Societatea Astra Asigurări continuă să funcționeze în zona RCA, în pofida faptului că aceasta nu mai îndeplinește criteriile minime de lichiditate stabilite în normele de funcționare a pieței de asigurări din România, se arată într-un comunicat transmis de Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI).

"Constatăm cu stupoare că de 230 de zile, ASF  își încalcă propriile norme emise, prin acordarea licenței de funcționare în zona RCA unei societăți de asigurări care nu mai îndeplinește criteriile de lichiditate", a declarat președintele ASSAI, Cristian Muntean.

"Asiguratorii au obligația de a avea cel puțin coeficientul 1 de lichiditate pentru activitatea de asigurări generale, potrivit Art. 8(6) din Ordinul 9/2011 emis de către CSA. Întrucât ASF nu a obligat societatea Astra Asigurări să își reducă expunerea uriașă pe care o deține în zona RCA – aproximativ 20% din totalul pieței RCA din România, segment care generează pierderi pentru asiguratori, începând din perioada în care a constatat dificultățile financiare a acestei societăți de asigurări, hemoragia financiară a acestei societăți a continuat, parametrii financiari au continuat să scadă, iar riscul de incapacitate de plată a acesteia a crescut în fiecare zi în care aceasta a operat în zona RCA, în prezent, societatea aflându-se în cea mai gravă situație financiară de la înființare", a mai spus Muntean.

Ordinul la care se referă reprezentantul reparatorilor auto a fost emis de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor (CSA), instituţie inclusă în ASF.

De ce ar trebui ca Astra să nu mai vândă RCA

Conform comunicatului ASSAI, motivele pentru care Astra Asigurări trebuie să părăsească zona RCA sunt următoarele:

* Incapacitatea financiară de a-și achita obligațiile de despăgubire;

* Incapacitatea de a se redresa în ciuda faptului că are un nou administrator special;

* Datoriile uriașe acumulate;

* Cota de piață importantă deținută pe segmentul RCA;

* 16% din totalul subscrierilor societății Astra Asigurări pentru anul 2013 au fost anulate;

* capitalul societății nu a fost majorat conform planului aprobat de către ASF în decursul celor 230 de zile de la declanșarea procedurii de administrare specială;

* Planul de redresare a societătii de asigurări are la bază atragerea unui investitor „salvator”care intarzie sa apară;

* Se află în continuare în top 3 al celor mai ieftini asiguratori RCA;

* Portofoliu include preponderent clase de asigurări cu risc ridicat;

* Favorizează în continuare dezvoltarea evaziunii fiscale în domeniul reparațiilor auto, menținând  modul de despăgubire în sistemul “regie proprie”;

* Riscul reputațional al pieței de asigurări din Romania – panica și pierderea încrederii clienților sunt dușmanii cei mai mari ai unei piețe;

* Riscul de contaminare a piețelor de asigurări din România și a celor conexe;

* Riscul perturbării majore a pieței de asigurări din România ca urmare a accesării Fondului de Garantare a Asiguraților;

"Şoferii au obligaţii, asigurătorii nu"

"Ne aflăm în situația paradoxală în care toți posesorii de autovehicule din România sunt obligați prin lege să dețină polițe de asigurări obligatorii RCA, în schimb societățile de asigurări care nu își mai pot îndeplini obligațiile de despăgubire își pot continua nestingherite activitatea, cu girul ASF", a afirmat Cristian Muntean.

"Actuala conducere a ASF, precum și cele precedente, vor trebui să răspundă pentru modul în care au înțeles să gestioneze echilibrul pieței în anii de ’supraveghere pe bani mulți’ a pieței de profil. Situația dramatică în care se află astăzi piața de asigurări din România este rezultatul unei defectuoase supravegheri și coordonări de-a lungul timpului", a menţionat Muntean.

ASSAI atrage atenția asupra riscului declanșării unui efect de domino în piața de asigurări în perioada următoare, "ceea ce va conduce la perturbări majore a funcționării acesteia și la o prăbușire a încrederii populației și investitorilor pentru mulți ani de acum înainte".

Te-ar putea interesa și: