Romanii acorda importanta in egala masura consumului de grasimi si celui de fructe, legume si zarzavaturi, dezvaluie studiul de consum “Frigiderul”, desfasurat in Romania de Unilever, cu privire la categoriile de alimente incluse in alimentatia romanilor, precum si cateva dintre obiceiurile de consum ale acestora. Desi studiul releva o prezenta relativ echilibrata a principalelor grupe de alimente in consumul zilnic, exista cu toate acestea diferente semnificative din perspectiva frecventei aportului, a caracteristicilor consumatorilor (venit, varsta) sau a mediului de rezidenta. 

Peste 70% dintre respondenti consuma in fiecare zi paine alba, iar unul din doi romani consuma zilnic legume (53%) si zarzavaturi (50%). La momentul realizarii cercetarii, in luna iunie, mai putin de jumatate dintre romani consumau zilnic fructe (45%). Lactate proaspete consumau zilnic 41% dintre romani. In general exista un consum mare de feluri de mancare preparate in gospodarie, iar in perioada de vara apare un consum ridicat de inghetata. 

Carnea de pui se regaseste cel mai frecvent in frigiderul romanilor (68,4% din cazuri), fiind urmata de carnea de porc (39,8%), carnea de peste (28%) si carnea de vita, (25,6%). Pe ultimul loc se afla carnea de oaie, aceasta fiind alegerea a 8,2% dintre respondenti. 

In ceea ce priveste aportul de lichide se remarca la 22% dintre romani faptul ca ei consuma zilnic apa minerala, in timp ce sucurile acidulate se regasesc in consumul zilnic la 18,4%, respectiv cele neacidulate la 13,6% dintre respondenti.  

Studiul “Frigiderul” arata ca persoanele cu varste cuprinse intre 25 si 34 de ani, precum si cele cu venituri ridicate sunt mari consumatori de fructe si lactate. De asemenea, tinerii consuma mai frecvent preparate de tip fast-food si dulciuri, in comparatie cu persoanele mai in varsta care prefera mancarurile traditionale. 

Persoanele cu venituri medii si mari se orienteaza catre alimente care se prepara mai rapid, iar gospodariile cu copii se remarca printr-un consum mai mare de produse specifice micului dejun, dar si de dulciuri, fructe oleaginose, orez si paste fainoase. 

In ceea ce priveste consumul de grasimi, studiul arata ca margarina si untul sunt folosite in special in prepararea sandvisurilor si a cremelor/prajiturilor si intr-o masura mai mica la prepararea termica a alimentelor. 

In aproape toate gospodariile (99%) se consuma ulei de floarea soarelui. 

Consumul alimentar este diferit si in functie de zone, Moldova remarcandu-se un consum mai mare de zarzavaturi si legume, in gospodariile din aceasta zona consumandu-se insa mai putina carne, mezeluri, peste, conserve, grasimi, orez, dulciuri si fructe oleaginoase comparativ cu Muntenia si Transilvania. 

Studiul obiceiurilor de consum intitulat “Frigiderul” a fost realizat de catre Lighthouse Marketing Quant in luna iunie, pe un esantion urban feminin reprezentativ, cu varste cuprinse intre 25 si 60 de ani. 

Sursa: Capital