, unul de livrare de vehicule militare către Pentagon şi după ce, anul trecut, a pierdut încă un contract pentru livrarea a 29 de camioane către MAPN în favoarea italienilor de la Iveco Defence Vehicles. În prezent, fabrica din Braşov este la limita supravieţuirii, spune directorul Rugacs, în condiţiile în care nu mai face decât reparaţii iar proiectul de autobuz citadin Urban a fost un eşec, pentru că nicio primărie din ţară nu l-a dorit, doar câteva bucăţi fiind vândute unor firme de transport internaţional de pasageri.

Eşecul primului autobuz modern

Un alt proiect de care s-au legat mari speranţe pentru Roman a fost autobuzul Urban Crosstown. Primul autobuz citadin modern pe care l-a produs România după 1989 a fost un eşec.  Doar şase unităţi au fost vândute unor firme de transport internaţional de pasageri.

Autobuzul nu va mai apărea niciodată pe linia de producţie, pentru că proiectul a expirat deja. Fabrica din Braşov a reuşit însă să vândă 300 de şasiuri, practic doar “scheletul autobuzului”, în valoare de 15 milioane de dolari, către o firmă din Columbia. „Am avea nevoie de o altă omologare, de o altă linie de producţie pentru motor, pentru că acum ni se impun normele EURO 6. Nu are sens, mai ales că nu avem comenzi. Autobuzul românesc s-a dovedit un eşec. Nimeni din ţară nu ne-a vrut. (…) Probabil că i-a speriat preţul. Adevărul e că preţul de catalog era de 120.000 de euro, cu aer condiţionat. Înţeleg că, acum câţiva ani, în Bucureşti s-au cumpărat autobuze cu 180.000 de euro fără aer condiţionat. Eram prea scumpi, ce să mai….”, a declarat directorul Rugacs.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.