Florin Sarbu a lucrat pana in 1992 la o fabrica care facea becuri. A fost apoi director executiv la o firma care producea reclame luminoase, pentru ca, in 1996, impreuna cu alti doi prieteni, sa infiinteze Oberon SRL. Ideea initiala era ca firma sa produca barci si firme luminoase. Cei doi prieteni lucrasera la o firma de transport naval, iar Florin stia totul despre firmele luminoase. Totul parea ca va merge, dar, pana la urma, realitatea s-a dovedit a fi alta. Asa ca dupa cateva luni, planurile s-au schimbat: de ce nu o firma care sa produca globuri? Florin Sarbu stia cum se fabrica becurile, globurile de Craciun nemaifiind, prin urmare, o problema. Procedeele de fabricatie se aseamana si nu i-a fost greu sa modifice cateva utilaje, cat sa fie compatibile cu ceea ce dorea sa realizeze. Investitia initiala a fost de 25.000 de dolari. A inchiriat cu 2.000 de dolari pe an un spatiu de productie de la primaria din Pucioasa, orasul in care locuieste, l-a utilat, a angajat opt oameni si s-a apucat efectiv de treaba. La scurt timp, cei doi prieteni s-au retras, Oberon SRL devenind o adevarata afacere de familie. Iar primii clienti nu s-au lasat prea mult asteptati.

Afacerea se extinde de la an la an

„Nu ne inchipuiam acum sase ani ca vom putea realiza ceea ce facem in prezent. Cumparam cate o cutie de globuri de afara si ni se pareau fantastice. Afacerea a devenit rentabila in trei ani, iar investitia a fost recuperata in al doilea an. Ideal este sa ai o productie cu desfacere deja asigurata. Am reusit sa devenim interesanti din momentul in care am inceput sa producem un milion de globuri. Asteptam acum un credit de la Eximbank”, afirma Florin Sarbu. La un an de cand a deschis firma a reusit sa-si asigure si capacitatea de productie pentru primele comenzi de export. 13 angajati, modele din ce in ce mai diversificate si o cifra de afaceri de un milion si jumatate de lei au fost, in 1997, primele realizari. Acum firma are 238 de angajati, un volum al comenzilor de aproximativ 350.000 de globuri pe luna si o cifra de afaceri de 20 de miliarde de lei, pe primele sase luni ale anului 2002. Toate acestea vorbesc cel mai bine despre succesul unei idei care pentru unii ar putea parea o afacere pur sezoniera.
80 % din productie se exporta, iar restul este distribuita in perioada Craciunului in magazinele Metro si Bricostore. Practic, desfacere continua are doar piata de export, de aceea productia este orientata spre marile lanturi de magazine angro de afara, care se aprovizioneaza tot timpul anului cu globuri. „Lucram cu IKEA, care are retea de magazine in 137 de tari. Produsele ajung astfel in toata lumea. Cele mai rentabile comenzi sunt cele care implica multa munca de decor”, spune Ion Savu, director executiv la Oberon SRL. Este vorba de multa rabdare si simt estetic. Iar aici, Cristina Sarbu, directorul artistic al firmei, completeaza: „Oamenilor care lucreaza li se cere foarte multa indemanare. Acum putem sa realizam modele din ce in ce mai complexe, plus ca produsele noastre sunt mai ieftine decat cele chinezesti. Anul acesta am facut un site cu 80-100 de poze, CD-uri de prezentare. Nu refuzam nici un client”.
Pentru ca afacerea se extinde de la an la an, a fost cumparata cu patru miliarde de lei o linie tehnologica cu care se produc ambalajele, iar de anul trecut a fost inceputa si o noua constructie. Ca planuri de viitor, Florin Sarbu ar vrea sa dubleze in trei ani capacitatea de productie si sa se ocupe si de asamblarea brazilor arficiali.    

OBERON SRL

Anul infiintarii: 1996
Investitie initiala: 25.000 de dolari
Nr. de angajati: 238
Cifra de afaceri in 2001: aproximativ 18 miliarde de lei

BUSSINES START

Investitia: Se poate incepe cu 15.000 de dolari, bani cu care va trebui sa cumparati utilaje pentru suflatorie si vopsitorie. In prima faza este suficient. Daca vreti sa faceti si metalizare, tineti cont de faptul ca acest procedeu necesita costuri suplimentare. Sticla speciala (borosilicata) costa un euro pe kilogram, lacurile si vopselurile speciale – in jur de 5-15 euro / litru, iar materialele pentru decorat – aproximativ 20 de euro / kilogram. Majoritatea lor se importa.

Angajati: Se poate incepe cu sapte-opt angajati. Cei care lucreaza trebuie sa fie persoane foarte indemanatice, pentru ca in aceasta afacere valoarea muncii manuale este extrem de importanta. Ideale ar fi persoanele care au facut un liceu de arta sau studentii la arte plastice. Oricum, investiti pe cat posibil in pregatirea lor.

Procesul de fabricatie: Majoritatea utilajelor se bazeaza pe tehnica vidului. Urmeaza partea de decorare, unde se folosesc tot felul de vopseluri cu efecte care mai de care mai diverse. Necesita in mod clar simt artistic si gust, de aceea nu va apucati de aceasta afacere decat daca stiti ca va puteti baza pe o persoana care sa aiba aceste calitati. Altfel, de copiat se mai poate copia, dar nu este suficient.

Context de piata:
· Concurenta este destul de firava. In momentul de fata cele mai multe firme sunt de stat. Alti concurenti sunt chinezii, dar cea mai mare parte a produselor cu care vin sunt din plastic.
· Dintr-un kilogram de sticla se pot produce in medie 40 de globuri. stiind ca gradul de profitabilitate al afacerii este de 10-15 % si ca angrosistul isi va mai adauga si el un procent de 40 %, calculati-va un pret competitiv cu care sa puteti rezista pe piata.
· O afacere de acest gen devine foarte rentabila la o productie de aproximativ cinci milioane de globuri.

Promovarea:
· La prima vedere ai putea sa spui ca o firma care produce globuri va vinde doar in perioada Craciunului. Este o idee falsa. Concentrati-va pe export si mai ales pe marile firme de distributie din Vest. Se aprovizioneaza tot timpul anului si va vor asigura desfacerea.
· Alta impresie gresita ar fi ca globurile se pot pune numai in bradul de Craciun. Din nou fals. Se mai folosesc pentru aranjamente florale, la decoratiuni interioare sau zile festive. Puneti-va imaginatia la contributie si veti mai gasi cateva idei: globuri personalizate, cu numele firmei sau orice altceva imprimat pe ele sau globuri mai mari pentru petreceri. Prin urmare, cautati firmele care se ocupa cu aceste evenimente si oferiti-le solutiile dumneavoastra.

Alte sfaturi:
· Asigurati-va clienti tot timpul anului si tineti cont de faptul ca cele mai rentabile comenzi sunt cele care implica multa munca de decor. Produsele astfel obtinute au cele mai bune preturi.
· In caz ca nu puteti sa asigurati capacitatea de productie necesara unei comenzi mai mari, lucrati in regim de colaborare cu alta firma care produce globuri. Cel putin nu veti fi pusi in situatia de-a refuza un client.