Întrucât China apasă tare pe pedala de accelerație, e de așteptat ca în acest an să depășească oficial SUA ca fiind cel mai mare rafinator de petrol din lume, conform Agenției Internaționale pentru Energie (EIA). Acest lucru poate fi explicat parțial de recuperarea rapidă a Chinei după pandemie.

În timp ce o mare parte a lumii rămâne încă în lockdown-uri, creșterea economică a Chinei a atins 6,5% în al patrulea trimestru al anului 2020, ceea ce înseamnă că a crescut cu 2,3% pentru întregul an. China este de altfel singura economie majoră care a crescut în 2020.

De asemenea, notează Reuters, există alți patru factori structurali care conduc industria globală de rafinare a petrolului pe fondul noului boom al capacității Chinei.

Prăbușirea rafinăriilor în pandemie

Mari companii petroliere, recunoscute la nivel mondial, au decis deja să închidă permanent mari rafinării din Asia şi America de Nord, facilităţile din Europa avînd în mare aceeaşi soartă. Cu închiderile din toată lumea, cererea globală de petrol a scăzut cu 9,2%, la 92,2 milioane de barili pe zi.

Rafinăriile au resimțit rapid impactul, cu aproximativ 1,7 milioane de barili pe zi, capacitatea de rafinare fiind oprită în 2020. De asemenea, presiunea tot mai mare pentru eliminarea treptată a combustibililor fosili este un alt vânt care vine din față.

Cererea este dirijată de consumatori

Chiar dacă Asia nu a scăpat de măsurile restrictive, perspectivele industriei de rafinare sunt pe o bază mult mai fermă. Principalul factor de cerere pentru produsele petroliere rafinate sunt marile piețe de consum ale regiunii: populația Chinei și Indiei de miliarde de oameni.

Extinderea capacității aici este condusă de materiale plastice și alte produse petrochimice, unde țițeiul rafinat este elementul esențial pentru orice, de la ambalarea produselor alimentare, îmbrăcăminte, produse cosmetice până la mașini. Cu toate acestea, cererea consumatorilor este doar o parte din povestea din spatele succesului rafinăriilor chineze.

Potrivit Wood Mackenzie, 70% până la 80% din noua capacitate de rafinare lansată în Asia până în 2027 va fi axată pe plastic. Pe lângă China, aceasta include mai multe rafinării noi în India și Orientul Mijlociu.

„Rafinăriile-ceainic”

Creșterea explozivă de azi a capacității de rafinare a Chinei își are rădăcinile într-o schimbare majoră de reglementare, din 2015. Atunci, rafinării independente (cunoscute sub numele de „rafinării-ceainice”) au importat masiv țiței. Deoarece capacitatea de rafinare a crescut odată cu importurile de țiței, asta a ajutat China să depășească SUA, pentru a deveni cel mai mare importator mondial.

Aceste „ceainice” conduc acum sarcina cu rafinării mai mari și integrate. Până în 2025, se așteaptă ca capacitatea de prelucrare a țițeiului din China să ajungă la 20 de milioane de barili pe zi, în creștere față de 17,5 milioane de barili la finele anului 2020.

Creșterea capacității

Creșterea capacității de rafinare a Chinei are deja un impact asupra industriei globale de rafinare. Mai mult țiței își găsește drumul către China și Asia și mai puțin este direcționat către clienții occidentali tradiționali.

Deși producția crescută este în mare parte prinsă pe piața internă din cauza cotelor de export, a permis operatorilor de stat să exporte mai mult. Asta a condus la surplusul de capacitate de rafinare a Chinei care își găsește drumul către piețele internaționale, pe măsură ce preia cota de piață globală.

China National Petroleum consideră că cererea de combustibil va atinge punctul culminant în China până în 2025, deoarece vehiculele electrice vor duce la scăderea consumului.

Având în vedere capacitatea de rafinare, China va juca un rol tot mai mare pe piețele regionale și, probabil, globale, pentru petrol și produse rafinate, conform reuters.com.

Sursa foto: Dreamstime