RO e-Factura – explorăm cum această trecere de la metodele tradiționale de facturare la o platformă digitală nu este doar o conformitate cu noile reglementări, ci și o oportunitate pentru afacerile românești de a-și optimiza procesele și de a rămâne competitive într-o piață în continuă evoluție.

De la simplificarea contabilității la combaterea evaziunii fiscale, RO e-Factura reprezintă un pas important în alinierea României la standardele digitale europene și mondiale

Transformarea digitală a IMM-urilor

Raportarea facturilor emise în sistemul RO e-Factura, începând cu 1 ianuarie 2024, reprezintă o realitate pentru mediul de afaceri românesc.

Acest sistem național de raportare a facturilor, deși acum poate părea copleșitor pentru antreprenori, el va aduce și o serie de beneficii pe termen mediu și lung, transformând modul în care operatorii economici și administrația fiscală gestionează procesele financiare.

Înțelegerea funcționării acestui sistem este absolut necesară pentru a putea vedea dincolo de obligația inițială la care va fi supus mediul de afaceri, pentru a putea profita de beneficiile aduse de implementarea acestui sistem.

Pe scurt, RO e-Factura este un sistem de facturare electronică introdus în România prin O.G. 120/2021 pentru a facilita raportarea facturilor la nivel național, către ANAF având ca scop principal combaterea evaziunii fiscale.

Acest sistem reprezintă un pas major în trecerea de la trimisul facturilor pe hârtie sau de la PDF-uri prin e-mail, la o metodă mai complexă, în care facturile sunt create, trimise și gestionate digital, prin intermediul unui sistem securizat care comunică direct cu sistemul fiscal al statului.

Astfel, se asigură o verificare și o validare automată de către autoritățile fiscale a facturilor emise conform unor standarde stricte impuse de acestea.

Sistemul RO e-factura face parte din eforturile de digitalizare a proceselor financiare și administrative, oferind o transparență sporită în procesul de facturare și de urmărire a tranzacțiilor.

ro e factura

Ne aflăm într-o perioadă în care afacerile evoluează rapid și totul se digitalizează iar pandemia a adus cu ea o accelerare a acestei digitalizări și a contribuit la dezvoltarea unor soluții software mult mai eficiente.
Deschiderea la schimbare și digitalizare nu mai este doar o opțiune, ci o necesitate pentru a rămâne competitiv atât în fața evoluției tehnologice dar și a cerințelor pieței.

Pe termen lung, implementarea e-Factura poate aduce avantaje semnificative prin oferirea unei evidențe fiscale digitale, ușor verificabile în cazul auditurilor sau al litigiilor.

Procesul contabil va beneficia de asemenea de o simplificare, prin citirea automată a facturilor emise dar și a celor primite de la furnizori.

Toate programele se vor interconecta prin acest sistem RO e-Factura și în acest fel, nu vor mai trebui făcute exporturi sau integrări între ele. De exemplu, un program simplu de facturare emite factura și o încarcă în SPV. În decurs de 5 minute în ERP-ul/programul de contabilitate, factura este deja introdusă/procesată și asociată conturilor respective.

Un alt beneficiu foarte important va fi adus operatorilor economici care gestionează stocuri de marfă și anume faptul că se vor putea introduce NIR-urile automat în programele de gestiune, evitând atât erorile umane cât și procesele repetitive, asigurându-se astfel corectitudine și precizie în desfășurarea proceselor comerciale.

În ceea ce privește economia de timp și costuri, implementarea sistemului ANAF RO e-Factura va reduce considerabil timpul și costurile alocate activităților manuale de întocmire, distribuire și mai ales de arhivare a facturilor în formatul clasic, pe hârtie.

Despre adoptarea sistemului RO e-Factura de către IMM-uri și necesitatea acestora de a investi în tehnologii moderne

Tranziția către sistemul RO e-Factura este esențială pentru IMM-uri, asigurându-se astfel, pe lângă îndeplinirea obligațiilor fiscale și o optimizare a proceselor operaționale.

Din punct de vedere al necesității creșterii nivelului de digitalizare al afacerilor din România, această obligativitate, deși aduce multe provocări mediului de business, nu putem omite faptul că potrivit Raportului Comisiei Europene 2023 privind Digitalizarea Afacerilor în România, țara noastră deține un procent de 53% față de 69% cât este media europeană în rândul IMM-urilor iar serviciile publice digitale înregistrează un scor de numai 48 puncte în comparație cu media europeană de 77 puncte.

Nevoia IMM-urilor de a investi în digitalizare, reprezintă un element cheie pentru dezvoltarea acestora, asigurându-le nu doar o utilizare eficientă a resurselor umane și materiale, ci și o relație solidă cu clienții și cu partenerii de afaceri.