Un nou tip de publicitate pe internet plaseaza mesajele publicitare in paginile cele mai potrivite

Clientii cu bani putini isi vor putea face reclama pe internet, prin publicitatea contextuala. Incredibil, dar chiar si cu bugete de zeci de euro se poate face publicitate. Mesajele sunt postate doar la tipurile de site dorite de clientul de publicitate.



Micii clienti publicitari se uita cu jind la pauzele publicitare de la posturile TV, gandindu-se la momentulcand firma lor va ajunge sa fie “pe sticla”. Cine n-ar vrea sa aiba o reclama pe Antena 1 sau Pro TV? E drept ca la o ora de maxima audienta trebuie sa scoata din buzunar cateva mii de euro pentru un spot, in functie de audienta. Dar cu un buget mic, poti face ca reclamele sa ajunga exact la tinta, iar internetul ofera din ce in ce mai multe posibilitati de publicitate.
Publicitate contextuala. Suna tehnic si nu spune mare lucru, dar esenta sistemului este cat se poate de simpla. “Pe scurt, expunem, de exemplu, reclame la flori pe paginile despre flori”, spune Calin Fusu, manager general al Neogen, care a lansat de curand acest tip de publicitate. Oricine are un mesaj de transmis, chiar daca are un buget de cateva zeci de euro, o poate face prin acest sistem, care trimite reclama doar in paginile cele mai potrivite, in functie de mai multe criterii. Sistemul este asemanator cu modelul Google AdWords, cu reclame text, tintite in site-urile pe care sunt introduse. Pe Google, daca dam cautare cuvantul “masini”, odata cu rezultatele cautarii sunt afisate cateva reclame text cu oferte apropiate domeniului.



Primul pas pe care il face clientul este sa intre pe internet si sa posteze reclama. Ofera cateva cuvinte cheie si completeaza un formular. Mai departe este treaba softului, care alege cele mai potrivite locuri in care sa posteze mesajul publicitar. In functie de cuvintele cheie, paginile de pe internet primesc un scor pentru reclamele pe care le poate accepta. Clientii au chiar posibilitatea de a selecta paginile de internet in care sa nu apara reclama lor, cum ar fi site-urile concurentilor sau pagini ale caror teme intra in conflict cu produsele clientului de publicitate. De asemenea, cei care detin paginile pot sa opteze ca anumite tipuri de clienti sa nu apara pe site-ul respectiv. Tipul de publicitate este foarte flexibil, astfel ca, in timp real, se pot modifica locurile in care apare reclama, iar clientul, daca mai face rost de bani, isi completeaza bugetul si ramane “in campanie”.



Campania de publicitate contextuala se taxeaza “la click”: clientul plateste cinci centi pentru fiecare accesare a paginii din reclama. De anul viitor, pretul va fi variabil, astfel incat clientii vor putea oferi preturi mai mari pentru a fi primii afisati in anumite site-uri. “Vom putea spune exact cine a vazut reclama, ce varsta are, poate chiar si unde lucreaza. Din luna ianuarie, clientii vor putea sa aleaga sa intre pe site-uri cu un profil demografic anume”, spune Calin Fusu. In afara de criteriile demografice, se iau in calcul si comportamentul internautului. Daca cineva se intereseaza pe internet de o marca auto, e “pasibil” de a primi o reclama la automobile. Ca o masura de siguranta pentru advertiserii care platesc “la click”, un site poate fi accesat folosind un link dintr-un banner publicitar doar o singura data pe zi, de la acelasi calculator.



Publicitatea online “traditionala”, spre deosebire de cea contextuala, se plateste la mia de afisari. Cu alte cuvinte, clientul plateste o suma (intre patru si zece euro) pentru fiecare 1.000 de internaut care vede reclama.
“Publicitatea contextuala este buna pentru promotii, pentru cei care vor sa vanda urgent ceva. La bugete foarte mici, clientii obtin ceva valoros. Nu obtin, in schimb, imagine, pentru ca mesajul text nu ramane in mintea consumatorului. Firmele mici apeleaza la aceasta formula mai ieftina decat bannerele: magazine online, restaurante etc.”, spune Calin Rotarus, online sales director ArboMedia. “Luam in considerare acest tip de publicitate, dar inca nu am luat o decizie”, continua el.
Principalul avantaj al acestui tip de publicitate este pretul, considera Orlando Nicoara, General Manager NetBridge Investments.


“Un sistem performant si real de publicitate contextuala ofera avantajul unor rezultate directe mai ieftine, insa pentru aceasta e nevoie ca sistemul contextual sa ofere garantia relevantei reclamelor, lucru care nu prea se intampla azi in variantele simpliste existente pe piata din Romania. In acest caz cumperi click-uri care nu duc la rezultate”, continua el. Printre dezavantaje, in opinia lui Nicoara, sunt mutarea controlului asupra campaniei din mana plannerului si a strategului de media in mana sistemului de targetare si limitarea acestor sisteme la text si bannere simple, fara posibilitatea de a folosi adevarata putere a internetului (rich media, video banner etc.). “Boom.ro, ca si Netbridge de altfel, se dezvolta continuu, iar un sistem real de publicitate contextuala ar putea fi una din directiile pe care le-am putea aborda in viitor. Insa, subliniez, daca am intra pe aceasta piata, am face-o doar printr-un sistem performant”, spune Nicoara
Publicitatea online ramane cel mai dinamic suport al advertising-ului local, cu dublari ale investitiilor de la an la an. Pentru acest an, estimarile plaseaza piata de advertising online la aproximativ 2,5 milioane de euro.

Avantaje

• Mesajul ajunge la potentialii clienti cei mai potriviti


• Costul foarte mic, cu bugete de la zece euro


• Eficiente pentru promotii si campanii de vanzari


• Rezultate directe mai ieftine


• Locul de postare al reclamei se poate muta in timp real daca nu are rezultate


• Control in timp real al bugetului.

Dezavantaje

• Nu sunt potrivite pentru campaniile de imagine


• Mutarea controlului asupra campaniei de la strategul de media la sistemul de targetare. Imposibilitatea de a lucra pe brand/strategie


• Limitarea acestor sisteme la text si bannere simple


• Plata “la click”.


Principalii jucatori in publicitatea online

Agentia
Site-uri
Cota de piata
Vizitatori unici romani/saptamana
Boom
75
45%
2 milioane
ArboMedia
116
35-40%
1,8 milioane
Imedia
19
5-10%
350.000
Adclick
8
5%
200.000
Neogen
60
5%
250.000