(Interviul integral) 

Capital: Cate autostrazi functionale are Romania?

Radu Berceanu: La ora actuala, sunt doua portiuni de autostrada functionale care nu au tot ceea ce le trebuie pentru a fi chiar niste autostrazi dupa toate standardele: Bucuresti – Pitesti si Bucuresti – Cernavoda. Prima nu are o serie intreaga de dotari adiacente din cauza ca a fost realizata pe vremea lui Ceausescu si niciodata nu s-a reusit realizarea si acestor parti adiacente. Si Bucuresti – Constanta, pentru ca partile acestea nu sunt gata. Ele nu se realizeaza de constructorul care face autostrada, ci se realizeaza ulterior. Fac parte din partea de administrare a autostrazii. Ceea ce avem noi de gand este sa dam in concesiune bucati din autostrada, respectiv portiunea Pitesti – Sibiu, dar celui care castiga licitatia pentru aceasta portiune sa-i dam si portiunea Bucuresti – Pitesti in asa fel incat el va avea autostrada de la Bucuresti la Sibiu.

Capital: Care este bugetul Ministerului Transporturilor in anul 2007?

Radu Berceanu: Bugetul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri, sincer, nu-l stiu pe dinafara. In orice caz, el este cam 95% din bugetul de anul trecut. Din pacate. Este atat de mic pentru ca in Guvern s-a stabilit ca Ministerul Transporturilor alaturi de banii de la buget, va mai primi aproximativ un miliard de euro din fondul de dezvoltare si din niste surse off budget (n.red extrabugetar). Din pacate, promisiunea nu s-a materializat pana in acest moment.

Capital: De cine tine sa se aloce banii?

 

Radu Berceanu: O parte tehnica de Ministerul de Finante care a promis ca saptamana viitoare vine in Guvern cu hotararea noastra de Guvern initiata in ianuarie si care ne va da o prima transa de aproximativ 400 milioane de euro, pentru tot soiul de centuri ocolitoare, tot felul de obiective…

Capital: Cat costa realizarea celor cinci autostrazi?

Radu Berceanu: Toata lumea unde am fost sa invatam cum e cu concesiuniule astea, ne-au spus clar ca pregatirea concesiunii dureaza un an si jumatate. Programul de autostrazi pe care noi l-am facut, etapa I 2007-2013 se bazeaza pe bugetul multianual de la Uniunea Europeana, urmand ca etapa de perspectiva  sa fie 2013 – 2020. Pana in 2013, vrem sa ajungem cu kilometrajul de autostrazi in functiune undeva la 1.700 – 1.800 de kilometri.. Asta inseamna ca pe langa ce avem la ora actuala sa mai construim vreo 1.600 de kilometri. Daca punem in aplicare planul acesta, o sa mai fie nevoie de la buget de aproximativ 500 de milioane de euro. La ora actuala, daca am face totul numai cu ajutorul bugetului, e nevoie de doua miliarde de euro. Este absolut imposibil si de aceea alte programe nu au reusit. Acest program va costa pana in 2013 aproximativ 13 miliarde de euro. In perioada asta, noi avem un miliard si jumatate sa zicem, cu tot cu contributia noastra de la Uniunea Europeana, deci iata ca banii faimosi de la UE sunt 10% din ce ne trebuie, cel putin pentru acest program.

Capital: Poate ca proiectele depuse nu sunt bune?

Radu Berceanu: Nu, nu, nu! Asta ne poate oferi Uniunea Europeana. Daca avem proiecte, luam acesti bani, daca nu avem, nu luam nimic. De la alte institutii finantatoare, gen Banca Europeana de Investitii, Banca Mondiala, Banca Europeana pentru Reconstructia si Dezvoltare, mai avem niste lucruri in curs, mai putem lua niste bani, dar nu cine stie ce.

Capital: Cat de mare va fi taxa de autostrada?

Radu Berceanu: La taxe sunt foarte multe modalitati. Concesionarul poate sa puna taxa si le colectam noi si din banii colectati ii platim o suma anuala, lunara. Sau colecteaza el taxele in numele nostru. Exista sistemul shadow tall (n.red. sistem electronic) care de fapt numai numara traficul si noi platim pentru fiecare masina ca si cum acea masina ar fi platit taxa undeva… Sunt foarte multe sisteme. Pana la urma, ceea ce trebuie sa stie toata lumea este ca toate autostrazile se platesc peste tot in lume. Numai ca avem varianta prin care le platim de la buget, adica plateste toata lumea indirect, pausal sau sistemul normal si corect, in care plateste cel care utilizeaza va plati direct proportional cu cat utilizeaza.

Capital: Ati pomenit de o taxa intre 3 si 6 euro pe o suta de kilometri.

Radu Berceanu: Eu am fost intrebat cam care ar fi nivelul. Eu am spus ca in general in Europa, nivelul este intre 5 si 8 euro pe o suta de kilometri, dar ca noi fiind in Romania, cu nivelul salariilor, cu costurile, pentru ca si autostrazile se realizeaza cu muncitori romani, cu costuri ceva mai scazute, nu mult, am putea sa ne situam undeva intre 3 si 5 euro pe suta de kilometri. Asta daca se introduce taxa. Taxa directa ma refer. La un moment dat, o sa ne apropiem de lucruri mai concrete si la final o sa ne ducem in Guvern, poate si in Parlament sa decidem niste chestiuni. Ceea ce este important de retinut este ca toti cetatenii Romaniei vor plati autostrazile. Nu exista alta varianta. Eu cred ca daca incercam sa facem autostrazi din cati bani poate sa aloce bugetul statului anual vom face 10-15 kilometri pe an, si nepotii nostri o sa aiba si ei ceva autostrazi (…) In orice caz, vom face o taxa generala pe kilometrul de autostrada care va fi o medie a taxelor intre autostrazile usor de realizat cu cele scumpe.

Capital: De ce nu se fac trei benzi pe sens si se fac doar doua?

Radu Berceanu: Eu as spune sa dea Dumnezeu sa facem doua benzi pe sens si dupa aceea, cand va fi nevoie sa se faca a treia si poate chiar a patra. Noi suntem in situatia in care din anii ’70 si pana in 2007, adica vreo 35 de ani, am facut 230 de kilometri de autostrazi cu doua benzi. Nu are rost sa ne punem acum probleme de trei benzi.

Capital: Cat de important este factorul politic in toata povestea cu autostrazile?

Radu Berceanu: Foarte important. Pentru ca autostrazile sunt proiecte de durata, de ani de zile, care de la inceputul deciziei pana la realizarea autostrazii depasesc termenul unui mandat de patru ani. Asta inseamna ca ce pregatesc eu acum o sa inaugureze probabil viitorul ministru.

Capital: Adica nu credeti ca veti mai fi ministru peste patru ani?

Radu Berceanu: Probabil ca nu!… Nu vreau sa-mi fac chestiuni din astea optimiste, dar din pacate mult prea multi ministri anteriori, unii dintre ei nu au fost interesati decat de lucrurile pe care le pot ei inaugura in mandatul lor si atunci s-au facut numai lucruri de scurt parcurs. Reparatii pe mici bucatele… Eu nu am de fapt dorinta sa fiu din punct de vedere electoral foarte…(Se gandeste.) Eu prefer sa stiu ca am pus la punct niste programe, am dat drumul la niste lucrari care atunci cand vor fi ele gata chiar daca nu o sa-si mai aduca nimeni aminte de Berceanu, sa pot sa spun si eu in sinea mea: “Dom’le, am avut si eu o contributie!”

Capital: De ce toate contractele pentru constructia de drumuri sau autostrazi sunt controversate?

Radu Berceanu: Pentru ca sunt sume foarte mari de bani. Eu la inceput, cand am venit in ministerul acesta, ma uitam bine daca sumele astea sunt in lei sau in euro, si de multe ori puneam puncte ca sa fiu sigur ca e vorba de unii, ca nu-mi venea sa cred. Nu eram obisnuit ca orice, cea mai mica chestiune sa fie douazeci si ceva de milioane de euro, treizeci de milioane de euro, nu stiu ce pasarela. Sunt preturi si contracte foarte mari, care sunt totusi foarte putin incadrabile la niste preturi relativ cunoscute. Pentru ca ele depind foarte mult de zona.

Capital: Referitor la controlul realizat de Corpul de Control al Guvernului pentru autostrada Bucuresti –  Ploiesti. Acesta a ajuns la concluzia ca licitatia a fost ilegala pentru ca s-a schimbat caietul de sarcini.

Radu Berceanu: Acest control pe mine nu ma vizeaza direct pentru ca lucrurile acestea s-au intamplat inainte de a deveni eu ministru. Drept urmare, chiar daca se gaseste nu stiu ce, foarte bine. Caietul de sarcini nu s-a facut cand eram eu ministru, nu s-a modificat cand eram eu ministru. Ma mai intreaba unii ziaristi acum, cam ce se aude cu primii 19,5 kilometri Bucuresti – Moara Vlasiei. Si eu zic: nu stiu si nu ma intereseaza. Nici nu intreb macar pentru ca nu vreau sa apara vreo chestiune sa zica da, mi-a dat telefon si la un moment m-a intrebat ceva. Ii las sa mosmondeasca acolo, sunt Comisie de Licitatie, au responsabilitatea suta la suta.

Capital: Totusi, cum comentati afirmatia domnului Presedinte Traian Basescu potrivit careia “ar fi bine sa mai castige si firmele romanesti”?

Radu Berceanu: Domnul Presedinte Traian Basescu a facut acele referiri seara la ora opt cu cincizeci de camere de luat vederi, iar dimineata deja a plecat la mai multi constructori acea precizare care oricum fusese ceruta de mai multi cu zile multe inainte, si elaborata cu multe zile inainte (zambeste).

Capital: Cu alte cuvinte constructorii s-au adresat domnului Presedinte?

Radu Berceanu: Nu, nu! (gesticuleaza) Domnul presedinte stia lucrul acesta de cand a fost ministru! Nu stiu de ce, toata lumea crede ca un presedinte trebuie sa fie un aerian, asa, care sa nu aiba nicio legatura cu nimic si asa, sa fie un reprezentant al lui Dumnezeu care sta prin nori, undeva. Presedintele a fost vreo sase ani ministru aici – stia foarte bine! Da? Si sunt suta la suta de acord ca si pana acum, toate lucrarile au fost facute tot de constructori romani. Nicio lucrare nu a fost facuta de vreun constructor strain. Au castigat constructorii straini in fata, dupa care si-au luat constructorii romani pe care i-au pus la munca si au luat diferenta si au dus-o in Italia, in Germania, in Austria, lucru care s-ar fi intamplat si acum. Mai mult, pot sa va spun ca dupa parerea mea, ar fi fost mult mai usor de dovedit ca e cam ilegal daca nu s-ar fi facut acea precizare, pentru ca intr-o tara in care, hai sa spunem, numai de la Revolutie incoace, in 17 ani, a facut numai 100 de kilometri de autostrada, sa scrii ca cine vine la licitatie trebuie sa aiba 40 de kilometri facuti, asta inseamna ca pot sa vina numai 2,5, ca nu mai incapeau altii. Deci aia e licitatie dedicata. Acolo chiar poti sa spui ca sunt lucruri ilegale pentru ca exista prevederi in legi curente, care spun foarte clar ca nu trebuie sa pui prevederi limitative, care sa fie cat se poate de evident ca aia ii dai la o parte, aia ii dai la o parte, si cine mai ramane? Pai mai raman vreo trei, care de fapt sunt tot aia trei care de ani de zile tot ei trei vin, si care in general isi impart. Spun “tu vii acolo, dar venim si noi doi – ca sa fie trei –  si eu intru dincolo”. Eu cred ca nu-si imagineaza cineva ca nu se stiu lucrurile acestea, sau ca eu chiar daca sunt inginer de aviatie am plutit asa si nu stiu despre ce e vorba! Drept urmare, revenind la controlul domnului David… Domnul David a pus pe acolo niste referiri extrem de vagi si de neangajante. De exemplu, de genul “exista elemente care ar putea sa se constituie intr-o incalcare a legii. Eu cred ca cineva care face un control scrie s-a incalcat legea cutare, articolul cutare, aliniatul cutare, care zice “tararara” si care in caietul de sarcini s-a facut altfel. Nu arunca povesti asa, de Petre Ispirescu! Doi, controlul, daca e control, are la sfarsit propuneri. Domnul David nici macar nu a prezentat acest control, el a prezentat asa, povesti din control, despre control, la bilantul anual. Ori, eu asa ceva nu vad de ce trebuie sa iau foarte tare in calcul. Insa a avut grija sa-mi puna mie problema in brate si sa indrepte lucrurile spre ceva de genul urmator. Daca eu reziliez contractul, pentru ca zici, ba!, scrie in corpul de control acolo, aoleu!,  ia sa ma spal eu pe maini si sa le reziliez la astia contractul! Atunci, astia ma dau in judecata, castiga de pe scaun, ne iau vreo 20 de milioane de euro si dupa aia sa spuna Berceanu e de vina, care a reziliat contractul. Daca eu spun, stati putin ca am reziliat contractul ca asa mi-a spus Corpul de Control, acesta o sa spuna stai asa ca sunt niste elemente… Daca nu reziliez contractul, o sa mi se spuna peste un an, peste o luna, de cate ori va fi nevoie din punct de vedere politic, domnule, noi ti-am facut un control, ti-am spus ca trebuie sa faci ceva. Dumneata nu ai facut. Inseamna ca i-ai acoperit, pentru ca ce ti-or fi dat ei, si ce chestii or fi si ce prietenii si da-i cu Golden Blitz si cu nu stiu ce… Deci este o smecherie politica care nu are nicio legatura nici cu lucrarea, nici cu controlul, nici cu legea si este o chestiune facuta ca sa planeze asa, ceva, si ca oricand sa-l tinem pe Berceanu mai tacut daca se poate. Ori eu am vorbit rau si destul de public, asa, pe vremea lui Ceausescu cand era de mii de ori mai periculos. Nu o sa ma tem de domnul David, sau de nu stiu mai cine altcineva. Drept urmare, parerea mea este cat se poate de clara. Aceasta licitatie a fost atribuita in luna august si daca cineva avea vreo problema, atunci intervenea. Din august pana in ianuarie nu a fost nicio chestie. In ianuarie, cand am inceput sa avem probleme politice, brusc s-a trezit Corpul de Control. Doi, la aceasta licitatia au cumparat caiete de sarcini vreo 15 firme si au facut oferte vreo sapte-opt. Mult mai specialisti decat domnul David si toata echipa lui in probleme de genul acesta. Si niciunul n-a facut contestatie, ceea ce foarte rar.

Capital: Domnul David a facut acest control de capul lui?

Radu Berceanu: Nu! Domnul David face controale cand ii spune domnul Calin Popescu Tariceanu. Stim cu totii asta.

Capital: Ati facut o referire la cei doi strategi ai Premierului Tariceanu.

Radu Berceanu: Cei doi strategi sunt domnul Finckelstein si Tal Zilberstein care sunt consultantii domnului prim ministru si care il “recompun” pe domnul premier asa intr-o postura de forta si care ii dau sfaturi “fa-i pe toti zob ca sa nu mai sufle nici unul si in felul acesta o sa rasari tu ca un stejar maret etc.”. Cunosc stilul acestor domni si din recordul lor, dar cu Tall Zilberstein am incercat sa lucram si noi prin 2003. Am si lucrat asa o perioada de cateva saptamani, asa ca eu stiu precis de unde vin toate imbatosenile observabile in ultima vreme. Am stiut ca s-a stabilit la Bran, acum o saptamana, sa apara in ziare toti cu tot felul de lucruri, asa care nu sunt ele conturate, dar care sa fie rele… dom’le astia sunt niste hoti, asa planeaza.

Capital: Ati spus ca in 17 ani s-au construit doar 100 de kilometri de autostrada. Domnul Presedinte a fost vreo sase ani Ministrul Transporturilor. A fost un ministru slab?

Radu Berceanu: Eu am sa va spun ca sunt perioade si perioade. Si e foarte greu sa judecam acum lucruri de foarte multa vreme in urma si contextul si situatia. La vremea respectiva nu erau bani pentru maruntele reparatii de pe drumurile nationale care aveau niste gauri de jumatate de metru in ele si atunci era normal ca Basescu sa zica, haideti, bai fratilor, sa bagam banii, sa ne reparam drumurile astea nationale care le-avem cat de cat ca sa circulam pe ele si dupa aia o sa discutam si de autostrazi! Doi, atunci nu era mare trafic! Iar previziunea pe urmatorii era foarte mica. Ca dovada, asa s-a si intamplat. Ca urmare daca ma intrebati, Traian Basescu a avut dreptate ca nu a facut autostrazi in 1991 -1993 sau in 1997 – 1998. Acum, insa, lucrurile s-au schimbat.

Capital: Toata lumea asociaza aceste firme cu persoana presedintelui. Exista clienti politic in acest moment in ceea ce priveste firmele care se ocupa de constructia de drumuri nationale si autostrazi?

Radu Berceanu: Va mai spun inca o data. Se fac unele greseli care sunt de logica, mai frate! Da? Mi-e foarte greu sa cred ca atatia ziaristi destepti nu folosesc din cand in cand si niste chestiuni de logica. Prima chestiune. Credeti ca presedintele avea cea mai mica problema sa ma cheme a doua zi dimineata, sau chiar in seara aceea dupa ce s-a terminat depunerea juramantului meu si sa-mi spuna “ Bai Radule, ai grija maine sa nu stiu ce cutare!” Nu avea nicio problema. Deci, aici fac numai niste exercitii logice. A doua chestiune. Credeti ca domnul Basescu e chiar tampit? Drept urmare daca la un moment dat e un fel de coincidenta, coincidente se pot intampla. Domnul Basescu daca o sa luati un pic lucrurile o sa vedeti ca nu a spus numai atunci, a mai spus chestia asta. A mai spus-o. Da? Luati un pic cum se cheama alea…arhive, si vedeti ca a mai spus lucruri de genul asta. Mai departe, aici sunt patru firme. Una e Euroconstruct, care nu e lider al asociatiei. Lider este UMB Spedition, care a fost asociata si lipita cu PSD-ul, cu Mitrea, cu tot ce vreti voi. Deci ati facut voi un rationament de genul, Basescu manca la Golden Blitz, Golden Blitz Euroconstruct, autostrada. Cu Euroconstruct sunt de acord, dar cu UMB Spedition care au fost cei mai mari dusmani 2001-2004, cum mai e? Dar Comaxa cum mai e? Hai sa ne mai uitam si in amanunt. E adevarat ca ea pare asa, dar am mai citit si noi romane de nu stiu cine si am vazut ca unele lucruri care par si toata lumea zice Uite ala e ucigasul!, la sfarsit se constata ca celalalt era ucigasul.

Capital: Ca o concluzie, cat mai rezista Guvernul Tariceanu?

Radu Berceanu: Nu stiu (se ridica de pe scaun).