Inceputul anului 2010. Peste 40 de instalatii eoliene produc energie in portul Constanta pentru cele 3.000 de firme care isi desfasoara activitatea aici. Zilnic, in celebrul port de la Marea Neagra acosteaza peste 200 de nave cargo sau de transport. 100.000 de angajati, dar inca mai este nevoie de oameni. Mai 2003. Miron Mitrea, ministrul transporturilor, a venit in vizita la Constanta sa faca din portul orasului Tomis unul liber de taxe. Mitrea are in cap un proiect de producere de energie eoliana. Pentru asta va fi pregatit un partneriat public-privat, cum sunt cele din Olanda. Portul Constanta inca mai duce dorul anilor 80, cand aici lucrau peste 20.000 de oameni. Peste 80% din veniturile judetului Constanta erau generate atunci de cel mai mare port de la Marea Neagra. Acum, la Constanta mai lucreaza doar 12.000 de oameni, dar alte 1.500 de firme care activeaza in port au in jur de 30.000 de angajati. Peste 20% din economia judetului depinde de port. Echipamentele sunt vechi, la nivelul anilor 60, iar gradul de inlocuire e redus.
Cele mai mari exporturi facute acum din portul Constanta sunt cele de cherestea si fier vechi. In rest, din cand in cand, mai vine cate un vapor cu titei sau minereuri. „Revigorarea economiei nationale despre care vorbeste toata lumea nu se resimte in portul Constanta. Nu se exporta marfuri cu valoare adaugata mare, ci in special materie prima”, spune armatorul Andrian Mihei. Foarte multe voci spun ca cel mai important furnizor din port este omul de afaceri bacauan Corneliu Iacobov. „Toata lumea stie ca cei mai importanti furnizori sunt de la Bacau”, spune un om de afaceri. „Furnizorul de benzina si motorina este rafinaria Astra din Ploiesti, si nu RAFO Onesti”, spun insa administratorii portului. Putin nostalgic fata de vremurile apuse, Gheorghe Moldoveanu, directorul general al portului, se pregateste, la 61 de ani, sa iasa la pensie. Pana atunci el si-a propus sa duca la capat mai multe planuri de investitii (nu e sigur ca va reusi, dar se straduieste): constructia unui terminal de containere in valoare de 90 de milioane de dolari, repararea digului cu 70 de milioane de euro, dar si un terminal nou de barje pentru care Moldoveanu are nevoie de 30-40 de milioane de dolari. „Un astfel de terminal ar fi extrem de profitabil, pentru ca vorbim aici de o rata a profitului de 33% din cifra de afaceri”, spune Moldoveanu. In jur de 15-20% din veniturile portului provin din traficul fluvial, iar restul din cel maritim. Sunt firme in portul Constanta care au profituri considerabile din activitatile de incarcare, descarare, depozitare. Minmetal si Comvex detin impreuna capacitati de depozitare a minereurilor de peste patru milioane de tone anual. Firma controlata de omul de afaceri stefan Marginean de la casa de comert Metanef a facut anul trecut un profit de peste 100.000 de dolari din astfel de activitati.
„Au fost vremuri, in perioada anilor 90, cand reuseam sa castig sume cu mai multe zerouri in dolari din exportul de tabla, prin portul Constanta”, spune Gheorghe Martin, actualul prefect al judetului Constanta. Trecuta de curand in proprietatea statului, mai precis a Ministerului Industriilor si Resurselor, Oil Terminal asigura anual depozitarea a peste 40.000 de tone de titei, iar profitul obtinut este de aproape un million de dolari. Dupa ce s-a luptat vreme de mai multi ani sa preia Oil Terminal, omul de afaceri Dinu Patriciu s-a decis sa-si construiasca propriul terminal petrolier la Navodari.
Agroexportul lui Trita Fanita, Silotrans si Romtrans sunt firmele care, anual, depoziteaza in jur de 250.000 de tone de cereale in cinci silozuri. „Din nefericire, in ultimii ani, exporturile de cereale au scazut la mai mult de jumatate, comparativ cu 1994. Situatia este valabila si pentru bunurile de larg consum”, spune Gheorghe Moldoveanu.