in Rominia, cine aude ca Yahoo!, de exemplu, are o valoare de piata de 15.461 miliarde de dolari si ca AOL are 27 de milioane de membri, primeste 150 de milioane de mail-uri si 656 de milioane de mesaje pe zi se gindeste imediat ca un portal de Internet este o adevarata gaina cu oua de aur. Asa s-ar parea daca privim lucrurile din perspectiva americana, isa pe plaiurile noastre mioritice, aceste afaceri sunt abia i faza de iceput si nu poate fi vorba de asemenea cifre de afaceri exorbitante.
Sa luam exemplul portalului ROL!ro, www.rol.ro. Numarul de utilizatori unici pe care firma ii declara la ora actuala este de aproximativ 70-80 de mii. Portalul este o retea de servicii on-line constituita din mai multe site-uri web tematice, care au ca scop principal oferirea de informatii din diferite domenii, realizat pe baza serviciilor on-line oferite i trecut de reteaua PC NET si imbunatatite.
Un alt portal, de data asta ceva mai vechi, Kappa.ro, afiseaza ca a fost vizitat, din 4 martie 1996 si pina azi, de mai mult de trei milioane de utilizatori de Internet.
in ceea ce priveste veniturile dintr-o astfel de afacere, ele provin din publicitatea prin bannere si, daca au un astfel de obiect de activitate, din comertul electronic. Costurile de publicitate pe piata romineasca sunt itre 1 si 20-30 USD/1.000 de afisari, iar de disconturi se discuta numai i cazul unor campanii publicitare de aproximativ 1.000 de dolari. intr-un astfel de caz, clientul poate beneficia de un discount de aproximativ 10%.
Construirea unui portal se face cu 10.000 USD
Cu un asemenea nivel de trafic si preturi practicate, bineiteles ca portalurile rominesti sunt ica departe de a deveni niste afaceri profitabile i adevaratul sens al cuvintului. Majoritatea managerilor de portaluri rominesti cu care am discutat au refuzat sa ne dea referinte cu privire la investitia initiala si cifra de afaceri a afacerii pe care o gestioneaza.
„in spatele majoritatii portalurilor rominesti, la ora actuala cel putin, se afla un alt tip de afaceri. Acestea sunt subventionate din profiturile obtinute i speranta unui viitor i care acest tip de afacere va deveni si i Rominia competitiv”, spune Florian Enea, managing director la Click&Go.
Pina acum, i Rominia, portalurile s-au dezvoltat avind i spate firme serioase care, prevazind potentialul imens pe care il poate avea o asemenea afacere, le-au sustinut financiar. Pentru a pune pe picioare un portal este nevoie de un capital initial de start-up, fiind recomandata o suma de zeci de mii de dolari pentru a fi asigurat succesul. in continuare, afacerea se dezvolta numai daca este i permanenta itretinuta, pentru ca nu poate avea succes daca mentine mai mult de sase luni aceleasi servicii. insa cum i portalurile rominesti nu s-au investit aceste sume, ele fiind dezvoltate i ideea ca la un moment dat vor aparea si investitorii straini, acestea se dezvolta destul de greu. „Pentru ca o afacere de acest gen sa se dezvolte este de dorit sa apara investitii cum s-a itimplat i cazul ISP-urilor, la ora actuala piata fiind prea putin consistenta”, este de parere Alina Nemes, director executiv la ROL!ro.
Pentru ca la baza unui portal de succes sta capacitatea de itelegere a clientului individual si nevoile locale ale acestuia, i viitor, portalurile rominesti vor avea niste asi i mineca i competitia cu portaluri de tip Yahoo!: un brand local puternic, acces la surferii locali si acces la continutul informational local.
Un exemplu i acest sens este cel al portalului apropo.ro, sustinut de trustul Media Pro. Acesta a fost lansat i forta, sustinut de un logo dur care afirma nici mai mult nici mai putin ca „apropo” este Rominia pe computer. Gindit ca o afacere de succes, portalul oferea clientilor servicii personalizate care ar fi putut sa genereze un foarte mare profit. Din pacate, preturile prohibitive practicate pentru serviciile oferite au facut ca afacerea sa nu aiba succesul scontat. insa se pare ca proiectul nu a fost abandonat, surse care au dorit sa ramina anonime informindu-ne ca Media Pro are de gind sa investeasca 500.000 de dolari i relansarea portalului. Acesti bani nu vor reprezenta isa un capital cash; suma va fi realizata din barterele pe care portalul „apropo” le va avea cu Pro TV si Pro FM.
Piata de Internet din Rominia este i dezvoltare si o data cu ea se vor dezvolta si portalurile. Din pacate, Internetul rominesc duce o acuta lipsa de continut, si desi oferta de portaluri este i continua crestere, calitatea cautarii este ica slaba. in plus, itrucit aceasta cautare se bazeaza pe cuvinte cheie, rar se itimpla sa primesti exact raspunsul asteptat”, este de parere Andrei Filip, consultant management la Roland Berger.
Dezvoltarea portalurilor rominesti va mai dura i mod cert, isa nu se stie cit. Mai ales ca la ora la care se scria acest articol cine icerca sa acceseze portalul Acasa.ro era redirectionat spre adresa http://bancuri.acasa. ro/servlet/bancuri.BanculZileiServlet unde era itimpinat de un mesaj de eroare.