În 2010 a fost creat de fraţii Patrick şi John Collison, iar acum Stripe a devenit cel mai valoros fintech din America, aplicaţia de tranzacţionare Robinhood înregistrând un nivel de „doar” 11,7 miliarde de dolari, potrivit Wired.

Dezvăluirea din spatele gigantului

Cei doi frați au început totul în idilicul sat irlandez Dromineer. Aici au învățat să codeze și au început să se gândească la plățile online. Aici, de fapt, au pus bazele pentru Stripe, compania de procesare de plăți evaluată la 20 de miliarde de dolari, care se ocupă de plăți pentru Amazon, Booking.com, Lyft, Deliveroo, Shopify, Salesforce și Facebook.

„A spune că Dromineer este rural e o subevaluare”, explică John Collison. „Am mers la o școală la aproximativ 40 de minute de mers cu mașina și erau mai puțin de 20 de copii în fiecare clasă.”

Dar celor doi frați școala li s-a părut plictisitoare. Tatăl lor, Denis, este inginer electronic, iar mamă microbiolog. Așa că discuțiile din jurul mesei erau cu mult peste ce învățau la ore. Erau fascinați de matematică și fizică.

La începutul adolescenței, aveau nouă computere acasă și plăteau 100 de euro pe lună pentru o conexiune de bandă largă prin satelit, prin Germania.

Patrick-roșcatul, fratele mai mare, acum în vârstă de 30 de ani, venea cu cărți de știință și istorie la ore pentru a le citi în timpul lecțiilor mai plictisitoare.

La 16 ani, Patrick a câștigat „Esat BT Young Scientist of the Year”, competiția științifică anuală a studenților din Irlanda, organizată de Royal Dublin Society – cu limbajul său de codificare Croma, un nou dialect pentru LISP, limbaj de programare, utilizat și azi pe scară largă.

În 2006 s-a înscris la MIT (Massachusetts Institute of Technology) din Cambridge. John, fratele mai mic, de 28 de ani, nu a rămas în urmă și a urmat cam același traseu. Cu Patrick ajuns în SUA, cei doi frați, la doar 17 și respectiv 15 ani, au lansat primele lor startup-uri.

Auctomatic – o platformă software pentru vânzătorii de energie eBay și o aplicație pentru iPhone care oferă o copie offline a Wikipedia, prezentată de frați ca Ghid pentru autostopiști pe iPhone.

În 2008, Patrick și John au vândut Auctomatic către Live Current Media din Canada pentru 5 milioane de dolari, devenind astfel adolescenți milionari. Apoi s-au întors la universitate, MIT și, respectiv, Harvard. Au început să se gândească la dezvoltatorii de software – oamenii care construiesc de fapt site-urile și aplicațiile.

Au venit cu șapte linii simple de cod pe care oricine le-ar putea introduce în orice aplicație sau site într-o zi pentru a se conecta la o companie de plăți. Un proces care dura de obicei săptămâni era acum o sarcină de cut-and-paste.

Începuturile afacerii de succes

În 2010, Patrcik și John au renunțat la facultate și au lansat Stripe, în San Francisco, cu finanțare inițială de la acceleratorul Y Combinator.

Compania oferea șapte linii de cod și a promis că nu vor mai fi necesare alte modificări. În primele zile, frații mergeau cu bicicleta la birou pentru a economisi bani. În 2011, s-au apropiat de Peter Thiel și Elon Musk.

Cei doi frați au lansat o viziune despre mai mult comerț pe internet, condus de o mai mare conectivitate și mai ușor de utilizat. „Aceasta a fost probabil viziunea inițială a PayPal, dar nu au reușit să o facă să se întâmple. Așa că ne-a prins pe noi într-un mod în care mulți oameni nu au făcut-o”, spune John.

Stripe a semnat acorduri cu Lyft, Facebook, DoorDash, Deliveroo, Seedrs, Monzo, The Guardian, Boohoo, Salesforce, Shopify, Indiegogo, Asos și TaskRabbit. Compania nu își va dezvălui volumul de plăți, dar spune că procesează miliarde de lire sterline pe an pentru milioane de companii.

În ultimul an, 65% dintre utilizatorii de internet din Marea Britanie și 80% dintre cei din SUA au cumpărat ceva de la o companie alimentată de Stripe, deși foarte puțini știau că îl folosesc.

Dacă PayPal se introduce în procesul de plată, Stripe funcționează ca un cont de comerciant cu etichetă albă, procesează plățile, verifică frauda și ia un procent mic: 1,4% plus 20 de pence pentru cardurile europene și 2,9% plus 20 de pence pentru toate celelalte.

Pe 24 februarie 2016 compania a lansat platforma Stripe Atlas, concepută pentru a ajuta antreprenorii să înceapă o afacere de absolut oriunde pe planetă.