Potrivit analizei Bloomberg, cel mai mare preţ al bezinei este în Turcia şi Norvegia, de aproape 10 dolari pe galon (1 galon = 3,7854 litri), mai exact de 9,98 dolari, respectiv de 9,97 dolari. Podiumul este completat de Olanda, unde bezina costă aproape 9 dolari (8,95 dolari), iar la mică distanţă se situează Italia, cu un preţ al galonului de 8,92 dolari.
Dintre cele patru ţări, doar în Turcia benzina este scumpă în raport cu puterea de cumpărare, respectiv a şasea cea mai scumpă dintre cele 60 de ţări analizate de Bloomberg, pe baza preţurilor din al doilea trimestru din 2013. În celelalte trei ţări unde preţul unitar este la cel mai mare nivel din lume, benzina este destul de accesibilă în raport cu puterea de cumpărare.
Dacă ar fi să transformăm în lei/litru, preţul la pompă în Turcia este de 8,79 lei, cu peste 50% mai mare decât în România (5,71 lei).
Cea mai scumpă benzină din lume raportată la câştigul mediu zilnic este în India şi Pakistan. Astfel, un indian trebuie să muncească pe medie mai mult de o zi (1,16 zile) pentru a-şi permite un galon de benzină şi la fel şi un pakistanez (1,1 zile).
Cât de tare îi ustură pe români când fac plinul
Chiar dacă în România benzina are cel mai mic preţ unitar din Uniunea Europeană, de 6,48 dolari/galon (5,71 lei/litru), la egalitate cu Bulgaria, din cauza venitului mediu scăzut, românii aproape că plătesc cel mai mult din UE în raport cu puterea de cumpărare, la mică distanţă de Bulgaria. Dacă un român plăteşte circa 27% din venitul mediu zilnic pentru un galon de benzină sau 7,12% pentru un litru, doar bulgarii suportă un cost mai mare, respectiv peste 31% din venitul mediu zilnic pentru un galon, respectiv 8,25% pentru un litru.
Chiar dacă au preţuri la pompă mai mari decât în România şi importă peste 80%-90% din petrol din Rusia, polonezii şi ungurii suportă mai uşor costul benzinei decât noi, întrucât câştigă mai bine pe medie. Dacă în Polonia şi Ungaria preţul pe un litru de benzină este cu 3,3%, respectiv 10% mai mare decât în România, de 5,90 lei, respectiv de 6,30 lei, datorită venitului mediu zilnic mai mare, de 119,4 lei, respectiv de 121,9 lei, faţă de 80,13 lei pe zi pentru un român, litrul de benzina este mai accesibil în aceste ţări (4,94% din venitul zilnic în Polonia, respectiv 5,18% în Ungaria, faţă de 7,12% în Romînia).
Ceea ce îi mai salvează pe români, când vine vorba de cota costului cu benzina în venitul mediu anual, este consumul redus de benzină, de 4 ori mai mic decât media mondială. Graţie unui consum mediu zilnic de doar 0,07 galoane (0,26 litri), benzina în costă pe români doar 1,77% din venitul lor anual, în vreme ce polonezii plătesc pentru consumul de benzină 2,02% din venitul anual, iar ungurii 2,62%.
Benzina în alte ţări din Europa
O situaţie extrem de interesantă întâlnim în Belgia, unde se află fieful Uniunii Europene. În timp în UE legile interzic ţărilor să stabilească un control al preţurilor, Belgia are stabilite plafoane pe principalele produse petroliere pentru a proteja consumatorii săi de creşteri bruşte ale preţurilor. Belgia are al 10-lea cel mai mare preţ al benizinei din lume (din cele 60 de ţări analizate) şi al 8-lea din UE, dar în raport cu puterea de cumpărare, belgienii plătesc al 19 cel mai mic preţ din lume şi al şaptelea cel mai mic din UE.
De asemenea, merită remarcat faptul că preţul benzinei este dublu în Europa faţă de Statele Unite. Un şofer german care face plinul pentru cea mai popolară maşină europeană, Volkswagen Golf Hatchback, de 55 litri (14,5 galoane), plăteşte 117,31 dolari faţă de 51,04 dolari cât ar costa plinul în SUA.
În Marea Britanie, preţul benzinei a urcat cu 66% în ultimii zece ani, în special prin majorarea taxelor şi a marjelor companiilor.  Anul trecut, 60% din preţul benzinei au reprezentat taxele, 32% preţul ţiţeiului şi restul marja companiilor.
În Luxemburg întâlnim a treia cea mai mare rată a proprietarilor de maşini din lume, cu 739 de maşini la 1.000 locuitori. De asemenea, luxemburghezii sunt printre cei mai mari consumatori de benzină din lume, doar americanii, canadienii şi kuwaitienii connsumând mai mult pe medie într-un an.
Totodată, datorită faptului că au cel mai mare venit pe cap de locuitor din lume, iar preţul unitar este moderat, luxemburghezii se bucură de una dintre cele mai mari rate de accesibilitate a benzinei din lume, plătind al 4-lea cel mai mic preţ din lume în raport cu puterea de cumpărare.
Cele mai mici preţuri unitare
China este a douaa cea mai mare consumatoare de benzină din lume după SUA. Pe fondul expansiunii clasei de mijloc, consumul e de aşteptat să crească, iar numărul de maşini să se tripleze până în 2020, la 260 milioane, când va egala SUA. China reglementează preţurile la pompă pentru a tempera inflaţia. China are unul dintre cele mai dureroase preţuri la pompă din lume raportat la puterea de cumpărare, în ciuda faptului că preţul unitar este cu 20% mai mic decât preţul mediu global.
Americanii plătescu cu 2,48 dolari mai puţin pe un galon decât media mondială. Doar cinci ţări din lume plătesc un preţ mai convenabil în raport cu venitul mediu. Totuşi, asta se face cu un cost pentru Statele Unite, care cheltuiesc cel mai mult din lume pentru a ţine ieftini combustibilii fosili. Pe de altă parte, americanii consumă cea mai multă benzină din lume pe zi, cu 31% mai mult decât următorii clasaţi (canadienii).
Cele mai mici preţuri unitare din lume se găsesc în Venezuela (0,04 dolari/galon), Arabia Saudită (0,45 dolari/galon) şi Kuwait (0,80 dolari/galon).
Cine plăteşte cel mai mult pe an
Chiar dacă are un preţ relativ mic al benzinei, de 5,38 lei/galon (4,74 lei/litru), respectiv al 21-lea cel mai mic din lume, Africa de Sud are cel mai scump consum raportat la venitul anual, respectiv 4,62% din câştigul mediu anual al unui sud-african merge pe consumul de benzină.
Chiar dacă au un venit mediu de 3 ori mai mare decât sud-africanii (circa 60 dolari/zi, faţă de 20 dolari), din cauza preţului unitar ridicat, al 7-lea cel mai mare din lume şi al 5-lea din UE, grecii au al doilea cel mai mare cost din lume cu consumul anual de benzină, care ajunge să muşte 4,52% din venitul mediu anual. Asta şi pentru că grecii consumă aproape dublu într-un an faţă de sud-africani.
Ciprioţii completează podiumul privind cel mai costisitor consum de benzină raportat la venitul anual, cu 3,35% pe medie.