Programului, adoptata prin Ordin nr. 79/2005 al ANIMMC. Alte modificari insa, desi cuprinse in Decizia nr. 305/2004 a Consiliului Concurentei, care aproba Programul ca schema de ajutor de stat, nu se regasesc in mod explicit in Procedura de implementare, riscand sa produca o serie de confuzii.Prima si cea mai evidenta interventie o reprezinta transformarea Programului in Program multianual. Multianualitatea ramane totusi la stadiul de intentie, in sensul in care nu se prevede decat posibilitatea continuarii lui si in perioada 2005-2006, cu conditia autorizarii de catre Consiliul Concurentei.
Ce aduce nou ca informatie Procedura de implementare fata de Programul in sine?
1. Stabileste bugetul alocat pentru anul 2005: 245 miliarde de lei din care 99% pot fi folosite in mod efectiv sub forma de ajutor.
2. Stabileste suma acordata ca ajutor de stat, si anume 25% din profitul brut reinvestit.
3. Stabileste obligatia beneficiarului de ajutor de a contribui la investitie cu minimum 25% din valoarea eligibila a acesteia, contributie care trebuie acoperita din fonduri proprii.
4. Fixeaza plafonul maxim al ajutorului la doua miliarde pentru fiecare beneficiar.
5. Prevede ca investitia finantata partial prin ajutor de stat trebuie mentinuta minimum cinci ani, sub sanctiunea returnarii fondurilor alocate.
6. Precizeaza ca nu se acorda ajutor financiar pentru activele corporale si necorporale achizitionate in sistem de leasing si pentru activele corporale second hand.
7. Prevede ca intensitatea bruta a ajutorului de stat nu poate depasi pragul pentru ajutor de stat regional cu mai mult de 15% procentul brut, cu conditia ca intensitatea neta a ajutorului de stat sa nu depaseasca 75%.
8. Indica procedura aplicabila pentru obtinerea ajutorului financiar.
9. Stabileste beneficiarii eligibili, prin raportare la Legea nr. 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii si Instructiunile privind incadrarea unei intreprinderi in categoria intreprinderilor mici si mijlocii (ultimele doua fiind puse in aplicare prin ordine ale Consiliului Concurentei).
Ce nu spune Procedura de implementare comparativ cu Decizia nr. 305 a Consiliului Concurentei este faptul ca Programul intra sub incidenta a trei Regulamente ale Consiliului Concurentei, care se completeaza reciproc in functie de indeplinirea anumitor conditii specifice:
• Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii
• Regulamentul privind ajutorul de stat regional
• Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat pentru proiecte mari de investitii.Coroborarea prevederilor celor trei Regulamente ne permite sa facem urmatoarele completari la Procedura de implementare, pe care noi le consideram necesare pentru intelegerea corecta a situatiei:Ajutorul financiar se acorda IMM-urilor din toate sectoarele de activitate, cu exceptia activitatilor legate de productia, procesarea sau comercializarea produselor prevazute in Anexa 3 la Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii.Alocarea ajutorului financiar se face prin raportare la conditiile prevazute de Regulamentul privind ajutorul de stat regional. Conform acestora, alocarile de ajutor de stat pot fi acordate numai in legatura cu investitia initiala.
„Art. 5. – (1) In sensul prezentului regulament, prin investitie initiala se intelege o investitie in capital fix in legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente sau demararea unei activitati care implica o schimbare fundamentala in produsul sau procesul de fabricatie al unei unitati existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare.
(2) Sunt excluse din categoria investitiilor initiale:
a) Investitia de inlocuire destinata conservarii potentialului de productie, care nu aduce un spor de venit, ci are functia economica de a-l mentine. Ajutoarele pentru acest tip de investitie fac parte din categoria ajutorului de operare, carora li se aplica regulile prevazute la capitolul IV din prezentul regulament;
b) Masurile destinate restructurarii financiare a unei intreprinderi aflate in dificultate, care intra sub incidenta dispozitiilor Regulamentului privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea firmelor aflate in dificultate.
(3) O investitie in capital fix realizata sub forma achizitionarii unei unitati care a fost inchisa sau ar fi fost inchisa daca nu ar fi fost cumparata poate fi, de asemenea, considerata investitie initiala.“
MAjutorul se determina ca procentaj din baza standard (asa cum este stabilita prin acelasi regulament privind ajutorul de stat regional). In baza de calcul pot fi incluse si alte costuri eligibile reprezentand imobilizari necorporale, cu conditia respectarii conditiilor din Regulament privind ajutorul de stat regional, si anume:
„Art. 7. – (1) Costurile eligibile pot sa includa in egala masura anumite categorii de investitii in imobilizari necorporale, cu conditia ca acestea sa nu depaseasca 25% din baza standard pentru intreprinderile mari. Aceste cheltuieli sunt cheltuielile legate de transferul de tehnologie sub forma achizitionarii de brevete, licente de exploatare sau cunostinte brevetate, cunostinte tehnice nebrevetate.
(2) Activele necorporale eligibile sunt supuse conditiilor necesare pentru a exista siguranta ca raman legate de regiunea beneficiara eligibila pentru ajutorul cu finalitate regionala si, in consecinta, ca nu vor face obiectul unui transfer in favoarea altor regiuni, si, in special, a unor regiuni neeligibile pentru ajutoarele cu finalitate regionala, imobilizarile necorporale eligibile trebuie sa satisfaca cu prioritate conditiile urmatoare:
a) sa fie exploatate exclusiv in intreprinderea beneficiara de ajutor regional;
b) sa fie considerate elemente de activ amortizabile;
c) sa fie achizitionate de la un tert in conditiile pietei;
d) sa figureze in activele firmei si sa ramana in patrimoniul intreprinderii beneficiare de ajutor regional pe o perioada de cel putin cinci ani.“
In cazul proiectelor mari de investitii, cadrul general de acordare a ajutoarelor reprezentat de Regulamentul privind ajutorul de stat regional si Regulamentul privind ajutorul de stat pentru intreprinderile mici si mijlocii este completat cu regulile particulare cuprinse in Regulamentul multisectorial privind ajutorul de stat pentru proiecte mari de investitii (ceea ce presupune in principal ajustarea plafonului de ajutor).Daca mai este nevoie sa o spunem, prevederile Deciziei nr. 305/2004 au un caracter imperativ. Conform art. 45 din aceasta Decizie, prevederile HG nr. 1.461/2004 privind aprobarea Programului care nu sunt in concordanta cu prevederile acestei decizii vor fi amendate in consecinta.
Acest lucru ne permite sa tragem urmatoarele concluzii:
• nu sunt eligibile IMM-urile din toate sectoarele de activitate
• nu sunt eligibile orice fel de investitii, ci doar cele initiale (in sensul dat de Regulamentele aplicabile)
• eligibilitatea activelor necorporale este conditionata conform prevederilor din Regulamentul privind ajutorul de stat regional
• proiectele mari de investitii intra sub incidenta unor prevederi speciale.

Trei aspecte raman deocamdata insuficient clarificate:

• Primul se refera la criteriul de finantare. Alte scheme de ajutor (programe multianuale) merg pe criteriul „primul venit, primul servit“ pana la epuizarea fondului disponibil si precizeaza acest lucru in mod explicit. In cazul de fata s-a evitat o precizare atat de clara, mergandu-se doar pe mentionarea faptului ca solicitarile vor fi analizate si selectate in concordanta cu data si ora inregistrarii la ANIMMC a documentelor.r
r• Al doilea se refera la raportarile specifice ajutoarelor de stat. In acest moment exista trei seturi de prevederi aplicabile, in legatura cu care beneficiarul ajutorului nu este suficient de bine indrumat:rn
rn- cele din Ordin nr. 79/2005 al Consiliului Concurenteirn
rn- cele din HG nr. 599/2000 pentru aprobarea procedurilor de raportare, monitorizare si informare in aplicarea Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de statrn
rn- cele din Ordin nr. 94/2004 privind punerea in aplicare a Regulamentului privind procedurile de raportare si monitorizare a ajutoarelor de statrn
rn• Cel de-al treilea se refera la semnificatia contabila a notiunii de profit reinvestit. Conform HG nr. 1.461/2004 si Deciziei nr. 305, sunt eligibile societatile care au incheiat anul fiscal anterior anului in curs cu bilant pozitiv si au reinvestit profitul realizat total sau partial. Aceasta ar putea insemna, dar nu facem decat o presupunere, ca profitul aferent anului 2003 nu ar fi trebuit distribuit in totalitate pe dividende. Nu se stie insa cu exactitate care ar fi trebui sa fie destinatia lui (rezultat reportat, rezerve?) astfel incat sa fie indeplinita conditia de mai sus.