reclame uriase plasate in fata Catedralei Mitropolitane. La jumatatea lunii noiembrie expira termenul dupa care de pe domeniul public timisorean vor trebui sa dispara reclamele la tigari. Momentan, decizia consiliului nu a fost atacata, dar reprezentantii celor mai mari firme de publicitate stradala spun ca se gandesc la asta. Chiar si dintre cei care conduc orasul unele voci contesta masura, considerand ca a fost mult prea radicala. Viceprimarul Adrian Orza este de parere ca ar fi bine sa se conteste hotararea. Panotaj interzis la tigaridupa o singura reclamaIdeea scoaterii reclamei la tutun de pe domeniul public a aparut in luna iunie a acestui an, dupa un scandal provocat de o imitatie imensa a unui pachet de tigari, imitatie amplasata chiar in centrul Timisoarei, in apropierea Catedralei Mitropolitane. Reclama gigant bloca circulatia pietonilor si, spune arhitectul-sef, strica intregul echilibru al Pietei Operei. La vremea respectiva, municipalitatea a incercat sa blocheze amplasarea, dar a constatat ca nu are prevederi legale pentru a face asta, si asa a aparut ideea interzicerii tuturor reclamelor.Situatia l-a enervat la culme pe directorul Directiei Urbanism, arhitectul Radu Radoslav, care a decis ca se impune crearea unei astfel de legi. Primarul Timisoarei, Gheorghe Ciuhandu, s-a declarat si el de acord cu aceasta masura. „Cred ca se impune renuntarea la reclamele la tigari pe domeniul public. Pot sa faca reclama pe panourile private de pe blocuri sau din curti”, a declarat, la vremea respectiva Ciuhandu. „In toata lumea civilizata fumatul nu este acceptat in public. Noi facem reclame la tigari, ceea ce nu este in conformitate cu aceasta tendinta”, si-a argumentat Radoslav pozitia.Problema discutata imediat dupa ce s-a hotarat promovarea unei politici de prohibitie a fost de ordin financiar. Cat pierde orasul daca interzice acest tip de reclama, care aduce, se stie, foarte multi bani? Directorul Directiei Economice a municipalitatii, Adrian Bodo, spune ca sumele incasate de bugetul local din reclamele la tigari sunt foarte mici. „Mai mult consumam alergand sa controlam panourile. O gramada de oameni alearga sa tina evidenta si apoi trebuie sa umblam dupa ei, sa vina sa plateasca cateva milioane. Nici nu merita efortul. Nu reprezinta nimic aceste sume pentru bugetul local”, a declarat directorul Adrian Bodo. Conform informatiilor oferite de acesta, sumele incasate la bugetul local s-au injumatatit de la inceputul anului 2002, cand s-a anulat taxa de doi la suta din fiecare reclama, procent care trebuia varsat in contul municipalitatii. In baza argumentelor oferite de catre reprezentantii municipalitatii s-a discutat un proiect de hotarare in dezbatere publica si apoi a trecut prin comisiile de specialitate. In 14 octombrie a aparut hotararea care trimite reclama la tigari in curtile sau pe blocurile proprietate personala. Conform legii hotararea se aplica la 30 de zile dupa adoptare, numai daca nu a fost atacata in justitie. Prefectul de Timis, Horia Ciocarlie, a declarat ca Prefectura nu va ataca hotararea pentru ca ea nu contine nimic ilegal. Reprezentantii firmelor de publicitate spun ca vor contesta legea locala. Cel mai categoric a fost reprezentantul firmei BetaCons. Ovidiu Sere a declarat ca, in mod sigur, juristii firmei pe care o reprezinta vor ataca in justitie decizia consilierilor locali. Sere considera gresita decizia interzicerii, pentru ca duce la pierderea multor bani si creeaza mari probleme. „Vrem sa fim mai europeni ca europenii. Se puteau gasi alte solutii, mai blande. Este o decizie gresita”, spune Sere. Mai moderat s-a aratat a fi reprezentantul Euromedia, Alexandru Codoban. Acesta a informat juristii din Bucuresti ai firmei. Codoban crede ca se va face ceva, de la Bucuresti, dar nu stie sigur daca decizia va fi atacata in justitie. Acesta spune ca din 13 panouri, pe care Euromedia le are pe domeniul public, zece sunt cu reclama la tutun. Daca hotararea nu va fi anulata, firma va gasi alti clienti pentru spatiul publicitar stradal pe care il are la Timisoara. Radu Lambrino, reprezentantul Exclusiv Media, s-a plasat de partea cealalta a baricadei. Desi crede ca este gresita decizia, acesta spune ca firma sa se supune vointei consilierilor locali si nu o va ataca. Exclusiv Media este cea mai afectata. Firma a derulat cu municipalitatea un proiect de amenajare a 100 de statii de tramvai si troleibuz in toata Timisoara. Statiile au in componenta panouri publicitare luminoase, de pe care va disparea reclama la tutun. Culmea este ca, dupa toata povestea, chiar reprezentantii municipalitatii au ajuns sa se intrebe daca nu cumva s-a exagerat. Viceprimarul Adrian Orza chiar spera ca hotararea sa fie contestata. „Poate ca trebuia gasita o solutie de mijloc, in sensul de a interzice reclama doar in anumite zone.. Municipalitatea ar avea mai mult de castigat daca ar percepe doar o taxa suplimentara pentru reclama la tutun. Poate hotararea va fi atacata si o vom modifica”, a declarat Orza.Problema are si o fata nevazuta. Panourile stradale sunt, in campania electorala, o metoda exceptionala de publicitate, care va fi folosita din plin de actorii politici locali. In aceste conditii, firmele care le detin puteau spune ca aveau un as in maneca. Un as pe care se pare ca nu l-au jucat cum trebuie, din moment ce politicienii locali au luat decizia interzicerii.
In Timisoara exista 345 de panouri stradale destinate publicitatii. Jumatate dintre ele se afla pe domeniul public sau privat al consiliului local. Directia Urbanism din cadrul Primariei Timisoara a informat ca pe jumatate dintre cele 345 de panouri se face reclama la tutun.Conform arhitectului-sef Radu Radoslav suma incasata de municipalitate in 2002 pentru toate panourile este de trei miliarde de lei. Jumatate provine din reclamele la tigari. Bugetul total al Timisoarei pe 2003 este de 2.000 de miliarde de lei.