Potrivit lui Viorel Meșca, Libra Bank nu este decât un partener Revolut, fapt care face ca conturile clienților băncii să nu poată fi poprite dacă aceștia sunt și clienți Revolut. Avocatul a lăsat să se înțeleagă că autoritățile sunt în confuzie. Unele popriri sunt trimise în mod eronat către Libra Internet Bank, în loc să se urmeze procedurile corecte de executare transfrontalieră, așa cum sunt descrise în Regulamentul (UE) 1215/2012, Regulamentul (CE) nr. 805/2004, Regulamentul (UE) nr. 655/2014, Regulamentul (CE) nr. 1896/2006, având în vedere că Revolut Bank UAB (care gestionează relația contractuală cu clientul final) este o entitate lituaniană, înființată și guvernată de legile lituaniene și că aceasta poate da curs solicitărilor formulate de autorităților române doar în conformitate cu legislația în vigoare aplicabilă acesteia.

Popriri făcute fără vreo verificare

„Când primește o poprire, „în primul rând, banca trebuie să verifice dacă debitorul (“datornicul”), persoană fizică sau juridică, menționat în adresa respectivă de înființare poprire este sau nu client al băncii, pentru că, doar în acest caz, banca devine ”terț poprit” și este obligată ca în termen de 5 zile de la comunicarea popririi (sau, în cazul sumelor de bani datorate în viitor, de la scadența acestora): să consemneze (adică să blocheze/indisponibilizeze) suma de bani, în cazul în care creanța poprită este exigibilă (adică poate fi pusă în executare) și să trimită dovada executorului judecătoresc și să plătească direct creditorului suma reținută și cuvenită acestuia”.

Meșca a declarat că a întâlnit și situații atipice. „Este o modalitate greșită de instituire a popririlor, pentru care am fost nevoiți să mergem în instanță, să explicăm separarea responsabilităților în cazul unor astfel de parteneriate. Și, până acum, toate cazurile cu sentințe definitive au fost solutionate în favoarea Libra Internet Bank. Din păcate, pentru organele de executare si creditori, acest lucru a însemnat o întârziere destul de mare, care putea fi ușor de evitat daca popririle ar fi fost puse în aplicare în mod corespunzător în conformitate cu procedurile definite de legislația UE aplicabile și autoritățior române (în calitate de stat membru al UE)”.

Libra și Revolut sunt doar parteneri

Avocatul a explicat că clienții Revolut nu sunt și clienții Băncii Libra. „Litigiile în materia popririlor din ultima vreme au fost determinate de o deficitară înțelegere de către organele de executare a raporturilor juridice dintre Libra Internet Bank (banca), Revolut Bank UAB (clientul băncii) și clienții Revolut, care nu sunt și clienții băncii.

După cum am explicat mai sus, noile tipuri de parteneriate bazate pe tehnologie bancară necesită o mai bună informare din partea organelor de executare. În exemplul cu Revolut, am explicat că: banca nu poate fi terț poprit pentru debitorii urmăriți care sunt clienți ai Revolut, nu ai Libra Internet Bank, titularul tuturor conturilor deschise la Libra Internet Bank este Revolut, nu clienții acestuia, Libra Internet Bank nu datorează sume de bani clienților Revolut. Rolul Libra Internet Bank în parteneriatul încheiat cu Revolut este de a pune la dispoziția Revolut coduri IBAN de tip virtual, folosite în scop tehnico-operațional de către Revolut pentru a îsi deservi proprii clienți. Însă, prin furnizarea acestor coduri virtuale, clienții Revolut nu devin și clienții Libra”.