Daca vreti sa ajungeti pe cale rutiera in Grecia, tranzitand Bulgaria, de pilda, veti avea neplacuta surpriza sa constatati ca putine firme de asigurari sunt dispuse sa va asigure autoturismul in cadrul unei polite CASCO extinse pentru calatoriile in strainatate. „Bulgaria este una dintre tarile in care se inregistreaza cele mai multe furturi de masini – afirma asiguratorii –, motiv pentru care asigurarea devine nerentabila din cauza ratei mari a daunalitatii”.
Ce se poate face in acest caz? „Daca vreti sa nu aveti necazuri, atunci nu opriti masina cat timp tranzitati Bulgaria” – a sunat sfatul „competent” al unui lucrator Omniasig (sucursala Victoria) la o astfel de solicitare. Desi este un nume respectat pe piata asigurarilor, Omniasig ofera polite putin atractive si servicii de slaba calitate la asigurarile auto facultative. In primul rand, politele CASCO sunt printre cele mai scumpe de pe piata. In al doilea rand, pentru clientii fideli, compania nu face reduceri la pachetele de asigurari Carte verde, CASCO, CASCO extins, RCA (raspundere civila auto). In al treilea rand, asigurarile de tip CASCO extins se incheie numai la Centrala Omniasig, nu si la sucursale, ceea ce inseamna timp pierdut pentru client. In al patrulea rand, lista cu tarile excluse din asigurarea CASCO este printre cele mai mari, pe langa Bulgaria cuprinzand tarile apartinand spatiului ex-sovietic (Ucraina, Moldova etc.), dar si Italia.
Omniasig nu este insa un caz izolat. Mai putin de zece dintre companiile de pe piata ofera, de pilda, asigurari CASCO in strainatate, fara restrictii teritoriale. si mai putine sunt dispuse sa acopere riscurile de avarii si furt fara fransiza (o parte suportata de asigurat).
Acolo unde este posibil, asigurarea CASCO extinsa pentru calatoriile in strainatate se incheie, in general, la cererea detinatorului politei si, evident, contra unui supliment de prima de asigurare. Conditiile difera de la o societate la alta.
Ofertele bune sunt limitate
Conform estimarilor Capital, una dintre ofertele bune de pe piata, ca arie de cuprindere in asigurare si pret, apartine companiei ASIT. Incepand cu 17 iulie, pentru detinatorii politelor CASCO care cumpara si Cartea verde de la ASIT, compania ofera extinderea teritoriala externa (avarii si furt) fara a percepe un surplus de prima de asigurare. „Excluderile sunt cele specifice Cartii verzi. Pentru CASCO nu avem tari in care nu functioneaza asigurarea”, declara Ion Geamanu, sef serviciu ASIT, sucursala Dorobanti.
La Asirom, pretul unei extensii a asigurarii CASCO pentru un autoturism Daewoo CIELO este de 620.000 lei (prima de asigurare pentru perioada calatoriei de o luna). „Compania incheie contracte si pentru cei care nu detin o polita CASCO, caz in care prima de asigurare este mai mare, respectiv 1.300.000 lei”, spune Radu Ionescu, sef serviciu avarii transport Asirom.
Exista si cazuri deosebite. Generali asigura riscul de furt numai daca pe parcursul calatoriei autoturismul este lasat noaptea intr-o parcare pazita sau un garaj, iar Ardaf ofera extinderea CASCO numai pentru masinile mai vechi de cinci ani.
Daca totusi ati gasit o companie de asigurari dispusa sa va asigure autoturismul, nu inseamna ca ati scapat de griji. La incheierea unui contract aditional (pentru calatorii externe) la polita CASCO, este bine sa intrebati reprezentantii societatii daca aceasta are corespondenti externi in tarile pe care le vizitati. Daca raspunsul este afirmativ, cereti adresa acestora.
In cazul unui accident veti pleca cu masina reparata fara sa platiti nimic, decontarile urmand sa se faca intre cele doua societati. In caz ca raspunsul este negativ, trebuie sa aveti cat mai multi bani la dumneavoastra. Veti suporta cheltuielile legate de accident, urmand ca societatea de asigurari sa le deconteze dupa intoarcerea in tara, pe baza facturilor service-ului din tara in care s-a efectuat reparatia.     

Pretul mic inseamna risc mare
Pretul asigurarii Carte verde a fost mereu un subiect de disputa intre asiguratori. Din dorinta de a castiga clienti, companiile au facut reduceri la prime in detrimentul capacitatii de plata a daunelor.
In timpul embargoului impus Iugoslaviei acum cativa ani, pretul Cartii verzi la granita cu vecinii din vest ajunsese de numai 17-18 USD, in conditiile in care pentru a face fata despagubirilor, companiile ar fi trebuit sa impuna pe piata o prima de asigurare de minimum 35 USD. Miza era insa mare. Benzinarii traversau Dunarea cel putin o data pe zi cu masinile incarcate cu canistre, ceea ce insemna o adevarata mana cereasca pentru asiguratori. Intre timp embargoul a trecut, iar Iugoslavia a fost exclusa din conventia Birourilor Carte Verde. Cei care calatoresc in Iugoslavia sau tranziteaza aceasta tara anul acesta nu sunt insa scutiti de plata Cartii verzi. Ei nu o mai pot achizitiona din Romania, la preturile companiilor locale, fiind obligati sa o cumpere de pe teritoriul iugoslav, la tarifele tarii vecine (mult mai mari, de altfel). Cartea verde este o asigurare de raspundere civila auto pentru calatorii in strainatate, ceea ce inseamna ca de eventualele despagubiri acordate in urma unui accident nu beneficiaza detinatorul politei, ci cel prejudiciat fara vina. Tarifele de prima sunt diferentiate, pentru tarile limitrofe fiind mai mici, in general, cu 10-33% comparativ cu preturile pentru celelalte zone. Ele au la baza o limita minima recomandata de BAAR (Biroul Asiguratorilor Auto), sub care, teoretic, companiile de asigurari nu au voie sa coboare, pentru ca nu ar mai putea face fata platii daunelor si constituirii rezervelor tehnice. BAAR insa nu este abilitat sa impuna aceste tarife, pentru ca ar incalca Legea concurentei. Din acest motiv, achizitionarea unei asigurari Carte verde la un pret mai mic fata de cel recomandat de BAAR poate insemna mai putin o economie in buget, si mai mult complicatii pentru asigurat, in cazul unui accident rutier.