Numai broker de asigurare să nu fii zilele acestea, mai ales dacă nu ai afaceri foarte mari și dacă te bazezi pe vânzarea de polițe RCA pentru camioane, autocare sau taxi-uri. Fixarea prețurilor la RCA prin Hotărârea de Guvern a avut ca prim efect diminuarea drastică a comisioanelor plătite de asigurători către brokeri. Din 18 noiembrie vom avea tarife noi, majoritatea în scădere, însă vom avea și o piață a brokerajului care, deși acoperă peste 65% din vânzările totale de sigurări din România, va trebui să intre într-o perioadă de conservare pentru a supraviețui în noile condiții. Capital se află în posesia listei complete a comisioanelor oferite de firmele de asigurare celui mai mare broker din România, Safety Broker, care intermediază anual prime de peste 100 de milioane de euro. Dacă Safety a obținut aceste comisioane, este foarte posibil ca brokerii de dimensiuni reduse să se afle undeva mult mai jos.  

Unde ar fi scăparea

Asigurătorii au început deja demersurile pentru contestarea legii la organismele europene și au primit un prim răspuns favorabil în acest sens. Comisia Europeană va cerceta cazul. În opinia companiilor, plafonarea RCA, cerută doar de transportatori și susținută doar de câteva persoane din Guvern, va afecta afacerile din alte domenii, care nu au beneficiat niciodată de sprijin de la stat.
“Eu nu am văzut intervenția statului la asigurători, adică la firme care au pierdut peste 770 de milioane de euro cumulat în ultimii zece ani, nu am văzut intervenția statului pentru firme care și-au redus personalul la jumătate, nu am văzut intervenții atât timp cât în această linie de business care va avea de plătit despăgubiri în cazul unui dezastru, de exemplu, numărul agenților de vânzări s-au redus considerabil”, a declarat Adrian Marin, noul președintele al Uniunii Naționale a Societăților de Asigurare și Reasigurare (UNSAR).

De partea cealaltă, Bogdan Andriescu, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări (UNSICAR) a arătat, în mai multe rânduri, că vor exista mai mulți brokeri care ar putea să fie nevoiți să își închidă afacerile sau care să renunțe la RCA pe perioada plafonării tarifelor.

Soluția pentru brokeri, în măsura în care o astfel de schimbare majoră se poate face într-un timp scurt, este să se orienteze către tipurile de polițe mai profitabile. Pe piață există societăți, ca Asirom, care dau 42% comision pentru asigurările facultative de locuință și 20% pentru CASCO. Alte firme, dau comision de până la 60% pentru polițele de călătorie. Totuși, o astfel de reorientare este greu de pus în practică, mai ales că aproape jumătate din primele brute subscrise pe întreaga piață din România vin din RCA.

„Vedetele” RCA au trecut la selecția clienților

Altădată cea mai agresivă firmă pe zona de vânzări RCA, indiferent de segment, Euroins, al cărei portofoliu este în continuare format aproape exclusiv din RCA, a făcut o mutare mai puțin așteptată și a redus la doar 0,1% comisionul pentru camioane, autocare, taxi-uri, microbuze etc. Pe de altă parte, însă, aceeași firmă vine cu un comision de până la 13% (unic pe piața actuală) atunci când e vorba despre clienți persoane fizice cu vârsta peste 27 de ani.

Singura firmă care se mai poate compara cu Euroins în ceea ce privește persoanele fizice este City Insurance care merge tot între 10 și 13% și, în plus, dă 5% pentru RCA la transportatori. Situația City este, însă, incertă, după ce Curtea de Apel a respins contestația la planul de redresare impus de ASF. Firma ar trebui să aducă 33 de milioane de euro pentru a reveni în normele de solvabilitate în caz contrar riscând chiar ridicarea licenței.

Un caz special este și Allianz Țiriac, firmă care segmentează co­mi­soanele diferit față celelalte firme. Allianz oferă 8% din primă pentru polițe reînnoite, 5% pentru polițe noi și 1% la transportatori.