Europa de Est a fost greu lovită de turbulenţele financiare generate de criza datoriilor în ţările din zona euro din apropiere. Consumatorii sunt strânşi cu uşa din toate părţile de reformele de austeritate, cum ar fi creşterea impozitelor şi reducerea pensiilor, iar şomajul este în creştere.
Multe gospodării încearcă să se redreseze după facturile uriaşe la încălzire, moştenirea unui sfârşit sever de iarnă care a împiedicat afacerile şi a întârziat cu câteva săptămâni introducerea stocului de primăvară în multe magazine. Pentru a menţine afacerea pe linia de plutire şi a-şi vinde marfa, comercianţii din regiune au fost nevoiţi să continue reducerile de preţuri.
”Vânzările tradiţionale din ianuarie s-au extins pe toată durata lunii februarie şi în prima jumătate a lunii martie”, a declarat Maja Simic, managerul magazinului de îmbrăcăminte Time Out din centrul capitalei Serbiei, Belgrad. ”Avem acum un final de vânzare în care am redus preţurile la unele articole cu 70%”, a precizat ea.
Articolele de lux sunt ieftinite cel mai agresiv, având în vedere că sunt cel mai dificil de vândut în vremuri de buget restrâns. Un cumpărător din Bucureşti va găsi reduceri de 60% la rochii de mireasă, iar ochelari de soare de designer la jumătate de preţ. La Praga, se fac reduceri de 90% la echipamentul de schi.
Retailerii străini de lux continuă să investească în regiune, dar ei reprezintă un procent mic din piaţa globală şi vizează elita bogată cu bani de cheltuit atât în vremuri bune cât şi rele. La Bucureşti, un magazin-model al brandului Valentino a fost deschis la JW Marriott Shopping Hotel, în timp ce Burberry îşi va deschide magazinul în 2012, la Hotelul Radisson. Dorothy Constantin, managing partner în cadrul High Fashion Concept din Bucureşti, a declarat că declinul economic a afectat sectorul de lux, în contextul în care cumpărătorii caută chilipiruri, în timp ce cheltuielile generale, cum ar fi chiria, rămân ridicate. Totodată, lipsa de locuri de parcare şi restaurante descurajează în continuare clienţii prosperi. „Vânzările noastre sunt în scădere, oamenii cumpără sub imboldul momentului sau preferă să facă cumpărături în străinătate, deoarece este o experienţă de shopping mai plăcută”, afirmă Constantin.
Primii indicatori sugerează că reducerile masive de preţuri au crescut numărul cumpărătorilor – Republica Cehă, de exemplu, a avut o creştere de 1,3% a cheltuielilor de consum în luna ianuarie. Dar astfel de câştiguri vor fi dificil de susţinut şi probabil că au survenit în urma preţurilor medii de vânzare mai scăzute. Astfel, în timp ce un cumpărător cu bani ar putea găsi chilipiruri mari, magazinele vor continua să se lupte cu dificultăţile, la fel ca multe dintre gospodăriile cu venituri medii şi mici pe care încearcă să le atragă.
O parte a problemei este reprezentată de faptul că guvernele care încearcă să-şi remedieze finanţele publice cresc impozitul pe vânzări. Ungaria şi România au cele mai mari astfel de taxe din UE, de 27% şi respectiv 24%, iar cehii intenţionează să le crească pe ale lor în curând. Rezultatul este că activitatea de retail a scăzut. În România, vânzările au scăzut cu 4,5% în primele 10 luni ale lui 2011 comparativ cu anul precedent.
În ceea ce priveşte consumatorul, veniturile sunt încă mici iar puterea de cumpărare este diminuată în contextul în care multe monede locale se depreciază reflectând perspectivele economice slabe şi creşterea costurilor traiului – şi anume încălzirea, transportul şi alimentele. Lucrul care complică în continuare piaţa de retail în unele ţări cum ar fi Serbia este reprezentat pe termen lung de factori structurali precum lipsa de concurenţă, în contextul în care o mână de companii puternice domină sectorul şi menţin preţurile ridicate. Aceasta înseamnă că deşi reducerile de preţuri ar putea favoriza retailerii un timp, tendinţa mai largă privind cheltuielile de consum rămâne slabă.
Pe Calea Victoriei cu magazine de lux din Bucureşti, cumpărăturile au fost în declin în ultimii trei ani, potrivit mai multor manageri de magazine. ”Oamenii obişnuiau să vină în fiecare sezon, dar au renunţat la acest obicei şi chiar şi cei mai bogaţi cumpără doar o dată pe an’, a declarat Nina Gheorgon, 60 de ani, managerul unui butic care vinde pantofi confecţionaţi manual şi genţi. ‘Principalul motiv este faptul că costul traiului a crescut şi sub această avalanşă de creşteri de preţuri, oamenii se abţin să mai cumpere la fel de mult ca înainte”, a apreciat ea.
În Ungaria, multe gospodării au credite în monedă străină, de obicei ipotecare, care au devenit extrem de populare în anii de dinaintea crizei financiare globale.

Singurul loc luminos pentru retail în regiune, chiar şi în timpul crizei globale, a fost Polonia. Economia poloneză a crescut cu 4,3% anul trecut şi este de aşteptat să crească cu un alt 2,5% în acest an. Salariile au fost de asemenea în creştere, oferind oamenilor mai mulţi bani de cheltuit. Campionatul European de fotbal, care va avea loc în această vară, va fi un impuls-cheie pentru Polonia, în contextul în care străinii vor veni masiv în cele mai mari oraşe de aici. Investiţiile şi ‘factorul sentimentului de bine’ generat de astfel de evenimente majore tind să crească vânzările pentru un timp, spun economiştii. Dar restul regiunii nu se aşteaptă la ameliorări rapide.
”Tendinţa retail-ului rămâne slabă”, a declarat Gabor Ambrus, analist la compania de analiză 4Cast din Londra. ”Deşi nu se contractează mai mult, este probabil să rămână în depresie sub povara slăbiciunii economice şi a consolidării fiscale”, a precizat el.
Sursa: Agerpres