Doar cateva restaurante din Capitala urmaresc o clasa de top. Chiar daca Bucurestiul are un potential de cateva mii de clientii “cunoscatori”, locatiile de lux se pot numara pe degete.
Daca vrei sa mananci ceva rapid, nu-ti ia mai mult de cateva minute sa gasesti un fast-food. Vrei un pranz la un restaurant? Nici o problema. Dar daca ti-e pofta de prosciuto cu pepene galben si inghetata cu ulei de masline? Oferta de restaurante pentru cunoscatori este inca slaba in Capitala, iar locurile care atrag “crema” sunt destul de putine. Locuri precum Balthazar, La Villa, Offshore sau Residence incearca sa ademeneasca clientii din mediul de afaceri, obisnuiti cu alte standarde decat cele ale unui restaurant de clasa medie.

Mai multi investitori si-au propus ca, anul viitor, sa deschida cel mai elegant si mai exclusivist restaurant din Capitala. Oameni de afaceri, publicitari, bancheri si manageri de multinationale vor sa puna “mana de la mana” pentru a avea un loc doar al lor. Primele intalniri ale viitorilor proprietari au avut deja loc, dar nu a fost luata inca nici o decizie privind numele sau amplasamentul. Grupul a luat in calcul mai multe locatii, printre care si o veche cladire din Piata Lahovari.


Lista asociatilor este insa bine tinuta sub cheie si nu va fi facuta publica decat in momentul in care se va clarifica structura si contributia fiecaruia. Pe lista, a fost initial inclus si Horia Roman Patapievici, dar a iesit din cauza incompatibilitatii cu calitatea de functionar public. In prezent, nu toti asociatii sunt confirmati. Lista asociatilor urmeaza sa fie definitivata, pentru a se identifica si alte eventuale incompatibilitati, de natura publica sau comerciala (eventuale conflicte de interese cu firmele la care lucreaza unii dintre posibilii investitori).


Investitia in viitorul local va fi aproape dubla fata de un restaurant din aceeasi clasa, pentru deschiderea caruia sunt necesari aproximativ 300-350.000 de euro. Ce va avea special acest nou restaurant? Bucatarul va fi unul din punctele forte. si numele lui este tinut “la secret”; se stie doar ca este un nume remarcat la nivel international, care s-a apucat de meserie tarziu, pe la 50 de ani, si a ajuns sa fie apreciat in scurt timp. Alt atu al proiectului este tocmai numarul de asociati (aproximativ 15), fiecare reprezentativ pentru domeniul in care isi desfasoara activitatea. Se asteapta ca, prin capitalul de imagine pe care il au, fiecare sa atraga public din zona lui de influenta.
Investitia va porni ca un restaurant pentru un public din clasa de business, de top management, dar nu va exista o “bariera” la intrare. Intentiile vizeaza si dezvoltarea de activitati conexe, cum ar fi organizarea de evenimente, dar si transformareaintr-un club exclusivist, unde se intra pe baza de card de membru.


Ce sanse are un restaurant de top in Capitala? “Daca luam in calcul elementul venituri, putem vorbi de un public potential de ordinul sutelor de mii, oameni care castiga peste 500 de euro pe luna. Cum insa restaurantele de top sunt pentru cunoscatori, acest segment este mult mai restrans, intre 3.000 si 5.000 de oameni, peste oferta de restaurante din Bucuresti”, spune Aurel Manciu, managerul restaurantului La Villa, ai carui clienti vin preponderent din mediul de afaceri. “Oamenii au nevoie de astfel de locuri, si Bucurestiul va deveni o Capitala europeana. Se va ajunge si aici ca, in decurs de o luna, sa se deschida cinci restaurante, si in acelasi timp sa se inchida trei”, este de parere Beatrice Belizarie, directoarea restaurantului Balthazar.


Ce gasesc “cunoscatorii” intr-un restaurant de top? “Un astfel de loc nu poate functiona fara un bucatar de clasa. El da renumele restaurantului”, explica Aurel Manciu. Micile detalii fac diferenta. Exista servicii de parcare pentru clientii restaurantului. Amenajarea interiorului este facuta de designeri de prestigiu. Pe masa nu exista oliviera, pentru ca bucatarul considera ca mancarea gatita de el nu mai are nevoie de nici un fel de condiment. In unele locatii, totul se prepara pe loc, chiar si painea. Vinurile sunt recomandate de un angajat special, asa-numitul “somelier”, care stie exact care este cel mai potrivit soi de vin pentru preparatele din meniu. Cateodata, mai ales la grupurile mari, restaurantul pastreaza mostre de mancare, ca o masura de precautie in cazul unor probleme de sanatate ulterioare ale clientilor.


Ca sa-si mentina eticheta, restaurantele investesc si in utilitati speciale. O spalatorie proprie, pentru ca fetele de masa au o textura speciala, costa 5.000 de euro, la fel o masina de vidat. Costurile pentru o masina proprie pentru inghetata sunt de asemenea consistente.
Investitiile fac ca amortizarea unui restaurant de top sa se faca pe o perioada mai lunga decat in cazul unei locatii medii. “Castigurile vin dupa aproximativ sase ani, iar marja de profit, aproximativ 20%, este mai mica decat in cazul unui restaurant clasic”, explica Aurel Manciu.

Ce are deosebit un restaurant de top

• Valoarea investitiei depaseste 300-350.000 de euro, in conditiile unei locatii inchiriate.


• Clientii vin, in general, pe baza de recomandari.

• Calificarea personalului: angajatii beneficiaza de cursuri de pregatire si deplasari la furnizori.

• Pretul: o masa pentru doua persoane, cu doua feluri de mancare, ajunge la trei-patru sute RON.

• Oferta: specialitati din bucataria internationala.

• Bucatari adusi, in general, din strainatate.


• Furnizorii – doar de origine controlata.

• Utilitati – laboratoare proprii de cofetarie, spalatorie proprie, alte echipamente.

• Rata profitului – 20%, mai putin decat un restaurant mediu.