Metair, proprietarul sud african al companiei românești Rombat, ar putea anula investiția de la Cernica, într-o fabrică de elemente pentru baterii pentru mașini electrice, și ar putea să o mute în Turcia, relatează Economedia. 

Rombat a preluat, în 2019, 35% dintre acţiunile companiei Prime Motors Industry Bucureşti, pro­du­cător de baterii Li-Ion şi vehicule elec­trice.

Producătorul din Bistriţa în colaborare cu compania Prime Motors Industry din Bucureşti, specializată în producţia de baterii Lithium-Ion, au dezvoltat în 2018 și versiunea electrică a Daciei Logan, fiind unul dintre primii paşi pe care Rombat l-a făcut în dome­niul bateriilor pentru vehicule electrice şi stocarea energiei.

După spusele reprezentanților Rombat ar fi trecut ceva timp până fabrica de la Cernica ar fi produs baterii pentru mașini electrice în parteneriat, dar deocamdată toate planurile sunt puse în așteptare.

O companie din Germania investește 200 milioane de euro la Timișoara

Cele două companii nu sunt, însă singurele dispuse să investească în producția de baterii pentru mașini electrice. Și germanii de la Draxlmaier au anunțat că vor investi 200 de milioane de euro într-o fabrică ce va produce baterii pentru mașini electrice la Timișoara.

Dezvoltarea este concepută a fi realizată în două etape, prima între 2020 şi 2021, ce presupune construirea primei hale de producţie, cu o suprafaţă de 10.125 mp şi etapa a doua, între 2022 şi 2030, în care va fi construită clădirea-nucleu de 15.300 mp şi următoarele spaţii de producţie.

Dräxlmaier Timişoara va fi primul producător de baterii şi sisteme pentru maşini electrice din România, în urma unor investiţii de 200 milioane de euro. Grupul german a făcut anunțul la câteva luni după ce Ford a spus că în 2024 va produce primul automobil electric în România.

Dräxlmaier Timişoara a anunţat la finalul anului trecut că dezvoltă producţia pentru componente E-mobility după un anunţ iniţial lansat în februarie 2020.

De asemenea, Dräxlmaier Autopart România a solicitat Primăriei Timişoara în 2020 să aprobe un PUZ pentru extinderea zonei industriale din oraş, iar compania deţine în Timişoara un teren de 130.000 mp pentru care are un plan de dezvoltare pe o perioadă de 15 ani. Complexul va cuprinde cinci clădiri de producţie concentrate în jurul unei clădiri-nucleu.

Cum va fi influențată evoluția industriei auto din România?

Oficialii Ministerului Economiei au transmis că evoluția industriei auto din România va fi influențată în mod direct de direcțiile de dezvoltare ale celor doi mari producători auto – Dacia și Ford, de introducerea noilor concepte și tehnologii în fabricație, de interesul tot mai crescut pentru activitățile de cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), precum și de accesul la finanțare a furnizorilor auto, potrivit Economedia.

„În viitor este foarte probabil ca și alți mari producători auto să investească în România. Un alt trend va fi dat de apariția capacităților de producție a automobilelor electrice și a bateriilor pentru acestea. În ceea ce privește dezvoltarea digitalizării industriei auto, aceasta se va regăsi în concepția produselor, optimizarea tehnologiilor, logistică, producție de tip lean. Industria auto din România înseamnă mai mult decât asamblarea automobilelor.

Chiar dacă investițiile în sectorul componente auto au crescut, ritmul acestora nu este încă pe măsura potențialului. În ultima perioadă putem vorbi despre noi investiții în fabricația de motoare ecologice de ultimă generație, fabricația de cutii de viteze de ultimă generație pentru mari constructori internaționali, microelectronică și mecatronică avansate (inclusiv activități CD), tehnologii și componente auto complexe din mase plastice, cauciuc și compozite, companii locale implicate în extinderea digitalizării în industria auto”, au transmis oficialii ministerului.

Astfel, pe partea de acumulatori auto, România are câteva branduri de baterii proprii, fabricate aici, care echipează automobile din toata lumea, bateria fiind o componentă majoră în totalul costurilor aferente unui vehicul electric, iar prețul acesteia, disponibilitatea comercială și performanța, influențând decisiv e-mobilitatea.

„În ceea ce privește necesarul de materii prime/baterii pentru întreg procesul de fabricație în acord cu obiectivele stabilite, acesta reprezintă un alt aspect problematic în sensul în care prețul bateriilor pentru autovehiculele electrice reprezintă aproximativ 60% din prețul total al unui autovehicul și care ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței, respectiv a cererii și puterii de cumpărare, în lipsa unor măsuri financiare de sprijin”, spun reprezentanții ministerului.