Principalii trei ju­că­tori de pe piaţa POS-urilor Payzone, PayPoint şi PayUpau instalat anul acesta la co­­mercianţi aproape 3.500 de ter­minale care permit plata unor servicii. Doar reculul tranzacţiilor de reîncărcare a cartelelor te­le­fo­nice le-a stricat socotelile.

Consumatorii români şi-au depăşit reticenţele legate de plata electronică a facturilor. Companiile care instalează terminale ce oferă posibilitatea efectuării de plăţi către furnizorii de servicii raportează venituri în creştere şi îşi măresc încontinuu numărul de unităţi instalate. „În prezent, compania noastră operează tranzacţii electronice cu numerar prin intermediul a 11.300 terminale instalate la nivel naţional, prin colaborări cu peste 3.200 distribuitori şi parteneri de retail“, spune Cristina Constantin, director comercial al companiei Payzone. Deşi contractarea pieţei se simte în rezultatele financiare, jucătorii rămân optimişti în privinţa creşterilor viitoare. Cifra de afaceri a Payzone se va diminua, până la sfârşitul anului, cu 10%-15% faţă de 2008, dar compania continuă să investească în dezvoltare: anul acesta s-au instalat circa 1.000 de noi terminale. Studiate mai în amănunt, cifrele companiei relevă şi alte progrese: numărul comercianţilor atraşi în reţea a crescut, anul acesta, cu o medie lunară de 20%, în timp ce numărul tranzacţiilor s-a majorat cu o medie lunară de 22%.

Privind la competitori, numărul POS-urilor operate de PayPoint a crescut cu 13% în 2009, la 2.260, acestea procesând peste trei milioane de tranzacţii (plăţi facturi). De asemenea, PayUp a instalat 2.000 de terminale de la începutul anului. „Mai importantă decât numărul terminalelor este performanţa fiecăruia“, spune Luís Janeiro, CEO la PayUp Group. „Îi ajutăm pe retaileri prin lansarea de noi servicii care să le aducă profituri. Nu vom introduce servicii care să îi împovăreze fără să aducă un profit“, mai spune ea.

Nu totul a mers însă la fel de bine, un segment care aducea venituri importante acestor operatori scăzând dramatic: reîncărcarea electronică a cartelelor de telefonie. PayUp raportează o scădere a veniturilor din această piaţă, deşi evită să facă publică o cifră. Însă pentru PayPoint reculul a fost mai evident, traducându-se printr-o diminuare cu 12% a veniturilor la nivel internaţional. „Scăderea a fost generată de tendinţa descrescătoare a volumului de tranzacţii de încărcare electronică, rezultată în principal din politica operatorilor de telefonie de a oferi timpi mai mari de convorbire pentru acelaşi preţ sau pentru un preţ inferior“, este explicaţia oferită de companie.

O pâine, vă rog! Şi factura la lumină

186-42448-17_pos_47.jpgŞi totuşi, de ce ar accepta un comerciant instalarea unui POS în unitatea sa? În primul rând, din raţiuni financiare. Operatorii acestor POS-uri semnează contracte cu furnizorii de servicii pentru a accepta plata facturilor la terminalele lor în schimbul unui comision. Din acesta, o parte merge şi la comerciant, asigurându-i un venit relativ constant. „Atragerea unor noi clienţi, creşterea vânzărilor pentru produsele oferite cu până la 20% (conform studiilor) şi fidelizarea clientelei prin oferirea unui serviciu cu valoare adăugată“, enumeră Cristina Constantin o parte din beneficiile retailerilor. Şi reprezentantul PayUp admite că firma este foarte atentă la selecţia retailerilor cu care colaborează. „Un studiu efectuat anul trecut în Marea Britanie evidenţiază că acei clienţi ai magazinelor care plătesc şi facturi la punctele de plată PayPoint trec pe la magazin de până la 25% mai des decât clienţii obişnuiţi. Aceiaşi clienţi cheltuiesc săptămânal cu până la 72% mai mult decât clienţii care nu plătesc facturi“, conchide Dogariu.

186-42449-17_mugurdogariu_paypointromania_47.jpgPlanurile includ extinderea reţelei până la 2.900 de puncte de plată la nivel naţional, până la 31 martie 2010.
Mugur Dogariu, managing director, PayPoint România

68,5 milioane de euro este cifra de afaceri înregistrată de Payzone din cele 11.300 de puncte de plată pe care le operează în ţara noastră

Plăţi cu cardul

Conform BNR, numărul de terminale electronice de plată instalate de bănci în ţară a scăzut uşor anul acesta, cu 2,47%, la 96.434 de unităţi, fiind o premieră a ultimilor ani. Nu înseamnă însă neapărat că sunt magazine care au renunţat la a accepta plata cu cardul, ci doar că băncile au urmărit cu mai multă atenţie eficienţa acestora. Valoarea tranzacţiilor la POS-uri prin carduri emise de bănci a însumat, în intervalul iulie – septembrie, 2,78 miliarde de lei, cu 9% peste suma din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Te-ar putea interesa și: