Statisticile arată că, începând cu 2004, numărul de solicitări pentru aceste oferte a crescut simţitor în fiecare an. Destinaţiile turistice s-au diversificat, astfel că românii preferă Tunisia în locul Greciei şi, mai nou, ţări din America Latină.

De obicei, serviciile clasice all inclusive (trei mese pe zi şi băuturi gratis) sunt oferite de hoteluri de la trei stele în sus. În ultimii zece ani, Turcia a lansat un concept superior: ultra all inclusive (tratament SPA, masaj, coafor, săli de fitness), întâlnit la structuri hoteliere de patru şi cinci stele, cu spaţii mai mari şi mai spectaculoase. În general, vacanţele „all inclusive“ (clasic şi ultra) sunt preferate de turiştii sedentari, cu situaţie financiară bună, care sunt dispuşi să lenevească mult la plajă sau la piscină. De asemenea, pachetele sunt vânate şi de familiile cu copii sau de grupurile de prieteni.

Ciprian Enea, consultant la agenţia Best Turism, constată că tendinţa românilor de a achiziţiona astfel de pachete este din ce în ce mai evidentă în ultimii trei ani. Ioan Mihăilescu, directorul agenţiei Tiki Tourism Center, declară că numărul turiştilor care au contractat pachete all inclusive de la agenţia sa a crescut cu 20 % faţă de aceeaşi perioadă a anului 2006. „Românii preferă să rezerve astfel de sejururi în ţări precum Grecia, Turcia, Mexic, Jamaica şi Cuba“.

Preţurile pentru 2007 au rămas aceleaşi ca anul trecut, iar în unele cazuri, chiar au scăzut. „Scăderea este uşor de explicat: a crescut nivelul de trai. Din datele noastre, numărul turiştilor români care au ales vacanţe în străinătate pe all inclusive a crescut anual cu 30%, începând cu 2004“, declară Traian Bădulescu, consilier de presă Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT).

Pachetele all inclusive bulgăreşti sunt ieftine

După Revoluţie, destinaţiile alese de cei mai mulţi români erau Turcia şi Grecia, mai puţin Bulgaria. Acum, ţara vecină este la mare căutare. Pachetele se alegeau mai mult în funcţie de preţ (pachete ieftine!) şi mai puţin în funcţie de opţiunea turistică. „Hotelurile pe care românii le alegeau erau mai proaste, iar preţurile mai mari“, spune Enea. Faţă de acei ani, românii au învăţat să-şi aleagă vacanţa potrivită. Vorbim despre accesul unui număr foarte mare de turişti români la vacanţele de calitate, în zona bazinului Mării Mediterane. „Ne sunt în continuare mai greu accesibile vacanţele peste Ocean, al căror preţ sare de 1.400-1.600 euro/sejur/persoană“, declară Enea. „Totuşi, faţă de anul 2000, sesizăm din ce în ce mai mulţi turişti care apelează la pachete ultra all inclusiv“, adaugă Enea.

Pofta românilor pentru serviciile all inclusive se datorează Turciei, a cărei ofertă este generoasă pe hoteluri de cinci stele, şi Bulgariei, care oferă din ce în ce mai multe pachete la preţuri scăzute. Pe următorul loc în topul destinaţiilor pare să fie Grecia, unde serviciul complet asigură o gamă variată de servicii (saloane de frumuseţe, sporturi acvatice etc.). La acestea se adaugă Egipt, Tunisia, Spania şi Malta, acestea din urmă oferind, în afara lenevitului la soare, şi obiective turistice cu valoare istorică. 

BULGARIA

Rata de creştere 2006/2007: 300 %
Număr pachete all inclusive în 2006: 100.000. Pentru 2007, se estimează 300.000. Bulgaria ameninţă serios poziţia Turciei, deoarece agenţiile de turism estimează că în acest an numărul turiştilor români care aleg Bulgaria va creşte de cel puţin 3 ori faţă de anul trecut. Bulgaria este şi cea mai ieftină ţară din punctul de vedere al sejururilor.

SPANIA

Rata de creştere 2006/2007: 25 %
Număr pachete all inclusive în 2006: 20.000. Pentru 2007, se estimează 30.000.
În Tenerife, un sejur all inclusive la un hotel de patru stele începe de la 740 de euro pe persoană, iar pentru cinci stele un turist trebuie să plătească cel puţin 890 de euro. În Costa Blanca (Alicante), un pachet la un hotel de trei stele costă 690 de euro.

TURCIA

Rata de creştere 2006/2007: 30 %.
În 2006, a înregistrat o uşoară scădere din cauza atentatelor, dar în acest an revine în forţă.
Număr pachete all inclusive în 2006: 35.000. Pentru 2007, se estimează 50.000 de pachete vândute.
Preţurile pentru un all inclusive la trei stele pornesc de la 336 de euro în Kusadasi şi chiar 600 de euro pentru un ultra all inclusive în Antalya la un hotel de cinci stele. Hotelurile din categoria respectivă oferă un confort mediu. Dacă vrem hoteluri de lux, de exemplu, în Antalya, pachetul all inclusive pleacă de la 1.000 euro de persoană.

TUNISIA

Rata de creştere 2006/2007: 100 %
Număr pachete all inclusive în 2006: 10.000. Pentru 2007, se estimează 20.000 de excursii. Tunisia este a doua destinaţie după Bulgaria, unde sunt creşteri mari ale numărului de turişti. Procentul de creştere estimată pentru sejurul all inclusive arată faptul că românii preferă soarele, dar şi calitatea serviciilor de care au parte pentru all inclusive. Tunisia depăşeşte potenţialul Greciei la capitolul facilităţi.

GRECIA

Rata de creştere 2006/2007: 30 %
Număr pachete all inclusive 2006: 150.000. Pentru 2007, se estimează 200.000. În Corfu, la hoteluri de patru şi cinci stele, preţurile variază între 525 şi 750 euro, iar în Rodos, preţurile variază între 446 şi 610 euro, pentru începutul de sezon. Una dintre cele mai solicitate locaţii all inclusive este Creta, cu preţuri între 470 de euro (hotel de patru stele) şi 735 euro (hotel de cinci stele).

Un concept născut la umbra palmierilor

ISTORIC Vacanţele all inclusive au apărut la începutul anilor ‘50, în zona Caraibe. Absenţa confortului tradiţional din staţiunile europene a condus la crearea acestui concept (cluburi imense, care să reconstituie confortul unui oraş în miniatură cu servicii de coafură, fitness, magazine, masaj, cluburi etc).

TURCIA este ţara care s-a apropiat cel mai mult de ideea lansată în anii ‘50. Terenurile întinse, numărul redus de plaje şi civilizaţia exotică pentru turiştii europeni au condus la extinderea conceptului all inclusive şi pentru structurile turistice de cinci stele.