În centrul de cercetare se vor realiza trei tipuri de roboți autonomi: aeronave fără pilot, într-o primă etapă, urmând a fi planificată pentru următorii ani și realizarea de sisteme terestre și navale. Centrul va asigura dezvoltarea produselor de la stadiul de prototip si serie zero la producții de serie.

„În prezent, suntem în curs de operaționalizare a centrului de cercetare si producție de sisteme autonome, situat în aproprierea aerodromului Clinceni. Pe lângă produse deja cunoscute precum Hirrus UAV și aeronava tactică Signus, vom avea posibilitatea de a dezvolta și alte tipuri de sisteme autonome aeriene, în colaborare cu partenerii noștri din domeniul aviației și roboticii, precum Airbus și BlueBird. De asemenea, pentru anul viitor, ne propunem extinderea rețelei de parteneri de profil la nivel regional”, a declarat Bogdan Padiu, CEO Teamnet Group.

Hirrus UAV, realizat în colaborare cu AFT Design, este prima aeronavă autonomă românească 100%, utilizată de autorități pe plan internațional. Teamnet a realizat pentru Ministerul Afacerilor Interne din Serbia un sistem informatic integrat bazat pe tehnologii UAV (Unmanned Aerial Vehicles), GIS (Geographic Information System) și centre mobile de comandă și control. Astfel, locuitorii din zonele de frontieră beneficiază de o siguranță sporită prin îmbunătățirea procedurilor și vitezei de răspuns în caz de inundații, incendii sau alte dezastre naturale. Cea mai recentă misiune unde a zburat Hirrus a fost la începutul lunii decembrie a.c., pentru a monitoriza incendiile din zona Staroj Planini.
“Ne propunem pentru anul viitor să introducem facilitățile de R&D și produsele dezvoltate în acest centru în registrul unic al capacităților de producție în domeniul apărării, pentru echipamente UAV și pentru centre de comandă și control”, a adăugat Bogdan Padiu.

Teamnet investește anual 10% din cifra de afaceri în proiecte de cercetare și dezvoltare. 

Potrivit Gartner, în termeni de tendințe, sistemele autonome se află în prezent în zona de “inovație”, fiind estimat ca platoul de productivitate să fie atins până în 2020. 

La nivel global, numărul aeronavelor fără pilot folosite de către companii mari și foarte mari este estimat să depășească 800.000 în anul 2021, de aproape opt ori mai mult comparativ cu nivelul acestui an, conform unui studiu realizat de Business Insider (BI) Intelligence. Conform aceluiași raport BI, industria UAV va depăși 10 miliarde de euro în următorii cinci ani.

 „Inovația pe care acest centru de cercetare o aduce este viteza cu care putem itera și inova. Proiectarea se realizează cu software de ultimă generație în departamentul de design, prelucrarea componentelor se efectuează cu mașini în comandă numerică de mare precizie, iar testarea în zbor se efectuează uneori chiar în aceeași zi pentru a valida îmbunătățirile aduse avionului. Software, electronică, mecanică fina și aeronautică sunt specializările din mediul universitar unde continuu căutam tineri ingineri pasionați să facă o carieră într-un domeniu de excelență, cel al roboților”, a declarat Emanuel Popp, Director General AFT Design.

Există patru tipologii principale de UAV-uri: jucării (având ca particularitate zborul și dimensiunile reduse; acestea pot include senzori și camere), UAV-uri de consum (construite pentru a zbura în aer liber; acestea sunt pre-setate pentru a zbura, dar nu permit evoluția pe distanțe mari sau o autonomie necesară efectuării de misiuni complexe), UAV-uri din gama Enterprise, precum Hirrus (destinat utilizării în scop profesional, fie prin transmisie video sau prin colectare de imagini de înaltă rezoluție etc.) și UAV-uri militare. Aeronavele fără pilot Enterprise au o capacitate de integrare de senzori cu o performanță mai mare față de celelalte categorii (« jucării » și « drone de consum ») și furnizează autonomie și stabilitate.

Te-ar putea interesa și: